تحقیقات جدید نشان میدهد استرس شانس بارور شدن خانم را کاهش می دهد، مخصوصا زمانی که استرس در دوران تخمک گذاری اتفاق بیفتد.

دکتر کیرا تیلور استادیار اپیدمیولوژی بهداشت جمعیت از دانشگاه لوئیزویل عنوان کرد اگر احساس می کنید بیش از حد معمول استرس دارید (مخصوصا اگر در دوران تخمک گذاری باشد)، 40 درصد شانس باروری شما در آن ماه کاهش می یابد. دکتر تیلور بر این باور است که این اولین تحقیقی است که استرس را در دوره های زمانی مختلف در چرخه ماهانه خانم بررسی کرده است تا تعیین کند آیا تاثیرات متفاوت در بازه های متفاوت اتفاق می افتد یا خیر.

در این بررسی، محققین 400 خانم 40 سال و زیر 40 سال را مورد ارزیابی قرار دادند. همه این خانم ها به لحاظ جنسی فعال بودند و از داروهای ضد بارداری استفاده نمی کردند.

به گفته دکتر تیلور تنها یک سوم این خانم ها برای باردار شدن فعالانه تلاش می کردند، اما همگی آن ها نزدیکی جنسی محافظت نشده ای را بدون استفاده از قرص های ضد بارداری تجربه می کردند.

به صورت روزانه خانم ها میزان استرس شان را از یک (پایین ترین میزان استرس) تا چهار (بالاترین میزان استرس) ثبت می کردند. این روند به مدت 20 چرخه ادامه داشت یا این که تا زمانی که بارداری اتفاق بیفتد ادامه داشت. به طور میانگین، خانم ها میزان استرس شان را برای هشت چرخه ثبت کردند.

در طول دوره تحقیق، 139 خانم باردار شدند. به ازای یک واحد افزایش در میزان استرس آن هم پیرامون دوران تخمک گذاری میزان بارداری تا 46 درصد کاهش یافت. چهاردهمین روز چرخه برای هر خانم زمان تخمک گذاری در نظر گرفته شد.

تاثیر سایر فاکتور ها اعم از سن، شاخص توده بدن (اندازه گیری مبتنی بر وزن و قد)، مصرف الکل و این که رابطه جنسی چطور اتفاق افتاده است، در بررسی ها توسط محققین در نظر گرفته شد.

بنا به گفته دکتر تیلور، محققین زمان های دیگری را نیز در چرخه ماهانه در نظر گرفتند، اما یافته ای به دست نیامد که نشان دهد استرس بر لانه گزینی تاثیر دارد. او هم چنین ادامه داد در صورتی که بارداری ایجاد شود، لانه گزینی عموما در روزهای ششم تا دهم بعد از تخمک گذاری اتفاق می افتد.

باید توجه داشت در این بررسی مشاهده شد ارتباطی بین استرس و بارداری وجود دارد اما علت این ارتباط اثبات نشد.

یافته دیگر نشان داد خانم هایی که باردار شدند در طول دوران پایان چرخه ماهانه استرس بیشتری را تجربه کردند که این می تواند به دلیل میزان هورمون ها باشد، زیرا افزایش مقدار استروژن و پروژسترون می تواند تغییرات خلقی را به همراه داشته باشد.

دکتر تامر سینگر متخصص غدد تولید مثل و ناباروری از بیمارستان لنوکس هیل واقع در نیویورک عنوان کرد این تحقیق جدید بازه های زمانی را نشان می دهد که در آن فرد بیشترین تاثیر را از استرس می گیرد.

او ادامه داد آن ها بر بازه های زمانی مهمی اشاره داشتند که در آن فرد به دور از استرس است و این بازه زمانی در نیمه اول چرخه ماهانه قرار دارد.

تیم تحقیقاتی دکتر تیلور بررسی نکرد که چرا استرس در زمان تخمک گذاری بر باروری تاثیر می گذارد، اما او فرض کرد که استرس سیگنالینگ بین مغز و تخمدان ها را مختل می کند و شانس تخمک گذاری را کاهش می دهد.

دکتر سینگر نیز با این توضیحات موافق بود. او عنوان کرد زمانی که میزان استرس یک خانم بالا باشد، هورمون های مسئول در تخمک گذاری می توانند مختل شوند.

بنا به گفته دکتر تیلور این اختلال هورمونی می تواند مانع از بارداری شود.

دکتر سینگر عنوان کرد که خانم ها با انجام یوگا یا مدیتیشن می توانند میزان استرس خود را کاهش دهند.

دکتر تیلور نیز ادامه داد ورزش متوسط به مدت 5 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه می تواند استرس را کاهش دهد. اما ورزش افراطی و شدید می تواند احتمال باروری را کاهش دهد.

او هم چنین عنوان کرد مشاوره و مهارت های مدیریت زمان می تواند میزان استرس را کاهش دهد.

این تحقیق اخیرا به صورت آن لاین در ژورنال Annals of Epidemiology منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/07/19
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه