یافته های جدید نشان می دهد بعد از یائسگی ورزش در حد متوسط می تواند به کنترل گرگرفتگی در خانم ها کمک کند همچنین به تناسب بیشتر و داشتن احساس بهتر کمک می کند.

محققین دریافتند برنامه ورزش 20 هفته ای به خانم ها کمک می کند تا تناسب اندام بهتری به دست بیاورند، کمی وزن از دست دهند و وضعیت جسمی و روانی بهتری داشته باشند.

کاهش گرگرفتگی و تعریق شبانه که از جمله دو علائم آزاردهنده یائسگی می باشد بخشی از دستاوردهای ورزش بوده است.

محققین به سرپرستی Debora Godoy-Izquierdo از دانشگاه گراندا اسپانیا این یافته ها را در تاریخ پانزدهم فوریه در ژورنال منوپوز منتشر کردند.

به گفته دکتر جوآن پینکرتون مدیر اجرایی انجمن یائسگی آمریکای شمالی، این تحقیق اخبار خوبی برای خانم هایی است که به دنبال چاره ای برای کنترل علائم یائسگی هستند.

بر اساس گفته پینکرتون، گرگرفتگی و تعریق شبانه از جمله عوارض شایعی است که در دوران یائسگی برای خانم ها آزاردهنده است و از این رو آن ها ناچار به دنبال راهکارهای درمانی می باشند. لازم به ذکر است که پینکرتون در این تحقیق شرکت نداشت.

در برخی موارد این مشکلات به قدری شدید می شود که فرد ناچار به هورمون درمانی روی می آورد. اما اغلب خانم ها می توانند از طریق روش های دیگری این علائم را کنترل کنند.

پینکرتون عنوان کرد ورزش، کاهش استرس و خواب کافی برای خانم هایی که یائسه می شوند از اهمیت برخوردار است. در مورد اغلب این خانم ها تغییراتی در شیوه زندگی می تواند برای کاهش گرگرفتگی مفید باشد هم چنین به پیشگیری از اضافه وزن و تغییرات خلقی که در این دوران شایع می باشد نیز کمک می کند.

در این تحقیق 234 خانم ثبت نام کردند که حداقل یک سال از دوره یائسگی آن ها گذشته بود. به طور کلی 166 خانم بی تحرک بودند و نیمی از آن ها به برنامه معمول زندگی خود مشغول بوده در حالی که نیمی دیگر برنامه ورزش بیست هفته ای را آغاز کردند.

باقی خانم ها به لحاظ فیزیکی فعال بوده و آن ها به عنوان گروه مقایسه ای دوم در نظر گرفته شدند.

برنامه ورزشی عبارت بود از سه تمرین یک ساعته در هفته. هر جلسه تحت نظارت عده ای ناظر انجام می شد و شامل ورزش های هوازی متوسطی مانند پیاده روی سریع همراه با تمرین های قدرتی بود.

خانم هایی که در این برنامه قرار داشتند از مشاوره نیز بهره بردند که هدف آن تنظیم خویشتن و تغییرات رفتاری بود.

بعد از بیست هفته خانم هایی که برنامه ورزشی دریافت کرده بودند مقدار اندکی وزن کم کردند. اما تغییر بزرگ تر در میزان تناسب، فشار خون و کیفیت سلامت زندگی به دست آمد.

به طور کلی خانم ها سلامت روانی و فیزیکی بهتری را به دست آوردند و کمتر از علائمی مانند گرگرفتگی یا سایر علائم مربوط به یائسگی رنج بردند.

این گروه از افراد در مقایسه با کسانی که بی تحرک مانده بودند بیشتر شبیه به افرادی بودندکه همیشه فعال بودند (گروه مقایسه ای دوم).

تنها یک استثنا وجود داشت: بعد از کم کردن وزن اندکی که در ابتدای آزمون ایجاد شده بود، خانم ها به وزن اولیه خود برگشتند.

دکتر Chip Lavie مسئول بخش توانبخشی قلبی در موسسه قلبی عروقی نیواورلئان عنوان کرد اما صرف نظر از وزن، بهبود در میزان تناسب بسیار حائز اهمیت بود. او که خود در این تحقیق حضور نداشت ادامه داد تقویت تناسب یکی از مهم ترین چیزهایی است که همه افراد از جمله خانم هایی که در دوران بعد از یائسگی قرار دارند می توانند انجام دهند تا عوارض ناشی از بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.

در این تحقیق میزان تناسب خانم ها بر اساس فاکتورهای مختلفی سنجیده شد، ضربان قلب افراد حین استراحت هم چنین میزان سرعت آن در پیاده روی در مسافت یک کیلومتر ارزیابی شد.

این اندازه گیری ها نشان می دهد عروق خونی و قلب چقدر خوب کار می کنند. اما Lavie عنوان کرد این تحقیق تناسب را به سایر مزایای سلامتی (از جمله بهبود استرس و علائم افسردگی) مرتبط کرده است. و برای القای این مزایا تنها به تقویت اندک تناسب نیاز است.

چرا ورزش می تواند گرگرفتگی را تخفیف دهد، پینکرتون در این مورد توضیحاتی ارائه داده است.

تصور بر این است که ورزش می تواند برخی ترکیبات شیمیایی در مغز مانند دوپامین و سروتونین را افزایش دهد، این ترکیبات بر خلق و خو، خواب و سایر عملکردها تاثیر مهمی دارد. برخی اوقات با ورود به یائسگی با نوسانات هورمونی مقدار این ترکیبات کاهش می یابد.

بنا به گفته پینکرتون در تحقیقی نشان داده شده است خانم هایی که ورزش می کنند بهتر می توانند حرارت بدن خود را تنظیم کنند.

برنامه پیاده سازی شده در این تحقیق مشاوره های رفتاری و فیزیولوژیک را نیز در برداشت، بر اساس گفته پینکرتون این فاکتورها می تواند به خانم ها در کنترل علائم یائسگی کمک کند.

اما الزاما به این معنا نیست که خانم ها به چنین برنامه جامعی نیاز دارند.

پینکرتون عنوان کرد تحقیقات دیگر نیز نشان داده است ورزش های روتین مشابه می تواند به خانم ها کمک کند تا گرگرفتگی را کنترل کنند. او بر انجام سی دقیقه ورزش های هوازی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری یا شنا تاکید دارد.

تاریخ انتشار: 1395/12/19
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه