بر اساس بررسی هایی که انجام گرفته تعداد اسپرم مردان در کشورهای غربی رو به کاهش است و این کاهش نگرانی هایی را به لحاظ توانایی مردان در باروری به همراه دارد. علاوه بر این کاهش تعداد اسپرم ها می تواند احتمال بروز برخی بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی و سرطان را در مردان افزایش دهد.

دروانا:

بر اساس شواهدی که جدیدا گزارش شده است تعداد اسپرم مردان در کشورهای غربی در سال های اخیر به نصف کاهش یافته است. یافته ها نشان می دهد کاهش معنی دار در تعداد اسپرم می تواند سلامت باروری مردان را تحت تاثیر قرار دهد.

محققین بعد از ترکیب داده های حاصل از 185 تحقیق جمع بندی کردند در سال های 1973 تا 2011 غلظت اسپرم مردان به طور میانگین تا 52 درصد کاهش یافته است، در حالی که تعداد کلی اسپرم در طول این دوران تا 59 درصد کاهش یافته است. در این تحقیق نزدیک به 43000 مرد حضور داشتند.

محقق ارشد این تحقیقات، شانا سوان عنوان کرد ما دریافتیم تعداد و غلظت اسپرم به طور معنی داری کاهش یافته است و این کاهش در کشورهای غربی هم چنان ادامه دارد. سوان که خود متخصص طب محیط زیست در دانشکده پزشکی Mount Sinai بود عنوان کرد ما داده های زیادی در مورد مردان کشورهای دیگر در دست نداریم بنابراین نمی توانیم نتیجه گیری کاملی داشته باشیم.

اما در اروپا، آمریکای شمالی، نیوزیلند و استرالیا این مقدار افت تعداد اسپرم بسیار قوی، معنی دار و مداوم است.

یافته های جدید ناشی از بیست و پنجمین سالگرد اولین تحقیقی است که در آن افت در تعداد اسپرم مردان را مشاهده کردند، این تحقیق اصلی در سال 1992 منتشر شد و در آن نشان داده شد تعداد اسپرم در طول پنجاه سال پنجاه درصد افت داشته است.

دکتر سوان عنوان داشت این روند در طول بیست و پنج سال گذشته تغییری نکرده است. چیزی که در حال وقوع است گذرا نیست. این روند نگرانی را در مورد سلامت باروری مردان هم چنین سلامت آن ها در پی دارد. ما تنها به این دلیل نگران نیستیم که کاهش تعداد اسپرم باروری مردان را به خطر می اندازد بلکه نگرانیم زیرا کاهش تعداد اسپرم با افزایش مرگ و میر ارتباط دارد. تحقیقات نشان داده است این افراد در سنین پایین تر می میرند و به بیماری های بیشتری مبتلا می شود، مخصوصا بیماری های قلبی عروقی و سرطان.

ایشان ادامه داد پیامدهای این تحقیق می تواند بسیار بیشتر باشد. ما تنها در مورد فرزند دار شدن صحبت نمی کنیم. صحبت ما در مورد بقا و سلامتی است. هیچ کس نمی داند چرا تعداد اسپرم ها رو به کاهش است اما محققین باور دارند که فاکتورهای مربوط به زندگی مدرن در این میان نقش دارند. این فاکتورها عبارت است از ترکیبات شیمیایی ساخته بشر، افزایش میزان استرس، شیوع چاقی، تغذیه نامناسب، فقدان فعالیت فیزیکی و سیگار کشیدن.

این فاکتورها می تواند به طور موقتی باروری مرد را کاهش دهد اما محققین تصور می کنند آسیب واقعی در دوران جنینی اتفاق می افتد.

سوان هم چنین توضیح داد زمانی که مادر سیگار می کشد فرزند پسر او دچار کاهش در تعداد اسپرم می شود و این صرف نظر از آن است که خود فرد سیگاری شود یا خیر. گفته می شود آن چه که مردان در دوران جنینی در رحم مادر با آن مواجه می شوند بسیار اهمیت دارد. مواجه با برخی ترکیبات در دوران رحم سبب می شود تغییراتی در زندگی مردان ایجاد شود که در کل زندگی آنان می تواند ادامه داشته باشد.

متخصصین به لحاظ این که کاهش تعداد اسپرم ها می تواند بر باروری مردان تاثیر داشته باشد، به دو دسته تقسیم می شوند:

به گفته دکتر Avner Hershlag از مرکز سلامت باروری Northwell در منهست در حال حاضر مردان 66.4 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر از مایع منی خود دارند و این در مقایسه با 92.8 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر مایع منی در مردان چهار دهه پیش می باشد.

ایشان ادامه دادند برآورد می شود حدود 20 درصد مردانی که می توانند به بارداری برسند بدون درمان اسپرم غیرنرمالی دارند. هیچ اثباتی وجود ندارد که به موازات افت در تعداد اسپرم توانایی مردان در آبستن کردن همسران آنان کاهش می یابد. بعلاوه جنین حاصل لقاح یک تخمک و یک اسپرم می باشند بنابراین نیازی به میلیون ها اسپرم برای یک تخمک نیست.

دکتر Peter Schlegel متخصص طب باروری و اورولوژیست در نیویورک عنوان کرد اگر این روند ادامه داشته باشد می تواند تاثیر گذار باشد. اگر افت تعداد اسپرم ها در طول زمان ادامه داشته باشد می تواند مشکلات معنی داری را در پی داشته باشد. به این ترتیب زوج های بیشتری در آینده به درمان های باروری نیاز خواهند داشت.

یکی از مشکلات بالقوه آن است که کاهش تعداد اسپرم ها به معنی کاهش کیفیت آن ها می باشد. اگر تعداد اسپرم ها کاهش یابد اسپرم هایی که وارد تخمک می شود ممکن است توانایی کمتری برای بارور ساختن تخمک داشته باشند. البته باید توجه داشت این مطلب به طور معنی داری اثبات نشده است.

این تحقیق در 25 جولای در ژورنال Human Reproduction Update منتشر شده است.


برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه