طی تحقیقی جدید نشان داده شده اختلالات هورمونی می توانند مشکلات عمده ای را بر سیستم باروری زنان به جای بگذارد.

محققین معتقدند که خانم هایی که مشکل باروری دارند و کسانی که مرتب دچار سقط جنین می شوند حتما باید تست های مربوط به بیماری های تیروئیدی را نیز انجام دهند.

این تحقیق در 23 ژانویه در ژورنال زنان و زایمان منتشر شد و نشان داد که 2.3 % خانم هایی که مشکلات باروری دارند ( در مقایسه با 1.5% کل جمعیت) دچار تیروئید پرکار نیز هستند ( هایپرتیروئیدیسم). محققین گفتند که این شرایط با اختلال در قاعدگی ( قاعدگی های بی نظم) مرتبط است.

 

دکتر Amanda Jefferys در اخبار ژورنال عنوان کرد اختلال در عملکرد تیروئید می تواند اثرات جانبی بر سلامت باروری بگذارد و نتیجه آن کاهش نرخ باروری، افزایش ریسک سقط جنین و افزایش احتمال خطرات بارداری و نتایجی است که متوجه نوزاد خواهد بود. او یکی از محققین Bristol Center ( بخش طب مربوط به تولید مثل) در بیمارستان بریستول انگلیس است.

در حالی که در این تحقیق رابطه علت و معلولی به دست نیامد، یکی از محققین در ایالات متحده امریکا عنوان کرد که این یافته ها چندان غافلگیر کننده نیست.

دکتر Tomer Singer، متخصص غدد باروری در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک افزود که بیش از دو دهه است که دریافته ایم بین هایپرتیروئیدیسم و هایپوتیروئیدیسم و اختلالات باروری، هم چنین عوارضی که دوران بارداری و نوزاد را به خطر می اندازد، ارتباط قوی وجود دارد.

او ادامه داد بنده موافقم که خانم ها در شروع بارداری و مخصوصا هنگامی که برای درمان باروری مراجعه می کنند و یا این که دچار سقط های مکرر شده اند، تست های مربوط به اختلالات تیروئیدی را انجام دهند.

تیروئید هورمونهایی را تولید میکند که نقش کلیدی را در رشد ایفا می کند. بر اساس گفته محققین انگلیسی تغییر در عملکرد تیروئید می تواند قبل و بعد از بارداری هم چنین در طول بارداری، اثرات جدی را بر عملکرد باروری بگذارد.

بر اساس یافته های محققین، هایپرتیروئیدیسم ( فعالیت بیش از حد غده ی تیروئید) حدود 0.5% خانم ها را در سن باروری تحت تاثیر قرار داده است. در کودکان و نوجوانان دچار این مشکل، دوران بلوغ جنسی به تاخیر می افتد.

در مطالعات جدید نشان داده شده است که در خانم های بالغ، هایپرتیروئیدیسم با مشکلات قاعدگی و در برخی موارد فقدان تخمک گذاری همراه است.

محققین دریافتند که بیماری های تیروئیدی با افزایش ریسک مشکلات در طول بارداری ( اعم از سقط، پری اکلامپسیا، رشد ضعیف جنین، زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزاد مرده) مرتبط اند.

دکتر Jefferys افزود اما با کنترل مناسب و درمان مشکلات تیروئید می توان بروز این خطرات را به طور قابل توجهی کاهش داد.

دکتر Singerنیز با این رویکرد موافق است. او گفت پرکاری و کم کاری تیروئید در زنان سالم و جوان ( که مشکل دیگری ندارند) بسیار شایع است و بر اساس توصیه کالج زنان و زایمان آمریکا انجام تست ها و چکاپ ها می تواند از سن 35 سال آغاز شود.

او افزود در کلینیک خود در مورد بیمارانی که برای مشکلات ناباروری و سقط جنین مراجعه می کند، تست خون معمولی که در مورد مشکلات تیروئیدی وجود دارد را در درجه اول انجام می دهد و مشکلات تیروئیدی را در این بیماران بررسی می نماید.

دکتر Singerتوضیح داد که مشکلات تیروئیدی می تواند مانع تخمک گذاری بیمار شود در نتیجه این یکی از دلایل بی نظمی در قاعدگی است، که درمان آن بسیار ساده و بی خطر است و سبب می شود چرخه قاعدگی دوباره از سر گرفته شود.

او افزود که درمان در دوران بارداری نیز بی خطر است و شامل مصرف روزانه یک قرص است که بر حسب وزن بیمار تنظیم می شود و کنترل آن نیز از طریق تست ساده خون انجام می گیرد.

یکی دیگر از متخصصین نیز موافق بود که مشکلات تیروئیدی اغلب سبب اختلال در باروری زنان می شود.

دکتر Alan Copperman رئیس بخش غدد باروری و درمان ناباروری در بیمارستان Mount Sinai در شهر نیویورک افزود، پرکاری و کم کاری تیروئید می تواند اثرات جدی بر عملکردباروری داشته باشد.

او ادامه داد درمان و کنترل بیماری می توانند شانس بارداری را افزایش دهد هم چنین ریسک سقط جنین را کاهش دهد و سلامت نوزاد را نیز تقویت کند.

تاریخ انتشار: 1393/11/06
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه