داروی ترکیبی Epclusa توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان شش سویه عمده ویروس هپاتیت سی مزمن (HCV) مورد تایید قرار گرفت.

این دارو ترکیبی از داروی sofosbuvir و داروی جدیدی به نام velpatasvir است. Sofosbuvir در سال 2013 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفت. برای افرادی که به سیروز متوسط تا شدید مبتلا هستند (نوعی بیماری مزمن کبدی)، داروی Epclusa همراه با داروی ribavirin استفاده می شود. بنا به گفته این سازمان در روز سه شنبه مصرف داروی Epclusa در افرادی که به سیروز مبتلا نیستند نیز تایید شده است.

HCV می تواند سبب بروز التهاب کبدی و تقلیل عملکرد کبد شود. 75 درصد افراد آمریکایی که به این بیماری دچار هستند به ژنوتایپ نوع یک دچارند، اگر چه پنج سویه دیگر نیز وجود دارد. این بیماری می تواند مزمن شده و منجر به عوارضی از جمله خونریزی، زردی پوست و چشم ها، تجمع مایع در ناحیه شکم و سرطان کبد گردد. این بیماری می تواند مرگ بار باشد.

Epclusa در کارآزمایی بالینی متشکل از 1500 بیمار مورد بررسی قرار گرفت. بنا به گفته این سازمان 99 درصد بیماران بالغ شرکت کننده که دارو را دریافت کرده بودند، 12 هفته بعد از درمان در نمونه خون شان ویروسی یافت نشد.

شایع ترین عوارض جانبی این دارو عبارت است از سردرد و ضعف.

بنا به گفته FDA روی لیبل این دارو هشدار داده است که مصرف همزمان این دارو با سایر داروها از جمله داروی قلبی amiodarone می تواند منجر به برادیکاردی شود (برادیکاردی به کاهش سرعت ضربان قلب اشاره دارد).

Epclusa توسط شرکت Gilead Sciences واقع در فستر سیتی (Foster City) کالیفرنیا تولید و وارد بازار می شود.

تاریخ انتشار: 1395/05/02
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه