بر اساس یافته ها جدید، شرکت مرتب در مراسم خدمات مذهبی می تواند سلامت بهتری را برای خانم های آمریکایی در پی داشته باشد. محققین هاروارد دریافتند خانم هایی که حداقل دو بار در هفته در خدمات مذهبی فعالیت دارند، در طول دوره 20 ساله این تحقیق، یک سوم کمتر از خانم های که هرگز در این خدمات شرکت نکرده اند، دچار مرگ شده اند.

آیا نقش مذهب در این میان دخیل بوده است و یا این که دلیل دیگری پشت این طول عمر قراردارد؟

مسئول این تحقیقات Tyler VanderWeele گفت ارتباط بین مشارکت مذهبی و مرگ و میر در مورد انجام فعالیت مذهبی و مخصوصا فعالیت های مشارکتی مانند خدمات مذهبی بوده است تا این که صرفا باور مذهبی در میان باشد.

VanderWeele که متخصص اپیدمیولوژی از هاروارد است ادامه داد به نظر می رسد در تجارب مذهبی دسته جمعی چیز قدرتمندی وجود دارد که به سلامت کمک می کند. او در تحقیقات قبلی اش نشان داده بود که هویت دینی و یا اعمال مذهبی خصوصی به نظر نمی رسد در سلامت تاثیر داشته باشد. او ادامه داد این موارد البته در بستر زندگی مذهبی از اهمیت برخوردار است اما به نظر نمی رسد تاثیر قوی بر سلامت داشته باشد و نتایج حاصل از تحقیقات ما نشان می دهد که در خدمات و فعالیت های جمعی مذهبی چیز مهمی وجود دارد که فراتر از معنویت فردی است.

آیا این یافته ها به این معناست افرادی که در این گونه فعالیت ها شرکت ندارند طول عمر کمتری دارند؟ نه، الزاما چنین نیست. VanderWeele اشاره کرد که داده های این چنینی نمی تواند رابطه علت و معلولی را اثبات کند.

او همچنین اضافه کرد این ارتباط در مردان به اندازه خانم ها قوی نیست.

VanderWeele گفت این تحقیق نشان می دهد خانم هایی که به طور منظم در فعالیت های مذهبی مشارکت دارند از پشتیبانی اجتماعی بهره مند می شوند و انظباط شخصی شان تقویت شده ضمن این که ریسک سیگار کشیدن و افسردگی نیز در آنها کاهش می یابد.

او ادامه داد این موارد می تواند دست کم برای کسانی که در فعالیت های مذهبی شرکت می کنند منبع خوبی برای سلامت شان باشد.

این تحقیق در تاریخ 16 می در ژورنال طب داخلی JAMA  منتشر شد.

نزدیک به دو سوم آمریکایی های می گویند که مذهب بخش مهمی در زندگی شان محسوب است. 83 % گفتند در طول هفته گذشته دعا خوانده اند. بیش از چهار نفر از هر 10 آمریکایی عنوان کرده که در هفته گذشته در خدمات مذهبی شرکت داشته است.

در این تحقیق اطلاعات مربوط به 75000 خانم آمریکایی از طرح سلامت پرستاران وجود داشت. تحقیق اصلی از سال 1976 آغاز شده بود. خانم های بین 30 و 55 سال در این تحقیق حضور داشتند. اطلاعات مربوط به سبک زندگی، سلامت و عملکرد مذهبی در سال های 1992 و 2012 جمع آوری شده است.

در طول دوره  بیست ساله این تحقیق، بیش از 13500 خانم جان خود را از دست دادند.

محققین داده ها را بر اساس تعدادی از فاکتورها تنظیم کردند. این فاکتورها عبارت بود از: رژیم غذایی، فعالیت روتین فیزیکی، نوشیدن الکل، سابقه سیگار کشیدن، وزن، افسردگی، زندگی اجتماعی و نژاد.

در این تحقیق نشان داده شد، خانم هایی که حداقل یک بار در هفته در این فعالیت های مذهبی شرکت داشتند 27 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی قرار داشتند. آنها 21 درصد کمتر در خطر مرگ ناشی از سرطان قرار داشتند و این آمار در مقایسه با خانم هایی به دست آمد که در فعالیت ها و خدمات مذهبی شرکت نداشتند.

همچنین نشان داده شد در مقایسه با افرادی که در خدمات مذهبی شرکت نمی کردند، افرادی که یک بار در هفته به این فعالیت های می پیوستند، کمتر علائم افسردگی را نشان می دادند. این افراد کمتر سیگار می کشیدند. و خانم هایی که  بیش از یک بار در هفته در این خدمات فعالیت داشتند بیشتر ازدواج می کردند.

محققین عنوان کردند خانم هایی که بیش از یک بار در هفته در خدمات مذهبی شرکت می کردند به طور میانگین 5 ماه بیشتر از آنهایی که هرگز در این فعالیت ها شرکت نداشتند، عمر می کردند.

محققین متذکر شدند از آن جایی که بیشتر خانم های شرکت کننده در این آزمون سفید پوست و مسیحی بودند (کاتولیک یا پروتستان)، یافته های این تحقیق را نمی توان به تمام خانم های آمریکایی تعمیم داد.

دکتر Dan German Blazer II گفت با وجود این یافته ها ما نمی توانیم به قطعیت بگوییم فعالیت اعتقادی/مذهبی به خودی خود علتی برای طول عمر محسوب می شود. بلازر متخصص علوم رفتاری و روانپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه Duke است.

او تاکید کرد در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز داریم. اما عنوان کرد پژوهش حاضر سهم مهمی در این نکته دارد که در باور و رفتار دینی چیزی وجود داشته که در محافظت این خانم ها از مرگ موثر بوده است.

تاریخ انتشار: 1395/03/10
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه