محققان دو نوع ژن را تعیین کرده اند که در ایجاد فرزندان دو قلو نقش دارند.

دو قلوی ناهمسان زمانی ایجاد می شود که دو تخمک مجزا با دو اسپرم جدا بارور می شوند و دو فرزند منحصر به فرد به لحاظ ژنتیکی را در یک بارداری ایجاد می کنند.

بر اساس این تحقیق نوع ژن FSHB شانس داشتن دو قلو را تا 18 درصد افزایش می دهد. FSHB با افزایش میزان هورمون محرک فولیکول (FSH) ارتباط دارد که احتمال آزاد سازی چندین تخمک به طور همزمان را افزایش می دهد. و وجود چندین تخمک شانس بارور شدن بیش از یک تخمک را در یک زمان افزایش می دهد.

نوع دوم SMAD3 نام دارد که شانس بارداری دو قلو را تا 9 درصد افزایش می دهد. بر اساس گفته محققین این ژن بر چگونگی پاسخ تخمدان ها به FSH تاثیر می گذارد.

در این تحقیق نشان داده شد خانم هایی که هر دو نوع را دارند 29 درصد بیشتر احتمال بارداری دو قلو را دارند.

این تحقیق در 28 آپریل در ژورنال  American Journal of Human Genetics منتشر شد.

سرپرست این تحقیقات Dorret Boomsma طی اخباری گفت بحث دو قلو ها بحث جالبی است و این که چرا برخی خانم ها دو قلو دارند در حالی که برخی چنین نیستند. او خود روانشناس زیستی در دانشگاه  Vrije آمستردام است.

او افزود این پرسش بسیار ساده است و تحقیقات ما برای نخستین بار نوع های مختلف ژنتیکی را نشان می دهد که در ایجاد این احتمال نقش دارند.

این یافته ها از آنالیز 5500 خانم از اروپا، آمریکا و استرالیا به دست آمده است که با روش های باروری و یا بدون آن دو قلو باردار شده اند. در این تحقیق همچنین اطلاعات ژنتیکی  بیش از 300000 خانم نیز وجود داشت که دو قلو نداشتند.

بر اساس گفته محققین این نتایج برای تحقیقات مربوط به باروری اهمیت دارد. FSH به منظور تحریک تخمدان ها و به دست آوردن تخمک ها برای باروری آزمایشگاهی تزریق می شود اما برخی تخمدان ها به این هورمون ها پاسخ بیشتری نشان می دهند.

محققین اظهار داشتند که برنامه ریزی برای ترتیب دادن تست ژنتیکی خواهند داشت تا خانم هایی که در معرض این مشکل قرار دارند را شناسایی کنند.

تاریخ انتشار: 1395/02/21
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت https://www.nlm.nih.gov
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه