یافته های جدید نشان می دهد رفتارهای دوران بارداری و مشکلات زایمان می تواند ریسک ایجاد اختلال وسواس اجباری یا OCD را در کودک افزایش دهد.

محققین سوئدی گزارش کردند سزارین، زایمان زودرس و زایمان بریچ (حالتی از زایمان که در آن ابتدا پاهای نوزاد از رحم خارج می شود)، سیگار کشیدن در دوران بارداری و داشتن نوزادی با وزن بالا و یا پایین می تواند با افزایش ریسک اختلالات روانی در کودک همراه باشد.

رهبر این تحقیقات گوستاف برندر از موسسه کارولینسکا در استکهلم عنوان کرد علل بروز اختلال وسواس اجباری مشخص نیست اما تصور بر این است که فاکتورهای خطر محیطی و ژنتیکی هر دو در بروز آن موثرند و این نخستین باری است که به طور متقاعد کننده ای نشان داده شده است که  مجموعی از فاکتورهای خطر محیطی با چنین شرایطی ارتباط دارد. بر اساس تعریفی که موسسه ملی سلامت روان در آمریکا ارائه می دهد افراد مبتلا به اختلال وسواس اجباری قادر به کنترل افکار تکرار شونده ای که آن ها را وادار به انجام برخی رفتارهای معین و تکراری می کند نیستند. برای مثال فردی که از سارقین ترس بالایی دارد ممکن است مرتبا قفل درب را چک کند. حدود یک درصد افراد بالغ در آمریکا به این شرایط دچارند که این می تواند با فعالیت های روزمره شان تداخل ایجاد کند.

در حالی که یافته های جدید نشان می دهد ارتباطی بین برخی فاکتورهای خطر و افزایش ریسک بروز OCD وجود دارد، اما دکتر برندر تاکید کرد که علت بین این فاکتورها و بروز OCD در این بررسی اثبات نشده است.

اما او افزود در کنار تلاش هایی که برای کشف ژنتیکی انجام شده است، این نتایج مسیر را برای درک عمیق تر علل OCD هموار می کند.

تحقیقات قبلی نشان داده بود بین عوارض و مشکلات بارداری و زایمان و بروز برخی بیماری های روانی از جمله شیزوفرنی، اوتیسم و اختلال بیش فعالی با کمبود توجه ارتباطی وجود دارد. هم چنین محققین در پیش زمینه این بررسی قید کردند که تغییرات در رشد جنین با رشد مغزی او در دوران نوجوانی ارتباط دارد.

در این بررسی دکتر برندر و همکارانش داده های مربوط به 2.4 میلیون کودک به دنیا آمده در سوئد را در سال های بین 1973 تا 1996 جمع آوری کرده و آن ها را تا سال 2013 پیگیری و دنبال نمودند. بیش از 17000 نفر از آن ها به OCD دچار شده بودند و متوسط سن آن ها در هنگام تشخیص بیماری 23 سال بود.

علاوه بر سیگار کشیدن، روش های زایمان و وزن نوزاد حین تولد، این تیم تحقیقاتی دریافت امتیاز پایین آپگار (Apgar) – این امتیاز ارزیابی از سلامت کلی نوزاد در دقایق پس از زایمان را نشان می دهد- نشانی از افزایش ریسک بروز OCD است.

محققین عنوان کردند این یافته ها با در نظر داشتن شرایط خانوادگی از جمله وضعیت اجتماعی اقتصادی و یا سابقه بیماری روانی در والدین به دست آمده است.

این گزارش به صورت آن لاین در تاریخ 5 اکتبر در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شد.

بنا به گفته دکتر جیمز لکمن تقریبا نزدیک به 50 درصد آن هایی که در این تحقیق به OCD دچار شده بودند یک فاکتور خطر را به هنگام تولد خود داشته اند. لکمن متخصص روانپزشکی کودک در دانشگاه ییل واقع در نیوهاون است.

دکتر لکمن عنوان کرد یک نشانه نسبتا قوی این است که برخی افراد مبتلا به OCD این ریسک وجود دارد که بیماری در اوایل دوران رشد و حتی در دوره پریناتال آغاز شود.

او معتقد است که خطرات ژنتیکی برای بروز OCD با فاکتورهای خطر محیطی توام می باشد و همراه با هم می توانند در بروز چنین شرایطی نقش داشته باشند.

او ادامه داد برخی از این فاکتورها به گونه ای نیستند که شما قادر به پیشگیری از آن باشید اما برخی از آن ها مانند سیگار کشیدن قابل پیشگیری است.

تاریخ انتشار: 1395/07/29
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه