بر اساس یافته های جدید، خانم هایی که سابقه قبلی در آسیب کلیوی داشته اند ممکن است بیشتر در خطر عوارض و مشکلات بارداری قرار داشته باشند.

دکتر جسیکا شیهان متخصص نفرولوژیست از بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون عنوان کرد ما باور داریم این تحقیق یافته های مهمی را در بردارد که برای دست اندرکاران بحث سلامت زنان بسیار حائز اهمیت است.

محققین داده های حاصل از 25000 خانم را مورد بررسی قرار دادند که در سال های 1998 و 2007 در این بیمارستان زایمان خود را انجام داده بودند. بالغ بر 100 نفر از خانم ها قبلا آسیب کلیوی حاد را تجربه کرده بودند. آسیب کلیوی حاد به کاهش ناگهانی عملکرد کلیه اشاره دارد.

همه خانم ها قبل از باردار شدن به لحاظ عملکرد کلیه اصلاح شده و بهبود یافتند.

خانم هایی که دچار آسیب کلیوی بودند بیشتر دچار شرایطی به نام پره اکلامپسی شدند در این حالت فشار خون فرد بالا رفته و مشکلات دیگری نیز ایجاد می شود. درصد بروز پره اکلامپسی در این گروه 23 درصد و در گروه شاهد (آن هایی که آسیب کلیوی ندیده بودند) 4 درصد بود.

خانم هایی که دچار آسیب کلیوی شده بودند بیشتر در خطر به دنیا آوردن فرزندانی کوچک تر از سن بارداری قرار داشتند (15 درصد در برابر 8 درصد گروه شاهد)، نرخ زایمان زودرس نیز در آن ها بیشتر بود (به طور متوسط 37.6 هفته در مقایسه با 39.2 هفته).

دکتر شیهان و همکارانش یافته ها را بر اساس فاکتورهایی تنظیم کردند که می توانست در این ریسک تاثیر داشته باشد.

اگر چه این تحقیق به گونه ای نبود که علت این ارتباط را اثبات کند اما محققین دریافتند سابقه قبلی در آسیب کلیوی می تواند ریسک پره اکلامپسی در دوران بارداری را نزدیک به شش برابر افزایش دهد.

هم چنین خانم هایی که سابقه آسیب کلیوی داشتند دو برابر بیشتر در خطر مشکلاتی قرار داشتند که می توانست بر نوزاد تاثیر بگذارد.

این تحقیق به صورت  آن لاین در تاریخ 22 دسامبر در ژورنال انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شد.

دکتر شیهان طی اخباری عنوان کرد هدف ما در مطالعات آینده آن است که بررسی کنیم چرا خانم هایی با سابقه آسیب کلیوی حاد بیشتر در خطر عوارض و مشکلات بارداری قرار دارند و استراتژی هایی را شناسایی کنیم که بتواند این خطرات را کاهش دهد.

او هم چنین عنوان کرد نرخ های متعددی در بروز پره اکلامپسی در سرتاسر جهان ذکر شده، این تفاوت ممکن است بر اساس این یافته ها قابل توضیح باشد.

تاریخ انتشار: 1395/10/26
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه