تحقیقات جدید روی موش نشان داده روش درمانی که معمولا تومورها را هدف قرار می دهد می تواند برای رساندن مستقیم دارو به جفت در خانم های باردار نیز استفاده شود و ایمن است.

بر اساس گفته محققین، این نوع درمان یک روز می تواند به کاهش عوارض بارداری مانند پره اکلامپسی کمک کند. همچنین می تواند از زایمان زودرس نیز پیشگیری کند بدون اینکه خطری جنین را تهدید کند.

لیندا هریس (Lynda Harris) از دانشگاه منچستر در انگلیس توضیح داد که جفت مانند تومور های که کنترل خوبی دارند، رفتار می کند. این نوع تومورها به سرعت رشد می کنند، هورمون رشد ترشح می کنند و از سیستم ایمنی فرار می کنند.

هریس افزود بعد از تحقیقات فراوانی که روی دارو رسانی به منظور کشتن تومورها بدون این که آسیبی به بقیه بافت های بدن برسد انجام شد، این ایده را داشتیم که آیا می توان جفت را نیز به همین طریق به صورت انتخابی هدف قرار دهیم، در این صورت خواهیم توانست داروهای دیگری را برای کمک به عملکرد جفت برسانیم و بنابراین عوارض بارداری را بهبود بخشیم.

تقریبا ده درصد نوزادان نارس به دنیا می آیند و علت آن عملکرد ضعیف جفت به عنوان مشکلی از مشکلات دوران بارداری بوده است.

بر اساس توضیح محققین، بدون دارو، پزشکان اغلب نوزاد را زودتر از موعد به دنیا می آورند.

با کار کردن بر روی موش، تیمی از دانشمندان بین المللی دریافتند که دو زنجیره آمینو اسیدی وجود دارد که می تواند در هدف گیری تومورها استفاده شود، این دو آمینو اسید می تواند به طور بی خطری جفت را نیز هدف گیری کنند و داروهایی را برای محافظت از جنین موش در حال رشد به او برسانند. آمینواسیدها واحدهای تشکیل دهنده پروتئین هستند.

در این تحقیق محققین به واسطه ذرات نانو پوشیده از آمینو اسید، هورمون رشد را به جفت موش رساندند. این دارو بر سایز نرمال جنین تاثیری نداشت اما موش هایی که بیش از حد کوچک بودند توانستند به این ترتیب رشد کنند.

همزمان دارو در داخل بدن مادر و یا جنین در حال رشد تجمع پیدا نکرد.

بر اساس این تحقیق که در تاریخ 6 می در ژورنال Science Advances منتشر شد، هدایت دارو به جفت می تواند به درمان عوارض بارداری کمک کند و از زایمان زودرس نیز جلوگیری کند.

محققین می گویند این یافته ها نشان می دهد این رویکرد درمانی می تواند یک روز در مورد انسان نیز استفاده شود، اگر چه نتایج تحقیقات حیوانی با انسان یک جور نیست.

آنها متذکر شدند این درمان برای خانم هایی که مبتلا به سرطان های تشخیص داده نشده اند مناسب نیست زیرا این داروها می تواند تومورها را نیز هدف گیری کند. اما غربالگری سرطان می تواند در این زمینه مفید باشد.

هریس افزود در طول بیست سال گذشته تنها یک دارو وجود داشته که برای استفاده در طول بارداری مجاز بوده است. با ایجاد این پلت فرم جدید، این امکان فراهم است که داروهای جدید و بیشتری به طور بی خطر برای درمان عوارض جدی بارداری استفاده شود.

تاریخ انتشار: 1395/03/05
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه