بررسی های جدید نشان می دهد خانم های بارداری که فشار خونی در محدوده نرمال رو به بالا دارند ممکن است بعد از زایمان در خطر ابتلا به سندرم متابولیک قرار داشته باشند.

سندرم متابولیک (که ریسک بیماری قلبی را افزایش می دهد) واجد این شرایط است: وجود چاقی در ناحیه شکم، میزان تری گلیسرید بالا، میزان HDL (کلسترول خوب) پایین، فشار خون بالا(هایپرتنشن) و مقدار قند خون بالا.

در تحقیق انجام شده 507 خانم باردار از کشور چین حضور داشتند، این افراد سابقه شناخته شده ای در ابتلا به فشار خون بالا نداشتند. 34 درصد آن ها در طول بارداری، فشار خونی در محدود نرمال رو به پایین داشتند، 52 درصد نیز در این دوران فشار خون نرمال متوسطی داشتند و 13 درصد نیز فشار خون نرمال رو به بالا داشتند (پیش هایپرتنشن).

آن هایی که فشار خون نرمال رو به بالایی در دوران بارداری داشتند، 6.5 برابر بیشتر در خطر ابتلا به سندرم متابولیک در دوران بعد از زایمان قرار داشتند (در مقایسه با افرادی که فشار خون نرمال رو به پایین داشتند).

بنا به گفته مسئولین این پژوهش این نخستین بررسی است که نشان می دهد فشار خون نرمال رو به بالا در طول بارداری با افزایش ریسک ابتلا به سندرم متابولیک ارتباط دارد. اما این پژوهش به گونه ای طراحی نشده بود که علت این ارتباط به دست آید.

این پژوهش در تاریخ 27 ژوئن در ژورنال هایپرتنشن منتشر شد.

دکتر Jian-Min Niu از بیمارستان اطفال و زنان Guangdong واقع در چین عنوان کرد یافته های ما به موضوع مهمی اشاره دارد که در موارد بالینی نادیده گرفته می شود. ما پیش بینی می کنیم اگر تحقیقات آینده این یافته را تایید کند، در آن صورت تحقیق ما تغییر بزرگی را در فشار خونی که در حال حاضر آن را برای خانم های باردار نرمال می دانیم ایجاد خواهد کرد. او اشاره کرد اندازه گیری فشار خون معمولا بخشی از چکاپ های معمولی است که در دوران بارداری انجام می شود. بنابراین در پیش بینی ابتلا به بیماری قلبی در آینده روشی کم هزینه و موثر است.

جمع بندی چنین بود: شناسایی اولیه فاکتورهای خطر متابولیک و پیاده سازی اصلاحاتی در سبک زندگی می تواند شروع بیماری های قلبی عروقی را به تاخیر بیندازد که ممکن است 20 تا 30 سال بعد از زایمان تظاهر کند.

تاریخ انتشار: 1395/05/05
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه