داروی Natpara (هورمون پاراتیروئید) توسط سازمان غذا و دارو آمریکا FDA به منظور کنترل کاهش کلسیم خون در افرادی که دچار مشکل هایپوپاراتیروئیدیسم hypoparathyroidism هستند، مورد تایید قرار گرفت.

هایپوپاراتیروئیدیسم یا کم کاری غده پاراتیروئید بیماری نادری است و وقتی اتفاق می افتد که بدن به اندازه کافی هورمون پاراتیروئید ترشح نمی کند، این هورمون در تنظیم کلسیم و فسفر در خون نقش دارد.

 

هایپوپاراتیروئیدیسم با جراحی و برداشتن غده پاراتیروئید و یا اختلال در عملکرد خود غده پاراتیروئید به وجود می آید.بر اساس اخبار جدید FDA، در حال حاضر حدود 60000 نفر در ایالات متحده آمریکا دچار چنین مشکلی هستند. علائم این بیماری شامل بی حسی، سوزن سوزن شدن، گرفتگی عضلات، اختلال در ریتم قلب و تشنج است. در طولانی مدت نیز عوارضی مانند آسیب های کلیوی، سنگ کلیه و آب مروارید نیز اتفاق می افتد.

این دارو به فرم تزریقی است که یک بار در روز استفاده می شود و بر روی 124 نفر نیز تحت بررسی بالینی قرار گرفته است. بر اساس گفته های FDA 42% این افراد با این دارو درمان شده و به میزان کلسیم نرمالی در خون رسیدند.

لیبل این دارو حاوی هشدار درباره بروز سرطان استخوان است که در مدل های موش چنین نتیجه ای مشاهده شده اما در مطالعات انسانی بنا به گفته های FDA چنین چیزی مشاهده نشده است.

شایع ترین اثر جانبی دارو Natpara، احساس سوزش، تحریک پوست، کاهش کلسیم خون، سردرد، تهوع و افزایش کلسیم خون است.

داروی Natpara توسط شرکت دارویی NPS مستقر در Bedminster, N.J تولید شده است.

تاریخ انتشار: 1393/11/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه