یک مطالعه جدید اظهار می دارد که کودکان نوپایی که مادران شان در اوایل دوران بارداری استامیونوفن مصرف کرده اند، در خطر افزایش یافته تاخیر در صحبت کردن قرار دارند.

دروانا:

منتشر شده در روانپزشکی اروپا 10 ژنویه 2018

استامینوفن و بارداری

محققان دریافتند وقتی که مادران در سه ماه اول بارداری از مسکن استفاده می کنند فرزند دخترشان ممکن است تاخیر در زبان باز کردن در 2.5 سالگی داشته باشد.

با این حال این ارتباط در کودکان پسر دیده نمی شود.

بر طبق گزارش تاخیر در صحبت کردن به این معنی است که کودک کمتر از 50 لغت به کار ببرد. این مطالعه آخرین ارتباط میان مصرف استامینوفن پیش از تولد با مسائل تکاملی است.

یافته ها نادرست بودن مصرف استامینوفن را اثبات نمی کنند؛ به خانم های باردار توصیه می کنند که تنها در صورت لزوم مانند پایین آوردن تب در شرایطی که بالا بودن درجه حرارت بدن می تواند برای جنین خطرناک باشد از استامینوفن در بارداری استفاده کنند.

کریستینا چمبرس پروفسور کودکان از دانشگاه کالیفرنیا می گوید این دارو تنها باید با احتیاط و در موارد ضروری مصرف شود. حدود نیمی از زنان باردار از استامینوفن در بارداری استفاده می کنند و در طولانی مدت به طور کاملا ایمن مشاهده شده اند.

پزشکان این دارو را به عنوان یک مسکن و تب بر در دوران بارداری در نظر می گیرند. این به این دلیل است که بر طبق گفته سازمان متخصصان اطلاعات تراتولوژی مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپیرین و ایبوپروفن خطراتی را خصوصا در اواخر دارون بارداری به دنبال دارند.

شانا سوان پروفسور مدرسه دارویی ایکان در نیویورک سیتی معتقد است که در واقع جایگزین مناسب دیگری برای استامینوفن وجود ندارد. در حال حاضر شواهدی مبنی بر خطرات مصرف استامینوفن در دوران بارداری، در حال پیدایش هستند.

اخیرا در مطالعه ای مشخص شد که وقتی خانم ها بیش از یک بار در ماه در طول دوران بارداری از استامینوفن استفاده می کنند، فرزندانی با خطر بالای ابتلا به اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی خواهند داشت. اینکه دارو موجب مشکلات تکاملی می شود یا خیر  و اگر می شود چرا این اتفاق می افتد مشخص نیست.

اما محققین دریافته اند که استامینوفن در هورمون هایی که بر روی تکامل مغز جنین تاثیر دارند، مداخلاتی دارد.

استامینوفن یک داروی فعال هورمونی است که می تواند علت بروز تاخیر در صحبت کردن در کودکان دختر و نه پسر را توجیه کند. هر عامل هورمونی می تواند جنین دختر و پسر را به گونه ای متفاوت تحت تاثیر قرار دهد.

مطالعه براساس 754 زن سوئدی که در طولانی مدت و در سه ماه اول بارداری خود تحت مطالعه قرار گرفتند، انجام شد. در مجموع، 59 درصد از آنها از زمانی که باردار شدند استامینوفن دریافت کردند.

تکامل زبانی کودکان آنها در سن سی ماهگی مورد ارزیابی قرار گرفت. تقریبا 4 درصد از دختران و 14 درصد از پسران تاخیر داشتند.

اگر یک مادر بیش از 6 قرص در سه ماهه اول بارداری مصرف کرده است خطر تاخیر در صحبت کردن در فرزند دختر او تا 6 برابر در مقایسه با مادری که دارو مصرف نکرده است بالا می رود.

دکتر چمبرس می گوید مطالعات این چنینی محدودیت های زیادی دارند چرا که کار آنها براساس به خاطر آوردن مردم درباره زمان و چگونگی استفاده از داروهای بدون نسخه انجام می گیرد. همچنین اضافه می کند که استفاده زیاد از قرص استامینوفن در دوران بارداری می تواند به این معنی باشد که یک زن مبتلا به بیماری زمینه ای شدید تر و یا مزمن است.

دکتر سوان نیز موافق است که یک زن باردار باید با احتیاط بیشتری استامینوفن مصرف کند. پیام من این است که قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید و تنها با تجویز او مصرف نمایید.

برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه