تحقیقی جدید نشان می دهد که مصرف فولیک اسید در بارداری خطر تاخیر در صحبت کردن را در کودکان متولد شده از مادران مبتلا به صرع کاهش می دهد.

دروانا:

منتشر شده در 1 آگوست 2018

داروهای ضد صرع که در بارداری برای کنترل تشنج ها مصرف می شوند خطر تاخیر در صحبت کردن را در کودکان افزایش می دهند. اما تحقیقی جدید نشان می دهد که مصرف مکمل فولیک اسید این خطر را برطرف می سازد.

انجمن زنان و زایمان آمریکا اعلام کرده است که یافته ها حاکی از اهمیت ویژه مصرف فولیک اسید در خانم های باردار جوان مبتلا به صرع هستند.

دکتر میشل کرامر کرامر، مدیر بخش زنان و زایمان در بیمارستان هانتینگتون نیویورک در زمینه پزشکی و مراقبت های سلامت باروری اظهار می دارد که با مصرف فولیک اسید در بارداری، خطر تاخیر در صحبت کردن تا 50 درصد کاهش می یابد. به طور کلی به تمام خانم های بارداری توصیه می شود که مکمل فولیک اسید را در رژیم غذایی خود جای دهند اما این توصیه خصوصا برای خانم های باردار مبتلا به صرع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

مطالعه جدید شامل 335 کودک متولد شده از زنان مبتلا به صرع که در دوران بارداری از داروهای ضد صرع استفاده می کردند و بیش از 104000 کودک متولد شده از مادرانی که به بیماری مبتلا نیستند، است.

در میان کودکانی که مادران آنها قبل و در اوایل بارداری فولیک اسید مصرف نمی کردند،  صحبت کردن در 34 درصد از کودکانی که مادران آن ها به بیماری صرع مبتلا بودند تا 18 ماهگی به تاخیر افتاد. این میزان در کودکانی که مادران آنها به صرع دچار نبودند 11 درصد بود. با رسیدن کودکان به سن 3 سالگی، این درصد ها به ترتیب به 24 و 6 درصد رسیدند. می توان گفت مصرف فولیک اسید در بارداری تغییر قابل توجهی را ایجاد کرده است.

در میان کودکانی که مادران آن ها فولیک اسید مصرف کرده اند، صحبت کردن در 17 درصد از کودکانی که مادران آنها به صرع مبتلا بودند تا 18 ماهگی به تاخیر افتاد. این میزان در کودکانی که مادران آنها به صرع مبتلا نبودند 11 درصد بود. این نشان می دهد که اثر محافظت فولیک اسید در بارداری برای نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به صرع قوی تر است.

"نیمی از خطر تاخیر در صحبت کردن تا 18 ماهگی در نوزادانی که در معرض داروهای ضد صرع قرار می گیرند، در اثر عدم مصرف فولیک اسید در بارداری ایجاد می شود. در حالی که در کودکان متولد شده از مادران سالم تنها شش درصد از خطر، از کمبود این مکمل ناشی می شود. این نتایج برای زنان مبتلا به صرع در سراسر جهان اهمیت دارد؛ زیرا بسیاری از داروهای ضد صرع با مسیر متابولیسم فولات در بدن تداخل دارند بنابراین ما هنوز در حال یادگیری در مورد میزان فولیک اسید مورد نیاز در بارداری برای زنان مبتلا به صرع و همچنین میزان فواید آن برای کودکان آن ها هستیم." دکتر الیزابت هازبی از دانشگاه برگن

دکتر فرد لادو، مدیر منطقه ای خدمات صرعی در Northwell Health در جزیره کوئینز و لانگ آیلند معتقد است که این تاکنون در جامعه صرع پذیرفته شده است که مصرف فولیک اسید در بارداری خطر نقایص لوله عصبی و سایر نقایص مادرزادی احتمالی را در کودکان متولد شده از مادران مصرف کننده داروهای صرع کاهش می دهد. علاوه بر این، این نیز مشخص شده است که مصرف دوز مناسبی از مکمل فولات در بارداری خطری را به دنبال ندارد.

یافته های جدید نشان می دهند که فواید مصرف فولیک اسید در بارداری به بعد از تولد کودکان نیز گسترش می یابد و توصیه بیشتری به مصرف فولیک اسید در خانم های باردار مبتلا به صرع می شود.

 

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه