تحقیقی جدید نشان داد خانم هایی که در سن 25 سالگی یا بیشتر بچه دار می شود بیشتر احتمال دارد که تا 90 سالگی زندگی کنند.

محققین هم چنین دریافتند بیشتر احتمال دارد که این خانم ها از دانشگاه فارغ التحصیل شده، ازدواج کرده و یا درآمد بیشتری داشته باشند.  

مسئول این تحقیقات علاء الدین شادیاب، فوق دکتری از دانشگاه کالیفرنیا عنوان کرد تحقیق ما نشان نمی دهد که خانم ها باید در بچه دار شدن تاخیر کنند، زیرا علت این مشاهدات به وضوح مشخص نیست. هم چنین توضیح احتمالی این است، خانم هایی که در سنین بالا یک بچه دارند معمولا وضعیت اقتصادی اجتماعی بهتری نیز دارند. ما با توجه به تحقیقات قبلی دریافتیم این افراد احتمالا بیشتر عمر خواهند کرد.

متوسط سن خانم های آمریکایی زمانی که برای اولین بار باردار می شوند بالای 26 سال است (که البته با توجه به معیارهای اجتماعی این سن را به سختی می تواند مسن در نظر گرفت). سن اولین زایمان در آمریکا هم چنان رو به افزایش است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان کنترل و پیشگیری از بیماری ها در آمریکا، نرخ تولد اولین فرزند درسال های 1990 تا 2012 برای مثال در بین خانم های 40 تا 44 ساله بیش از دو برابر شده است.

تحقیق منتشر شده در سال 2015 نشان داد خانم هایی که فرزند آخر خود را بعد از 33 سالگی به دنیا می آورند به احتمال زیاد تا 95 سالگی می توانند زندگی کنند. دکتر شادیاب عنوان کرد اما دانشمندان پیش از این طولانی شدن عمر را بر مبنای سن مادر در تولد اولین فرزند نسنجیده بودند.

در این بررسی جدید محققین داده های حدود 20000 خانم را جمع آوری کردند که بخشی از بررسی ملی طولانی مدتی بودند که در سال 1993 آغاز شده بود. این خانم ها به مدت 21 سال دنبال شدند و 54 درصد آن ها تا 90 سالگی زندگی کردند.

خانم هایی که فرزند نخست خود را در 25 سالگی یا سنین بالای 25 سال به دنیا آورده بودند 21 درصد بیشتر تا 90 سالگی زندگی کردند و این در مقایسه با خانم هایی بود که در سنین پایین تر نخستین فرزند خود را به دنیا آورده بودند. یافته ها نشان داد خانم های سفید پوست با دو تا چهار بارداری کامل شانس بیشتری برای طولانی تر زیستن در مقایسه با خانم هایی داشتند که تنها یک دوره بارداری کامل داشتند.

دکتر شادیاب عنوان کرد فاکتورهای باروری در ارتباط با طولانی شدن عمر به ندرت مورد توجه بوده است. تحقیقات معمولی در مورد طول عمر بیشتر بر فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و سایر فاکتورهای مرتبط متمرکز است، اما فاکتورهای باروری در این میان جایی ندارد.

یکی از متخصصین عنوان کرد از شنیدن این یافته ها چندان تعجب نکرده است. Steven Austad مسئول فدراسیون تحقیقات مربوط به طول عمر در آمریکا می باشد. او عنوان کرد زمانی که این تحقیق آغاز شد متوسط سن خانم ها 75 سال بود، سنی که تقریبا یک سوم از همسالان شان فوت کرده بودند. از بین دوم سوم باقی مانده که مورد مطالعه قرار گرفتند بیش از نیمی از آن ها تا 90 سالگی عمر کردند. اگر شما تا 75 سالگی عمر کنید شانس خوبی برای زیستن تا 90 سالگی خواهید داشت. او افزود اگر شما تحصیلکرده باشید و از رفاه خوبی برخوردار باشید، چاق نباشید، سیگار نکشید احتمالا عمری طولانی خواهید داشت و این اصلا چیز جدیدی نیست.

او هم چنین متذکر شد سن 25 سالگی برای بچه دار شدن برای نخستین بار چندان دیر نیست. او هم چنین موافق بود که خانم ها نباید به امید طول عمر بچه دار شدن خود را به تعویق بیندازند.

این تحقیق در 17 نوامبر در ژورنال بهداشت عمومی منتشر شده است (American Journal of Public Health).

تاریخ انتشار: 1395/09/14
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه