وکس کردن (اپیلاسیون) ناحیه شرمگاهی در خانم ها اگرچه بسیار رایج است اما ریسک کسب بیماری های مقاربتی جنسی را افزایش می دهد.

تحقیقات جدید نشان می دهد نظافت مکرر موهای ناحیه شرمگاهی سه تا چهار برابر ریسک تماس با عفونت های مقاربتی مانند هرپس، ویروس پاپیلومای انسانی و یا سیفلیس را افزایش می دهد.

دکتر چارلز آستربرگ متخصص اورولوژی از دانشگاه تگزاس در آستین عنوان کرد نظافت با افزایش ریسک بیماری های مقاربتی جنسی همراه است و برای کسانی که بیشتر نظافت می کنند یا همه موها را اغلب برمی دارند، این ارتباط قوی تر است.

هنور ارتباط مستقیم بین این مشاهدات اثبات نشده است و تحقیق انجام شده به نحوی بود که تنها ارتباط بین نظافت و عفونت های مقاربتی را نشان می داد.

آستربرگ توضیح داد نظافت موهای ناحیه شرمگاهی در بین مردان و زنان بسیار رایج است و به نظر می رسد درک عمومی از موهای بدن در نظافت و جذابیت تغییر کرده است.

برای بررسی این که آیا نظافت می تواند ارتباطی با عفونت های مقاربتی داشته باشد، آستربرگ و همکارانش 7580 فرد آمریکایی 18 تا 65 ساله را به لحاظ عمل نظافت، رفتار جنسی و یا سابقه بیماری مقاربتی مورد ارزیابی قرار دادند.

تقریبا سه مورد از هر چهار شرکت کننده (74 درصد) گفتند که قبلا موهای ناحیه شرمگاهی را نظافت کرده اند. خانم ها (84 درصد) در مقایسه با آقایان (66 درصد) آمار بیشتری داشتند.

در بین افرادی که نظافت می کردند 17 درصدشان از افرادی بودند که بیش از 11 بار در سال نظافت انجام می دادند. 22 درصد آن ها به طور روزانه و یا هفتگی موهای خود را می زدند. یک مورد از هر 10 نفر نیز در هر دو دسته قرار می گرفتند.

نتایج نشان داد افرادی که در سال بیش از 11 بار اصلاح می کردند چهار برابر بیشتر در خطر ابتلا به عفونت مقاربتی قرار دارد. علاوه بر این افرادی که روزانه یا هفتگی اصلاح می کردند 3.5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی بودند. محققین فرض کردند عفونت می تواند در اثر ایجاد خراشی کوچک به سادگی گسترش یابد.

دکتر Dennis Fortenberry متخصص طب اطفال و نوجوانان در دانشگاه ایندیانا و رئیس فعلی انجمن بیماری های مقاربتی جنسی آمریکا گفت احتمالا این ایده مطرح است که صرف نظافت سبب ترومای خفیفی روی پوست می شود که سبب می شود پوست نسبت به ارگانیسم هایی که در معرض آن قرار دارد حساس و آسیب پذیر شود.

از سویی دیگر آستربرگ متذکر شد ممکن است افرادی که بیشتر اصلاح می کنند در معرض نزدیکی جنسی بیشتری قرار داشته باشند و از این رو ریسک ابتلا به عفونت بیشتر می شود.

او افزود اصلاح می تواند نماینده ای از میزان فعالیت جنسی بیشتر باشد.

این ارزیابی نشان داد به طور کلی اصلاح کنندگان اغلب جوان تر هستند، فعالیت جنسی بیشتری دارند و اغلب بیش از یک شریک جنسی نیز دارند و این در مقایسه با کسانی به دست آمده است که ناحیه شرمگاهی خود را نظافت نمی کنند.

اما نتایج نشان داد 80 درصد افزایش ریسک عفونت های مقاربتی در کسانی بوده است که هرگز اصلاح نکرده بودند، این آمار بعد از تنظیم فاکتورهایی مانند سن فرد و تعداد شرکای جنسی افراد در طول عمرشان به دست آمد.

یک نقطه روشن برای اصلاح کنندگان این است که شانس ابتلا به شپش در آن ها کاهش می یابد.

محققین گزارش کردند افرادی که هرگز اصلاح نکرده و یا به ندرت اصلاح می کنند دو برابر در خطر ابتلا به شپش هستند.

آستربرگ توضیح داد با اصلاح کردن می توانید از رشد شپش جلوگیری کنید.

این یافته ها در تاریخ 5 دسامبر در ژورنال عفونت های مقاربتی جنسی Sexually Transmitted Infections منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/09/29
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه