تحقیقات جدید نشان داده است که ارتباط قوی بین میزان بالای گاز رادیواکتیو رادون در خانه و ریسک بروز سرطان خون در خانم ها وجود دارد.

آژانس حمایت از محیط زیست در آمریکا عنوان کرد، رادون نوعی گاز رادیواکتیو است که در نتیجه تجزیه طبیعی اورانیوم در سنگ‌ها و خاک، در هوا منتشر می‌شود و این گاز بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم است که از درون زمین به بیرون تراوش می‌کند و در هوا پخش می شود و بنا به گفته محققین می تواند سبب بروز سرطان ریه شده و سرطان ریه نیز دومین عامل مرگ و میر در آمریکا محسوب می شود.

انجمن سرطان آمریکا در طول 19 سال و با بررسی بیش از 140000 آمریکایی اطلاعاتی را جمع آوری کرده است. در طول این زمان بیش از 3000 مورد سرطان خون تشخیص داده شده است. این سرطان ها شامل لوکمیا، لنفوما و میلوما بوده است.

خانم هایی که به طور مداوم در مجاورت مقدار بالایی از رادون قرار داشته اند 63 درصد بیشتر در خطر ابتلا به سرطان خون قرار دارند، این اطلاعات در مقایسه با خانم هایی به دست آمده است که در شهرهایی با میزان کمتری رادون زندگی می کنند. بر اساس یافته های این تحقیق چنین ارتباطی در مردان مشاهده نشده است.

این تحقیق به صورت آن لاین اخیرا در ژورنال Environmental Research منتشر شده است.

Lauren Teras مسئول این تحقیقات از انجمن سرطان آمریکا طی اخباری گفت ریسک کلی سرطان های خونی در آمریکا تقریبا کم است و حتی با وجود افزایش ریسک 60 درصدی این بیماری، هم چنان خطر کمی محسوب می شود.

باید توجه داشت این تحقیق به گونه ای طراحی شده بود که فقط وجود ارتباط بین رادون و سرطان خون را نشان داد و به هیچ عنوان علت این مشاهده اثبات نشد.

تراس افزود، گاز رادون در واقع با بروز سرطان ریه ارتباط دارد و اگر چنان چه تحقیقات تعیین کند که رادون در بروز سرطان خون نیز نقش دارد در آن صورت باید تلاش های جدی در مورد خطرات احتمالی این گاز انجام داد.

او تاکید کرد برای درک بهتر ارتباط بین رادون و انواع سرطان خون به تحقیقات بیشتری نیاز داریم و باید بدانیم آیا واقعا خانم ها در مقایسه با آقایان در خطر بیشتری قرار دارند؟

در سال 2016، پیش بینی می شود که بیش از 171000 مورد ابتلا به سرطان های خون وجود خواهد داشت و بیش از 58000 نفر نیز جان خود را به دلیل این بیماری ها از دست خواهند داد.

تاریخ انتشار: 1395/02/26
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه