بر اساس هشدار سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تست های غربالگری برای سرطان تخمدان قابل اعتماد نیست و نباید استفاده شود. این آژانس هشدار داد با وجود تحقیقات گسترده، در حال حاضر تست های غربالگری مطمئن و حساسی در دست نیست. این آژانس افزود به هر حال با گذشت سال ها، کمپانی های مختلف تست های مختلفی را عرضه کرده اند که مدعی است می تواند سرطان تخمدان را تشخیص دهد. این تست ها ممکن است درمان های موثر پیشگیرانه را برای خانم هایی که در خطر بالا قرار دارند اما علائمی ندارند به تاخیر بیاندازد و از طرفی می تواند در مورد خانم هایی که به جراحی و درمان نیاز ندارند نیز، درمان و جراحی های غیر ضروری را ایجاب کند.

بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا، شایع ترین تست غربالگری برای سرطان تخمدان انجام تست خونی CA-125 می باشد. در خیلی از خانم های مبتلا به سرطان تخمدان میزان این پروتئین افزایش می یابد. اما مشکلاتی غیر از سرطان نیز می تواند به افزایش مقدار این پروتئین بینجامد.

خانم ها نباید برای گرفتن تصمیمات درمانی به این تست ها تکیه کنند. این نکته مخصوصا در خانم هایی اهمیت دارد که سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان تخمدان دارند و یا این که به جهش های BRCA1 و BRCA2 دچارند، این جهش ها ریسک ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را افزایش می دهد.

پزشکان نباید انجام تست های غربالگری سرطان تخمدان را به همه توصیه کنند و هم چنین نباید آن ها را جایگزینی برای اقدامات پیشگیرانه ای بدانند که می تواند شانس ابتلا به بیماری را در افرادی که در خطر بالا قرار دارند، کاهش دهد.

این هشدار بعد از بررسی شواهد حاصل از کارآزمایی های بالینی و توصیه های گروه های درمانی و خدمات پیشگیرانه آمریکا صادر شد. انجمن کالج زنان و زایمان آمریکا (ACOG) نیز از این هشدار FDA حمایت می کند.

دکتر Thomas Gellhaus به عنوان مسئول ACOG عنوان کرد متخصصین زنان باید آگاه باشند که تست های غربالگری برای سرطان تخمدان بر اساس داده ها و شواهد پایه ریزی نشده است. هم چنین ادامه داد ACOG نیز با توصیه علیه استفاده از این تست ها موافق است.

او هم چنین عنوان کرد در حال حاضر بهترین راه برای تشخیص سرطان تخمدان هم برای بیمار و هم برای پزشک داشتن شاخص بالایی از سوء ظن تشخیصی در خانم های علامت دار است. وجود علائم پایدار و پیشرونده مانند افزایش نفخ، درد در ناحیه شکم و یا لگن هم چنین مشکلاتی در خوردن و احساس سیری زودهنگام باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

سرطان تخمدان به عنوان پنجمین عامل مرگ و میر شناخته می شود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی ACOG در سال 2013 تشخیص سرطان تخمدان در مورد تقریبا 21000 خانم داده شد که بیش از 14000 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

تاریخ انتشار: 1395/07/04
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه