محققین سوئدی نشان داده اند اضافه وزن ناکافی در طول بارداری می تواند شانس ایجاد اسکیزوفرنی در کودک را افزایش دهد.

تحقیق قبلی نشان داده بود خانم های بارداری که در دوران قحطی هستند بیشتر در خطر داشتن فرزندانی هستند که از اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی رنج می برند. این تحقیق جدید نشان داد کودکان به دنیا آمده از مادرانی که به وزن مطلوب در دوران بارداری نرسیده باشند، 30 درصد در خطر ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند.    

رهبر این تحقیقات ایوان مک کی عنوان کرد حتی در کشورهای ثروتمند مانند سوئد نیز مادرانی وجود دارند که نمی توانند نیازهای تغذیه ای را به منظور داشتن بارداری بی خطر تامین نمایند. مک کی در موسسه کارولینسکا در بخش اپیدمیولوژی سلامت روان واقع در استکهلم فعالیت دارد.

مک کی خاطر نشان کرد این یافته ها اثبات نمی کند خانم هایی که اضافه وزن کافی در دوران بارداری ندارند در خطر داشتن فرزندانی هستند که ممکن است به اسکیزوفرنی مبتلا شوند. این تحقیق تنها نشان داد بین این فاکتورها ارتباطی وجود دارد.

علاوه بر این اسکیزوفرنی بر اساس آمار موسسه ملی سلامت روان تنها حدود یک درصد جمعیت را تحت تاثیر قرار می دهد.

چاقی در کشورهایی با درآمد بالا مشکلات جدی را همراه دارد. اما هنوز جمعیتی نیز وجود دارند که در طول بارداری اضافه وزن لازم را دریافت نمی کنند.  

مک کی توضیح داد این نکته می تواند به دلیل فشارهای پزشکی یا اجتماعی برای حفظ تیپ ایده آل بدن در طول دوران بارداری باشد.

اختلالات روانی از جمله اسکیزوفرنی و سایر بیماری های مرتبط می تواند در خانواده هایی اتفاق بیفتد که زمینه ژنتیکی در آن ها وجود دارد.  

به هر حال این تحقیق هم چنین نشان می دهد محیط فرد در شرایط مهمی از توسعه و رشد او می تواند در این زمینه نقش داشته باشد. تحقیق قبلی در شرایط قحطی هلند در جنگ جهانی دوم و در چین در طول جهش بزرگ سال های 1958 تا 60 نشان داد کودکانی که مادران آن ها در دوران بارداری قحطی را پشت سر گذاشته اند در خطر ابتلا به اسکیزوفرنی قرار دارند.

مک کی توضیح داد این نکته اهمیت تغذیه مادر در دوران بارداری را نشان می دهد.

او افزود دستورالعمل های بین المللی در مورد اضافه وزن در طول بارداری نه تنها کودکان را از عوارض جانبی بارداری در امان می دارد بلکه آن ها را علیه مشکلات روانی مانند اسکیزوفرنی در آینده حفظ می کند.

این گزارش در تاریخ بیست و دوم فوریه در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شد.

با استفاده از اطلاعات ثبت بهداشت و جمعیت سوئد مک کی و همکارانش داده های بیش از 526000 نفر را جمع آوری کردند. این افراد در سال های 1982 و 1989 متولد شده بودند. محققین دریافتند تا سال 2011 نزدیک به 3000 نفر به فرم هایی از اختلالات روانی دچار شدند که در این میان بیش از 700 مورد به اسکیزوفرنی دچار شده بودند.

این یافته ها نشان داد در بین افرادی که به اختلال روانی دچار شده بودند حدود شش درصد از مادران آن ها در طول دوران بارداری اضافه وزن شدیدا کمی داشتند (کمتر از 18 پوند).

سوء تغذیه در این میان نقش مهمی ایفا می کند اما دلایلی دیگری نیز وجود دارد که نمی توان آن ها را بر اساس این داده ها کنار گذاشت.

برای مثال اضافه وزن ناکافی می تواند بیانگر شرایط پزشکی باشد که هم بر مادر و هم بر جنین در حال رشد تاثیر می گذارد. بنا به گفته مک کی برای درک ارتباط بین وزن مادر و ریسک اسکیزوفرنی در کودک به تحقیقات بیشتری نیاز است.

بر اساس گفته دکتر Ezra Susser به هر حال در این میان چیزی برای تحقیق بیشتر وجود دارد زیرا مطالعات زیادی داریم که در سرتاسر جهان ارتباط بین قحطی و اسکیزوفرنی را نشان داده است. Susser متخصص اپیدمیولوژی و روان شناسی در دانشگاه کلمبیای نیویورک می باشد. او ادامه داد چیزی در این میان وجود دارد اما ما هنوز از آن اطلاعی نداریم.   

ایشان ادامه دادند اما این ریسک اندک است زیرا خیلی از افراد در قحطی بوده اند.

او متذکر شد خانم ها نباید چندان نگران این یافته ها باشند مگر آن که در طول بارداری از کاهش وزن شدیدی رنج برند.

برای مثال مصرف فولیک اسید در دوران بارداری در پیشگیری از نواقص عصبی ضروری است. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مصرف مکمل های کولین در طول بارداری می تواند ریسک اسکیزوفرنی را کاهش دهد.

این یافته ها بدان معنا نیست که افراد مجازند برای محافظت فرزندشان از اسکیزوفرنی اضافه وزن زیادی در دوران بارداری داشته باشند.

در طول بارداری خانم ها باید تغذیه سالم و مناسبی داشته باشند و اطمینان حاصل کنند بر اساس دستورالعمل های غذایی دوران بارداری پیش می روند.

تاریخ انتشار: 1395/12/17
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه