بر اساس تحقیقی جدید، برخی خانم ها از نظر ژنتیکی، قبل و یا در دوران یائسگی مستعد گرگرفتگی هستند.

تیمی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، لوس آنجلس عنوان داشتند که ژنی را شناسایی کرده اند که بر رسپتوری در مغز تاثیر می گذارد که آزادسازی استروژن را تنظیم می کند.

بنا به گفته محققین، این ژن احتمال تجربه گرگرفتگی را در خانم ها افزایش می دهند. دکتر کارولین کراندال محقق اصلی این بررسی و متخصص در طب داخلی از بخش تحقیقات خدمات بهداشتی در UCLA عنوان کرد تحقیقات قبلی بر ارتباط بین این نوع ژن با گرگرفتگی خانم ها متمرکز نبودند و این نتایج به لحاظ آماری معنی دار می باشد. 

او افزود این ارتباطات در بین خانم های آمریکایی-اروپایی، آفریقایی-آمریکایی و اسپانیایی-آمریکایی مشابه بود. حتی بعد از در نظر گرفتن سایر فاکتورهایی که می تواند بر گرگرفتگی تاثیر بگذارد نیز این روند صادق بود. اما باید یادآوری کرد در این تحقیق اثبات نشد که چگونه این توالی ژن می تواند بر گرگرفتگی تاثیر بگذارند.

این تحقیق به صورت آن لاین در 19 اکتبر در ژورنال یائسگی منتشر شده است.

کراندال طی اخباری عنوان کرد اگر ما بتوانیم شناسایی کنیم چه توالی ژنتیکی با گرگرفتگی ارتباط دارد، در آن صورت می توانیم درمان جدیدی برای آن ایجاد کنیم.

در این تحقیق محققین کل ژنوم انسانی را مورد آنالیز قرار دادند تا ارتباط بین واریانت های ژنتیکی و گرگرفتگی و تعریق شبانه مشخص شود. آن ها اطلاعات ژنتیکی جمع آوری شده از 17695 خانم را بررسی کردند که در دوران بعد از یائسگی قرار داشتند و سن آنها 50 و 79 سال بود.

بعد از بررسی بیش از 11 میلیون واریانت ژنی محققین دریافتند که 14 مورد از واریانت ها با گرگرفتگی ارتباط دارد. هر کدام از این واریانت ها در بخشی از کروموزوم شماره 4 قرار دارد که رسپتور خاصی در مغز را رمز گذاری می کند و با عنوان  tachykinin receptor 3شناخته می شود. این رسپتور با فیبرهای عصبی در ارتباط است که آزادسازی استروژن را تنظیم می کند.

محققین عنوان داشتند که یافته های آنان می تواند منجر به ایجاد درمانی جدید شود که به تخفیف علائم یائسگی کمک خواهد کرد، اما برای درک چگونگی تاثیر سایر واریانت های ژنی نادر بر گرگرفتگی هم چنان به تحقیقات بیشتری نیاز است.

تاریخ انتشار: 1395/09/02
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه