پژوهشی بزرگ و جدید نشان داد غنی کردن غلات، حبوبات و آرد با فولیک اسید تا آن اندازه که محققین می گویند خانم های باردار را علیه بروز نقص در جنین، محافظت نمی کند.

در بحث نقص در لوله عصبی آنانسفالی (anencephaly) به شرایطی اشاره دارد که در آن مغز جنین رشد نکرده است و فلج شدن نخاع نیز ناهنجاری شناخته شده ای به نام اسپینا بیفیدا (spina bifida) را ایجاد می کند.

در اواخر سال های 1990 متخصصین دریافتند که کاهش میزان فولیک اسید در خون می تواند منجر به بروز این دو نقص ذکر شده گردد. بنابراین سازمان غذا و داروی آمریکا عنوان کرد که محصولات حاصل از غلات را با ویتامین بی غنی سازی کنند.

به منظور بررسی این که این تلاش تا چه حد موثر بوده است محققین دانشگاه استنفورد 1.3 میلیون تولد را در 8 مورد از شهرهای مرکزی کالیفرنیا در بازه بیش از دو دهه مورد آنالیز قرار دادند.

در سال های 1989 و 2010 به طور متوسط 88 مورد نقص در مسیر عصبی برای هر 100000 تولد گزارش شد.

اما با بررسی عمیق تر محققین دریافتند در سال های قبل از 1997 قبل از این که غذاهای غنی شده وارد بازار شود، این ریسک رو به کاهش بوده است. تا جایی که این ریسک به 9 مورد در هر 100000 تولد در سال 1989 و 1996 رسیده بود.

این روند نزولی بعد از غنی سازی کند شده و به 1.7 مورد در هر 100000 تولد در سال های بین 1999 و 2010 رسید.

گری شاو (Gary Shaw) مسئول تحقیقات بالینی در دپارتمان اطفال دانشگاه استنفورد گفت تعداد فاکتورهای بررسی نشده می تواند در این روند نقش داشته باشد از جمله این فاکتورها می توان به افزایش قابل توجه چاقی مادر اشاره کرد.

او گفت ما در حال حاضر تعجب زده ایم که آیا پاسخ همه این موارد در فولیک اسید بوده است.

او تاکید کرد چیزی که ما می دانیم این نیست که خانم ها روند تغذیه ای شان را تغییر دهند. من نمی خواهم این پیغام را منتقل کنم که فولیک اسید نقشی ندارد. Laura Baldwin تحلیلگر بهداشت عمومی در مرکز ملی آمریکا از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC)  عنوان کرد محققین CDC نشان داده اند که غنی سازی با فولیک اسید که در آمریکا آغاز شده است سبب شده تا 1300 فرزند بدون نقص در لوله عصبی متولد شوند که اگر چنین نبود ممکن بود این کودکان ناقص به دنیا می آمدند.

او افزود فولیک اسید در کارآزمایی های بالینی تصادفی موثر بودن خود را در پیشگیری از بروز نقص مسیر عصبی نشان داده است. مزایای فولیک اسید در پیشگیری از نقص لوله عصبی به خوبی مستند شده است. CDC هم چنان توصیه می کند برای کاهش ریسک ایجاد چنین نقص هایی، خانم هایی که قصد باردار شدن دارند باید 400 میکروگرم فولیک اسید سنتتیک را روزانه مصرف کنند که البته این مقدار را می توان از غذاهای غنی شده و یا مکمل و یا ترکیبی از هر دو به دست آورد، علاوه بر آن باید غذاهای غنی شده با فولات را نیز مصرف کرد.

تاریخ انتشار: 1395/03/09
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه