سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه اعلام کرد پشه ناقل ویروس زیکا تهدید جهانی به حساب می آید، زیرا بر اساس گمان های موجود، این ویروس در سال گذشته در کشور برزیل  منجر به نقص هزاران نوزاد شده است.

زیکا در بهار گذشته در برزیل برای نخستین بار اپیدمیک شد و به بیش از 20 کشور در جنوب و مرکز آمریکا و کارائیب منتشر شد. اگر چه هنوز دلیل آن چندان روشن نیست اما خیلی از متخصصین بر این باورند که این ویروس می تواند سبب میکروسفالی شود، شرایطی که سبب می شود مغز نوزاد دچار آسیب های دائمی شود و به این ترتیب سر نوزاد بسیار کوچک خواهد بود.

دکتر Margaret Chan مدیر کل سازمان بهداشت جهانی روز دوشنبه گفت رشد انفجاری موارد میکروسفالی در برزیل به صورت غیر عادی ادامه دارد و تهدیدی برای سایر بخش های جهان محسوب می شود.

دکتر Chan در طول نشست اضطراری در مقر آژانس سلامت U.N در ژنو، سوئیس بر ارزیابی آن چه که درباره ویروس زیکا می دانیم و ارتباط بالقوه آن با بروز نقص در نوزادان برزیل تاکید کرد. 

سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که چهار میلیون مورد ابتلا به زیکا در آمریکا در سال آینده وجود خواهد داشت. اما بر اساس گزارش Associated Press توصیه ای مبنی بر محدود کردن مسافرت و تجارت در روز دوشنبه مطرح نشد.

مقامات بهداشت آمریکا گفتند بعید است که ویروس زیکا در این نقطه تهدید گسترده ای را ایجاد کند، اما به احتمال زیاد عفونت هایی رخ می دهد.

ویروس زیکا برای نخستین بار در اوگاندا در سال 1947 شناسایی شد و  تا سال گذشته تصور این نبود که این ویروس می تواند خطرات جدی را در پی داشته باشد. در حقیقت 80 در صد افرادی که آلوده می شوند هرگز علامتی را تجربه نمی کنند.

اما در سال گذشته، با افزایش نرخ بروز نقص در جنین در کشور برزیل(پیش بینی می شود بیش از 4100 مورد است) مسئولین بهداشت به خانم های باردار و یا آن هایی که قصد باردار شدن دارند هشدار می دهند تا احتیاط کنند و بارداری را به تاخیر بیندازند.

Chan گفت مهم است درک کنیم که خانم های باردار می توانند چه اقداماتی را انجام دهند. اگر می توانید مسافرت های خود را به تاخیر بیاندازید. اگر آن ها باید مسافرت کنند، می توان به ایشان توصیه کنند که اقدامات شخصی لازم را انجام دهند، برای مثال لباس های بلند بپوشند، و از ترکیبات دافع پشه استفاده کنند.

دکتر Anthony Fauci مسئول موسه ملی آلرژی و عفونت در آمریکا روز پنج شنبه گفت باید سیاست های اهدای خون از این نظر مورد بررسی قرار بگیرد که آیا فرد اهدا کننده در معرض این ویروس قرار داشته است یا خیر.

او گفت بنا به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا FDA موضوع اهدای خون و مسافران را مورد بررسی قرار داده است. او گفت ما می دانیم ویروس زیکا به مقدار کمی در جریان خون وجود دارد، این ویروس اغلب یک هفته بعد از جریان خون پاک می شود.

مقامات بهداشتی کانادا روز پنج شنبه گذشته اعلام کرد که محدودیت های اهدای خون را این هفته در نظر داشته باشند.

اعلامیه اورژانس بهداشت جهانی توسط WHO نشان داد که می توان روی سرمایه گذاری مربوط به تحقیقات و اقدامات لازم از سوی دولت ها و سازمان های غیر انتفاعی حساب کرد و بر اساس گزارش نیویورک تایمز این موضوع سبب می شود تا WHO به عنوان هماهنگ کننده جهانی در نظر گرفته شود و تصمیمات آن الزامی برای قانون بین الملی باشد.

این آژانس اقدامات ضعیف مربوط به شیوع ایبولا در دو سال پیش را در آفریقای غربی مورد انتقاد قرار داد که در نهایت جان 11000 نفر را گرفت.

مقامات بهداشتی در  نشست رسانه ای روز پنجشنبه گذشته گفت تلاش برای ایجاد واکسن زیکا ناشی از تلاش هایی است که در گذشته در مورد سایر ویروس هایی انجام شده که توسط پشه منتقل می شود.

Fauci گفت محققین در حال حاضر روی دو واکسن در حال تحقیق و بررسی هستند، هر کدام بر مبنای واکسن های اولیه ای است که در پاسخ به شیوع ویروس West Nile و dengue ایجاد شده بودند.

واکسن زیکا تا آخر امسال برای کارآزمایی های بالینی آماده می شود اما Fauci هشدار داد ورود این دارو به بازار مصرفی چند سال به طول خواهد انجامید.

او گفت مهم است که بدانیم واکسن موثر و بی خطری علیه زیکا در سال جاری نخواهیم داشت و احتمالا تا چند سال آینده نیز همین طور خواهد بود.

بر اساس گفته دکتر Anne Schuchat مسئول مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در حال حاضر شیوع ویروس زیکا در آمریکا بعید است. اما ممکن است شیوع محدوی اتفاق بیفتد و  حتی ممکن است انواع تهاجمی پشه های ناقل زیکا در جنوب آمریکا وجود داشته باشد.

اما Anne Schuchat تاکید کرد نگرانی عمده در این زمان مربوط به خانم های بارداری است که در معرض این ویروس قرار دارند.

او گفت افزایش شواهد نشان می دهد که برخی خانم ها در طول بارداری به زیکا آلوده شده که ممکن است سلامت مغز جنین به خطر بیفتد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها به خانم های باردار در بیش از 20 کشور در آمریکای جنوبی و مرکزی جایی که عفونت زیکا فعال است، هشدار داد. ویروس زیکا در حال حاضر در دو بخش از ایالات متحده آمریکا وجود دارد : پورتوریکو و جزایر ویرجین.

Schuchat گفت این ویروس در سرتاسر آمریکا در حال گسترش است و ما انتظار داریم کشورهای بیشتری آلوده شود. اما تاکید کرد این ویروس خطر قوی برای افراد محسوب نمی شود.

او گفت حدود چهار نفر از هر پنج نفر که به زیکا آلوده می شوند هرگز علامتی را نشان نمی دهند. آن هایی که بیمار می شوند معمولا علائم خفیفی دارند (تب، راش، درد مفصل و قرمزی چشم ها، ورم ملتحمه). علائم معمولا چند روز تا چند هفته به طول می انجامد.

Schuchat گفت احتمال آلوده شدن و مرگ ناشی از ویروس زیکا بسیار نادر است.

او افزود شواهدی در دست نیست که نشان دهد ویروس در سیستم بدن فرد زنده بماند به گونه ای که بتواند بارداری های آینده را تحت تاثیر قرار دهد.

Schuchat گفت مقامات بهداشتی برزیل گزارش کردند که نرخ شیوع سندرم Guillain-Barre در حال افزایش است، این اختلال عصبی نادری است که سبب ضعف ماهیچه ها و فلج شدن می گردد و تا چند سال به طول می انجامد. محققین در حال بررسی اند که آیا بین ویروس زیکا و Guillain-Barre ارتباطی وجود دارد یا خیر.

مقامات بهداشتی برخی موارد ابتلا به زیکا را مخصوصا در ایالت های جنوبی مورد بررسی قرار می دهند، اما ایالات متحده آمریکا از مزایایی بهره مند است که شیوع این بیمار را به نواحی کوچکی محدود می سازد.

مناطق شهری در ایالات متحده آمریکا در مقایسه با سایر کشورهای قاره آمریکا ازدحام کمتری دارد و این سبب می شود تا شیوع بیماری توسط پشه ها از فردی به فرد دیگر دشوار تر شود.

بنابراین افراد در ایالات متحده آمریکا به مدد تهویه هوا، پنجره های خود را بیشتر می بندند یا صفحه هایی را روی پنجره های باز قرار می دهند که مانع از ورود پشه ها به خانه می شود.

تاریخ انتشار: 1394/11/20
برگرفته از: وبسایت http://www.Drugs.com
منبع: وبسایت http://www.Healthday.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه