بر اساس یافته های جدید، مصرف ماری جوانا در دوران بارداری ریسک زایمان زودرس را افزایش می دهد. خانم هایی که تا هفته بیستم بارداری به مصرف ماری جوانا ادامه می دهند، مستقل از سایر فاکتورهای خطر، 5 برابر بیشتر در خطر زایمان زودرس قرار دارند.

Claire Roberts متخصص از دانشگاه بهداشت باروری و اطفال آدلاید واقع در استرالیا گفت نه تنها استفاده مستمر از ماری جوانا ریسک زایمان زودرس را افزایش می دهد بلکه به طور میانگین زایمان را 5 هفته جلوتر می اندازد و این برای نوزادانی که به بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه نوزادان نیاز خواهند داشت، بسیار خطرناک است.

دکتر رابرتز ادامه داد، زایمان زود هنگام ریسک مرگ نوزاد همچنین ناتوانی های طولانی مدت را افزایش می دهد.

محققین دریافتند در اغلب مواردی که مادر از ماری جوانا استفاده می کند انتظار می رود فرزند زودتر از موعد به دنیا بیاید.

در این مشاهدات علت این ارتباط به دست نیامد. اما نتایج نشان می دهد که بیش از 6 درصد زایمان های زودرس می تواند قابل پیشگیری باشد اگر مادر در طول بارداری از ماری جوانا استفاده نکند.

دکتر رابرتز و همکارانش هشدار دادند که استفاده از ماری جوانا بین خانم های جوانی که در سنین باروری قرار دارند رو به افزایش است و این نگرانی مهمی در بحث بهداشت عمومی است، مخصوصا این که مصرف ماری جوانا به منظور اهداف دارویی و تفریحی در ایالات متحده آمریکا قانونی می باشد.

متخصص دیگری نیز با این نظرات موافق بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با زایمان زودرس و نوزاد نارس به مطلب زیر مراجعه نمایید:

دکتر Nathaniel DeNicola محقق بالینی در دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا گفت اگر کسی فکر می کند که من فقط صبح ها مقدار کمی ماری جوانا مصرف می کنم تا سرحال باشم، باید بداند که مصرف همین مقدار اندک نیز بی خطر نیست.

دکتر رابرتز و همکارانش داده های به دست آمده از 5500 خانم باردار را در استرالیا، نیوزیلند، ایرلند و بریتانیا مورد بررسی قرار دادند. حدود 5.6 درصد این خانم ها قبل و یا در حین بارداری ماری جوانا استفاده می کرده اند.

تیم تحقیقاتی عنوان کردند، در این بررسی تنها مصرف ماری جوانا به صورت دود کردن مورد نظر بود، این احتمال وجود دارد که آنها ماری جوانا را به صورت های دیگری مصرف کرده باشند، اگر چه این اطلاعات مربوط به سال های 2005 و 2011 می باشد و بعید است که آن ها از فرم ماری جوانا به صورت تبخیری، استفاده کرده باشند.

محققین دریافتند بعد از در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند سن، مصرف سیگار، الکل و وضعیت اجتماعی و اقتصادی، مادرانی که ماری جوانا را در هفته های 20 بارداری مصرف می کنند، 5 برابر بیشتر درخطر زایمان زودرس خود به خودی قرار دارند.

دکتر رابرتز گفت تاثیرات مضر دود کردن ماری جوانا می تواند توضیحی برای این نتایج باشد. او ادامه داد ما می دانیم که دود کردن می تواند سبب کاهش مقدار اکسیژن شود و این در دوران بارداری برای فرزند خوب نیست زیرا او تمام اکسیژن خود را از مادر دریافت می کند.

بنا به گفته DeNicola که خود دستیار بالینی در بخش زنان و زایمانPenn Obstetrics & Gynecology Associates می باشد، اجزای شیمیایی موجود درماری جوانا مانند THC یا کانابیدیول (cannabidiol) می تواند در این میان نقش داشته باشد.

THC ترکیبی شیمیایی در ماری جوانا می باشد که می تواند سبب مسمومیت شود. کانابیدیول یا CBD سبب مسمومیت نمی شود اما به نظر می رسد با رسپتورهایی در بدن انسان واکنش می دهد.

DeNicola گفت این ترکیبات شیمیایی می تواند با سیستم هایی واکنش دهد که در رشد جنین دخالت دارند، برای مثال سیستمی که در ایجاد بخش های متابولیک جنین نقش دارد و یا لوله عصبی که به ایجاد سیستم عصبی جنین کمک می کنند.

با توجه به این که رسپتورهای کانابینوئید در اغلب سیستم های جنین حضور دارد، تصور آن سخت نیست که ماری جوانا چگونه سبب بروز زایمان زودرس می شود.

DeNicola گفت انجمن زنان و زایمان آمریکا عنوان می کند که مصرف ماری جوانا نیز مانند مصرف الکل یا تنباکوست، به عبارتی یعنی مادرانی که ماری جوانا مصرف می کنند باید در طول بارداری مصرف آن را قطع کنند.

او ادامه داد برخی افراد تصور می کنند فرم تبخیری و یا خوراکی متفاوت است و میتواند بی خطر باشد، اما در دوران بارداری مصرف همه فرم های ماری جوانا خطرناک است و تفاوتی با هم ندارد.

نتایج این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال Reproductive Toxicology منتشر شده است.

تاریخ انتشار: 1395/03/17
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه