افزایش سن به تدریج می تواند سبب تغییراتی در مهارت های فکری و حافظه شود و این یک روند طبیعی است. برای مثال شما ممکن است سخت تر بتوانید تمرکز کنید و اطلاعات را با سرعت کمتری جذب کنید. این کاهش در پردازش می تواند منجر به محدود شدن اطلاعاتی شود که وارد حافظه کوتاه مدت شما می گردد، ممکن است مقدار اطلاعاتی که می توانید کسب کنید را کاهش دهد هم چنین در کد گذاری حافظه بلند مدت نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

در ادامه چهار راهکار ارائه شده است که می تواند به تقویت تمرکز شما کمک کند:

  • وقتی کسی با شما صحبت می کند به او نگاه کنید و به دقت گوش دهید. اگر چیزی که توسط فرد گفته می شود را متوجه نشدید از او بخواهید تا دوباره تکرار کند یا این که آهسته تر صحبت کند.
  • آن چه گفته شده را تکرار کنید تا مطمئن شوید آن را درک کرده اید.
  • اگر در طول مکالمه متوجه شدید حواستان پرت می شود، سعی کنید همراه با فرد مخاطب تان به محیطی آرام تر بروید. برای مثال می توانید پیشنهاد دهید ملاقات به جای رستوران پر سر و صدا در منزل تان صورت گیرد. وقتی برای دیدن افراد به رستوران می روید دور میزی نزدیک دیوار بنشینید. اگر دوستان تان در مقابل دیوار نشسته باشند شما می توانید رو به روی آن ها قرار بگیرید، به این ترتیب می توانید بدون توجه به سایر چیزها به آن ها توجه کنید.
  • اگر در یک زمان تنها روی یک کار متمرکز می شوید، از بروز عوامل مزاحم جلوگیری کنید. برای مثال اگر کسی از شما چیزی می پرسد آن هم زمانی که در حال خواندن مطلبی هستید و یا کار دیگری انجام می دهید، از او بخواهید صبر کند تا کار شما تمام شود. تا زمانی که کارتان را تمام نکرده اید به تلفن پاسخ ندهید. می توانید تلفن را روی پیغام گیر قرار دهید.
تاریخ انتشار: 1395/06/06
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.health.harvard.edu

برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه