تحقیقات اخیر نشان می دهد که به نظر می رسد مواجه زیاد با مواد شیمیایی با شروع یائسگی زود رس در خانم ها مرتبط است.

محققین دریافتند که یائسگی در زنانی که از دوران کودکی درمواجه با ترکیبات شیمیایی در موارد خانگی، محصولات مراقبت شخصی، پلاستیک ها و محیط بوده اند، دو تا چهار سال زودتر به یائسگی مبتلا می شوند.

بدین منظور 15 نوع ترکیب شیمیایی شامل 9 مورد PCB (که در حال حاضر ممنوع است)، 3 مورد حشره کش، 2 نوع ترکیب شیمیایی پلاستیکی به نام فتالات phthalates و سم فوران furan، مورد بررسی قرار گرفت. این موارد با شروع یائسگی زودرس مرتبط اند و می توانند اثرات مخربی بر عملکرد تخمدان داشته باشند.

مسئول ارشد این تحقیقات، دکتر Amber Cooper استادیار زنان و زایمان در دانشگاه پزشکی واشنگتن در سنت لوئیس در اخبار جدید دانشگاه اعلام کرد که یائسگی زودرس می توان کیفیت زندگی زنان را تغییر دهد و اثرات عمیقی بر باروری و سلامت در جامعه داشته باشد.

او ادامه می دهد درک این که چطور محیط می تواند بر سلامت اثر بگذارد، پیچیده است. این آزمون به گونه ای علت و معلولی اثبات نشده است اما همکاران در این زمینه پرچم قرمزی را نشان داده اند که می تواند شروعی برای تحقیقات بیشتر در آینده باشد.

در این آزمون تیم تحقیقاتی کوپر، نمونه های ادرار و خون بیش از 1400 خانم یائسه که به طور متوسط 61 سال داشتند را مورد آنالیز قرار دادند تا در معرض بودن افراد را در مواجه با 111 ماده شیمیایی ساخت بشر، بررسی کنند.

بر اساس آژانس حمایت از محیط زیست در ایالات متحده آمریکا مصرف PCB ها (بی فنیل های پلی کلرینه) از سال 1979 در این کشور ممنوع اعلام شده است اما قبل از آن زمان این مواد در خیلی از آیتم های مصنوعی ساخته دست بشر به کار می رفتند. فوران ها محصولات فرعی صنعتی هستند که قابل احتراق اند و فتالات نیز در پلاستیک یافت می شوند، این ترکیبات در آیتم هایی از قبیل وسایل های مراقبت شخصی مانند لوسیون ها، پارفیوم ها، وسایل آرایشی، سوهان ناخن، صابون های مایع و اسپری مو یافت می شد.

دکتر کوپر عنوان می کند که یافته های این آزمون می تواند پیامدهایی را برای سلامت زنان در پی داشته باشد.

او گفت: ترکیبات شیمایی با یائسگی زودرس مرتبط اند یعنی می تواند به افت عملکرد تخمدان منجر شود، در نهایت نتایج بدست آمده باید مورد توجه جامعه قرار گیرد.

محققین عنوان کردند که در راستای کاهش باروری، کاهش عملکرد تخمدان می تواند منجر به ایجاد بیماری های قلبی، پوکی استخوان و یا سایر مشکلات دیگر شود. تحقیقات قبلی نشان داد که در ارتباط با مواد شیمیایی نگرانی هایی مانند بلوغ زودرس و سندرم متابولیک وجود دارد. سندرم متابولیک به مجموع شرایطی اطلاق می شود که ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد.

دکتر کوپر عنوان می کند: مواجه بودن با خیلی از این ترکیبات خارج از کنترل ماست زیرا خیلی از این مواد در خاک، آب و هوا یافت می شوند. اما ما می توانیم از محصولاتی که استفاده می کنیم، آگاه باشیم.

برای مثال او پیشنهاد می کند به جای ظرف های پلاستیکی، غذا را با ظرف های شیشه ای و کاغذی درون مایکروویو قرار دهیم و می توانیم نسبت به اجزای تشکیل دهنده لوازم آرایشی بهداشتی و وسایلی که استفاده می کنیم همین طور بسته بندی غذاها توجه داشته باشیم.

دکتر کوپر افزود اگرچه خیلی از ترکیباتی که در این آزمون مورد بررسی قرار گرفته امروزه در آمریکا به دلیل خطراتی که دارد منع مصرف شده، اماهنوز در سایر کشورها از این ترکیبات استفاده شده و در محیط زیست هم شایع اند.

دو نفر از متخصصان عنوان کردند که این یافته ها با برخی از نگرانی های متخصصین غدد، سازگار است.

دکتر Spyros Mezitis متخصص غدد در دانشگاه Lenox Hill در نیویورک عنوان می کند که این آزمون تفکرات ما در مورد اثر تخریبی مواد شیمیایی بر عملکرد غده درون ریز تخمدان را تقویت می کند.

او ادامه می دهد تحقیقات قبلی نشان داد که ارتباطی بین مواد شیمایی و نواقص متابولیک وجود دارد از طرفی در این تحقیق نیز موضوع بیمارانی بودند که خواستار درمان باروری بودند.

دکتر جیل رابین مسئول بخش مراقبت های سرپایی در برنامه های بهداشت زنان در سیستم Shore-LIJ Health در New Hyde Park عنوان کرد که این تحقیق مهم است زیرا یائسگی زودرس می تواند هم بر کیفیت زندگی زنان (اعم از گرگرفتگی و تغییر در حافظه) و هم بر کمیت زندگی آنها (اعم از پوکی استخوان، شکستگی، بیماری های قلبی) اثر بگذارد.

هر دوی این متخصصین عنوان کردند که برای روشن شدن این که چطور این ترکیبات لیست شده بر سلامت انسان ها تاثیر می گذارد به تحقیقات بیشتری نیاز است.

این تحقیق به صورت آن لاین در 28 ژانویه در ژورنال PLoS One منتشر شده است.

تاریخ انتشار:1393/01/15
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه