بر اساس تحقیقات جدید، ریسک شکستگی استخوان با افزایش یا کاهش وزن در خانم های مسن افزایش می یابد. بر اساس گفته محققین، این یافته ها این باور را به چالش می کشد که افزایش وزن، خانم های مسن را بر در برابر شکستگی مقاوم می کند.

داده های این آزمون حاصل بررسی بر روی 120000 خانم سالم است که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند، این آزمون در ایالات متحده امریکا انجام شد. متوسط سن خانم ها در این آزمون 50 و 79 سال بوده است. وضعیت سلامت آن ها به مدت 11 سال دنبال شده است.

 

بر اساس یافته محققین در این آزمون، 5 درصد کاهش وزن در خانم ها با 65% افزایش ریسک شکستگی در ناحیه لگن همراه بوده است. همچنین آن ها دریافتند که 9% افزایش ریسک شکستگی در ناحیه اندام فوقانی و 30% افزایش شکستگی در بخش مرکزی بدن (لگن، ران و ستون فقرات) همراه با کاهش وزن به دست آمده است.

افزایش وزن 5 درصد با افزایش 10% شکستگی در ناحیه فوقانی و 18% افزایش در ریسک شکستگی در اندام تحتانی همراه بوده است.

این آزمون به گونه ای طراحی نشده است که اثبات کند افزایش یا کاهش وزن مسئول بروز شکستگی ها هستند، تنها ارتباطی بین این فاکتورها وجود دارد.

محققین دریافتند که کاهش وزن ناخواسته ریسک شکستگی لگن و ستون فقرات را افزایش می دهد. از طرفی، کاهش وزن عمدی نیز با افزایش ریسک شکستگی اندام تحتانی همراه است اما ریسک شکستگی لگن در این حالت کمتر است.

این آزمون که توسط Carolyn Crandall، استاد دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه پزشکی لوس انجلس و همکاران انجام شده است در 27 ژاونیه در ژورنال BMJ منتشر شد.

بر اساس گفته های محققین این آزمون، این اولین تحقیقی است که چگونگی تغییرات وزن را بر ریسک شکستگی در نقاط مختلف بدن را زنان میان سال مورد بررسی قرار داده است و اطلاعات مهمی را از این نظر در اختیار پزشکان قرار می دهد.

 تاریخ انتشار: 1394/01/20

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه