یافته های یک مطالعه جدید نشان می دهد که ارتباطی میان مصرف قرص روغن ماهی در بارداری و تولد کودکان سالم تر و قوی تر وجود دارد.

دروانا:

منتشر شده در مجله BMJ- 4 سپتامبر 2018

یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف مکمل روغن ماهی در دوران بارداری موجب رشد سالم تر کودکان در طول شش ماه اول زندگی آن ها می شود.

دکتر جنیفر وو، متخصص زنان و زایمان بیمارستان لنکس هیل در شهر نیویورک اظهار می دارد که این مطالعه این واقعیت را برجسته می سازد که قرارگیری جنین در معرض روغن ماهی تاثیراتی را بر روی او دارد که در سراسر کودکی ادامه پیدا می کنند. در دهه گذشته، اهمیت روغن ماهی و اسید چرب امگا3 تنها بر روی بیماران مورد توجه بود. مصرف روغن ماهی در اواخر دوران بارداری اثراتی بر روی استخوان ها و توده های عضلانی دارد. در حالی که این کودکان درشت تر هستند، میزان بروز چاقی در آن ها افزایش نمی یابد.

در این مطالعه، محققین 736 خانم باردار در دانمارک را مورد بررسی قرار دارند که مکمل روغن ماهی یا روغن زیتون را روزانه از هفته 24 بارداری تا یک هفته بعد از زایمان مصرف کرده اند.

کودکان متولد شده از این مادران در فاصله بین تولد تا شش سالگی 11 بار مورد بررسی قرار گرفتند. آن هایی که مادران شان مکمل روغن ماهی را در دوران بارداری مصرف کرده بودند شاخص توده بدنی بالاتری از سن یک سالگی تا شش سالگی داشتند.

در هر حال، محققین دریافتند که شاخص توده بدنی بالاتر به معنی درصد چربی بیشتر نیست بلکه به معنی درصد استخوان و توده عضلانی بیشتر است.

در سن شش سالگی، کودکانی که مادران آن ها در دوران بارداری مکمل روغن ماهی مصرف کرده بودند، 395 گرم توده توتال بیشتر، 281 گرم توده عضلانی بیشتر و 10 گرم محتوانی معدنی استخوانی بیشتر در مقایسه با کودکانی که مادران آن ها مکمل روغن زیتون مصرف کرده بودند، داشتند.

طبق گزارش هانس بیس گارد از دانشگاه کپنهانگ، ترکیب بدن در سن کودکان شش ساله مصرف کننده مکمل روغن ماهی شامل افزایش نسبی ماهیچه، استخوان و توده چربی بوده است که نشان دهنده اثر کلی تحریک کننده رشد است.

در هر حال، یافته ها تنها نشان دهنده یک ارتباط هستند و این که مصرف قرص روغن ماهی در بارداری موجب تولد نوزادان سالم تر و قوی تر می شود را اثبات نمی کنند.

در بارداری و بعد از آن، دریافت میزان کافی روغن ماهی برای تکامل نرمال انسان بسیار اهمیت دارد و این مطالعه به طور خاص بر روی این موضوع متمرکز است.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه