مکمل گیاهی کراتوم می تواند نقشی در وابستگی اپیوئید داشته باشد اما در حال حاضر داده های محدودی پیرامون نحوه اثرگذاری آن وجود دارد.

دروانا:

منتشر شده در مجله اطفال- 7 نوامبر 2018

در حالی که مکمل گیاهی کراتوم هنوز قانونی است و به طور وسیعی در دسترس است، اثرات شبه مخدری این مکمل موجب بروز علائم ترک چشمگیر در نوزادان شده و محققین معتقدند که این آمار در حال افزایش است.

یک مورد مطالعه در یک نوزاد پسر که در طول بارداری مادر در معرض داروی کراتوم قرار گرفته بود، نشان دهنده گرایش وسیع مادران باردار برای یافتن جایگزین هایی برای داروهای ضد درد اپیوئیدی مانند مورفین، هروئین و اکسی کدون است.

دکتر ویتنی الدریج متخصص طب نوزاد در بیمارستان مورتون و زنان فلوریدا معتقد است که مادران بیشتر از خطرات استفاده از اپیوئیدهای نسخه ای و غیر نسخه ای در طول بارداری آگاه شده اند. همچنان که مصرف اپیوئیدها میان خانم های باردار افزایش یافته است، این که این افراد مکمل گیاه کراتوم را ایمن، قانونی و جایگزین غیر مخدری برای ترک مخدرها در نظر بگیرند نگران کننده است؛ در حالی که عموم مردم از اثرات مخدری این مکمل آگاه نیستند.

سازمان غذا و دارو بر اساس آنالیز کامپیوتری که نشان دهنده فعال شدن گیرنده های مغز که به اپیوئید ها پاسخ می دهند توسط کراتوم هستند، مکمل گیاهی کراتوم را به عنوان یک اپیوئید دسته بندی کرده است. علاوه بر این که داروی کراتوم به عنوان مکمل و عموما برای کنترل درد و افزایش انرژی مصرف می شود، این مکمل به عنوان یک درمان غیر مخدری برای علائم ترک اپیوئیدها نیز مصرف می گردد. استفاده از غیر مخدرها برای درمان وابستگی به اپیوئید همچنین در حال تحقیق و بررسی بیشتر است.

گیاه کراتوم به طور طبیعی در کشورهای جنوب شرقی آسیا رشد می کند، قدرت کمتری در مقایسه با مورفین دارد و موجب کندی تنفس نمی شود. اما در مورد نوزاد پسری که مورد مطالعه قرار گرفته بود، 33 ساعت بعد از تولد او علائم ترک اپیوئید شامل عطسه کردن، خارش، مکیدن بیش از حد، خراشیدگی در پوست اطراف صورت و تحریک پذیری را ظاهر کرده است. مادر کودک مصرف داروهای نسخه ای، مکمل ها یا داروهای غیر مجاز در طول بارداری را رد می کند اما پدر او اظهار می دارد که مادر در طول بارداری روزانه چای کراتوم مصرف می کرده است. او کراتوم را برای کمک به خواب و رفع علائم ترک اپیوئیدها مصرف می کرده است. درمان با مورفین و یک داروی ضد فشار خون در چند روز بعد از تولد موجب بهبود شرایط کودک شد و او بعد از 8 روز از بیمارستان ترخیص شد.

برای تصمیم گیری در مورد دسته بندی داروی کراتوم به تحقیقات بیشتری نیاز است. این مکمل گیاهی می تواند نقشی در وابستگی اپیوئید داشته باشد اما در حال حاضر داده های محدودی پیرامون نحوه اثرگذاری آن وجود دارد. با این حال، خانم های باردار باید پزشکان را از مصرف گیاه کراتوم، الکل و تنباکو آگاه سازند و پزشکان موظفند که آن ها را از اثرات بالقوه داروی کراتوم بر نوزاد مطلع کنند.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه