بر اساس گفته های محققین برزیلی، یافته ها نشان می دهد که ویروس زیکا می تواند از مادر به جنین منتقل شود، این یافته ها بر اساس وجود ویروس در مایع آمنیوتیک دو خانمی به دست آمد که نوزادان آنها به هنگام تولد دچار نقص میکروسفالی بودند.

این شواهد نشان می دهد ویروس زیکا می تواند در پس مشکل میکروسفالی که موجی از آن را در نوزادان متولد شده در برزیل شاهد هستیم، وجود داشته باشد و شاید این ویروس در پدید آمدن سرهای کوچک غیر نرمال و احتمال آسیب های مغزی نقش داشته باشد.

دکتر Ana de Filippis از موسسه Oswaldo Cruz در ریو دژنریو گفت تحقیقات قبلی نشان داد ویروس زیکا در بزاق، شیر مادر و همچنین ادرار او و نوزاد تازه متولد شده وجود دارد. در این تحقیق نیز ویروس زیکا در مایع آمنیوتیک یک خانم در دوران بارداری یافت شده است و نشان می دهد که این ویروس می تواند از طریق جفت عبور کند و جنین را آلوده سازد.

در گزارشات منتشر شده در تاریخ 17 فوریه با عنوان بیماری های عفونی لنست، محققین توضیح دادند که مایع آمنیوتیک پیرامون جنین را پوشانده و او را محافظت می کند. با استفاده از جفت ترکیباتی که از مادر به فرزند می رسد تنظیم می شود. اما de Filippis تاکید کرد که حداقل در این دو مورد یافته ها نشان نمی دهد که ویروس زیکا منجر به میکروسفالی بوده است.

او طی اخباری گفت تاکنون ما مکانیسم بیولوژیک ویروس زیکا مرتبط با ایجاد میکروسفالی را درک کرده ایم اما در مورد آن اطمینان نداریم، در این زمینه هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز داریم.

تصور بر این است که بیش از 4100 مورد مشکوک و یا تایید شده از بروز میکروسفالی در برزیل وجود دارد.

سازمان غذا و داروی آمریکا روز سه شنبه تاکید کرد افرادی که به مناطقی سفر می کنند که ویروس زیکا در آن شایع است باید به هنگام اهدای خون حداقل یک ماه صبر کنند.

بر اساس گفته این آژانس چهار هفته زمان لازم است تا ویروس زیکا از شخصی منتقل شود. 

بر اساس گفته FDA، افرادی که در خطر ابتلا به ویروس زیکا هستند عبارتند از:

افرادی که در طول چهار هفته گذشته به مناطقی مسافرت کرده اند که ویروس زیکا در آن شایع است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در حال حاضر 30 کشور را در آمریکای لاتین و مناطقی در کارائیب لیست کرده که عفونت زیکا در آن ها فعال است.

برقراری ارتباط جنسی با شخصی که به این مناطق سفر کرده و یا در طول سه ماهه گذشته در مناطقی سکونت داشته که این عفونت در آن فعال باشد.

ایجاد علائمی که نشان دهنده عفونت ویروس زیکا در طول چهار هفته گذشته بوده است.

دکتر Luciana Borio عضو FDA طی اخباری گفت سازمان FDA در موقعیت شیوع بیماری ها نقش مهمی دارد و به سرعت اقدامات مهمی را در پاسخ به شیوع ویروس زیکا انجام خواهد داد.

بر اساس گفته FDA گزارشی مبنی بر ورود این ویروس به منابع خونی نیست. اما با توجه به شواهد علمی در ارتباط با نحوه انتشار این ویروس و سایر ویروس های مشابه، خطر انتقال از راه خون هم چنان مطرح است.

حدود 4 مورد از هر 5 مورد آلوده به عفونت ویروسی زیکا بیمار نمی شوند و به همین دلیل تعیین این که چه کسی ناقل پاتوژن می باشد دشوار خواهد بود.

FDA به دنبال اقدامات صلیب سرخ آمریکا در هفته گذشته اعلام کرد سازمان ها باید از افراد اهدا کننده خون بپرسند که آیا به مناطق آلوده به زیکا مسافرت داشته اند که در این صورت باید قبل از اهدای خون تا 28 روز منتظر بمانند.

زیکا هنوز در آمریکا ظاهر نشده است اما توصیه های مطرح شده از سوی  FDAمبنی بر پوشش دهی احتمالی این موضوع می باشد.

این سازمان توصیه می کند که اگر در منطقه ای از کشور ویروس زیکا پدیدار شد، تمامی فراورده های خونی آنجا باید از جای دیگری تامین شود. مراکز اهدای خون در مناطق آلوده به زیکا در صورت تایید FDA می توانند از دستگاه کاهش پاتوژن استفاده کنند تا بتوانند به جمع آوری و آماده سازی پلاکت ها و پلاسما ادامه دهند.

 FDA با توجه به گزارش های اخیر مبنی بر انتقال ویروس زیکا از راه تماس جنسی، قصد دارد با پیگیری این توصیه ها و همچنین با راهنمایی بیشتر، اقدامات مناسبی را برای سلول های انسانی، بافت ها و محصولات مبتنی بر بافت نشان دهد.

ویروس زیکا نخستین بار در سال 1947 شناسایی شد و تا سال گذشته تصور نمی شد که این ویروس بتواند تهدیدی برای سلامت در پی داشته باشد.

اما با افزایش تولد های معیوب در برزیل در سال گذشته، مقامات بهداشتی بر آن شدند تا ارتباط بین خانم های باردار و این ویروس را مجددا ارزیابی کنند.

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که در سال آینده حدود 4 میلیون مورد ابتلا به ویروس زیکا در آمریکا وجود خواهد داشت.

FDA ایجاد غربالگری های خونی و تست های تشخیصی را در اولویت قرار داده است تا به این ترتیب بتوان حضور ویروس زیکا را شناسایی کرد.

این آژانس گفت که در حال ارزیابی اثربخشی واکسن ها و داروهایی هستند که می تواند علیه زیکا موثر باشد هم چنین در حال بازبینی تکنولوژی هایی هستند که می تواند به سرکوب جمعیت پشه هایی کمک کند که به انتشار ویروس کمک می کنند.

تاریخ انتشار: 1394/11/30
تهیه شده: دپارتمان تخصصی ترجمه دُروانا
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com
برچسب‌ها

مطالب زیر را بخوانید

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه