تب مالت نوعی بیماری عفونی است که میان انسان و دام مشترک است. این بیماری معمولا از طریق غذای آلوده مانند گوشت خام یا شیر پاستوریزه نشده منتقل می شود. در این مقاله روش های تشخیص و درمان تب مالت بررسی شده است.

دروانا:

تشخیص و درمان تب مالت

تب مالت عفونتی است که از شیر و پنیر پاستوریزه نشده به انسان منتقل می شود. روش های انتقال بیماری از دو طریق عمده صورت می گیرد:

  • نوشیدن شیر پاستوریزه نشده (پاستوریزه کردن شیر به معنای حرارت دادن آن است تا باکتری های موجود در شیر از بین بروند)
  • خوردن محصولات لبنی، مانند پنیر و بستنی، که از شیر پاستوریزه نشده تهیه شده باشند.

تب مالت همچنین از طریق مصرف گوشت خام یا نیم پز و یا تماس با مایعات بدن دام، مانند گاو، بز، گوسفند و خوک نیز منتقل می شود. انتقال تب مالت از فردی به فرد دیگر بسیار نادر است.

تشخیص تب مالت

پزشکان معمولا تشخیص تب مالت را از طریق آزمایش خون یا مغز استخوان برای یافتن باکتری بروسلا (عامل تب مالت) و یا آزمایش خون جهت یافتن آنتی بادی هایی بر علیه این باکتری تایید می کنند. برای تشخیص عواقب ناشی از تب مالت نیز پزشک دستور انجام تست های مکمل را می دهد. این تست ها عبارتند از:

تصویر برداری با اشعه ایکس: تصویربرداری با اشعه ایکس تغییرات در استخوان ها و مفاصل را مشخص می کند.

سی تی اسکن یا MRI: این روش های تصویربرداری التهاب یا آبسه در مفاصل و استخوان ها یا سایر بافت ها را شناسایی می کنند.

کشت مایع مغزی-نخاعی: در این تست پس از جمع آوری نمونه کوچکی از مایع مغزی-نخاعی (مایعی که اطراف مغز و نخاع را در بر گرفته است) آن را جهت وجود عفونت هایی، مانند مننژیت و انسفالیت بروسلایی، بررسی می کنند.

اکوکاردیوگرافی: در این تست از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از قلب استفاده می شود و بدین ترتیب نشانه هایی از عفونت یا آسیب قلبی بررسی می شوند.

درمان تب مالت

درمان تب مالت با هدف رفع علائم، جلوگیری از عود مجدد بیماری و پیشگیری از بروز عواقب بیماری صورت می گیرد. مصرف آنتی بیوتیک ها به مدت 6 تا 8 هفته ضروری است اما علائم تا چندین ماه پایدار مانده و سپس به تدریج رفع می شوند. امکان عود مجدد بیماری و مزمن شدن آن وجود دارد.

پیشگیری از تب مالت

جهت کاهش خطر ابتلا به تب مالت موارد زیر توصیه می شوند:

خودداری از مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده: با وجود اینکه در سال های اخیر میزان موارد ابتلا به تب مالت ناشی از مصرف محصولات لبنی پاستوریزه نشده کاهش یافته است، اما همچنان نیاز است بدون توجه به منشا محصولات از مصرف شیر، پنیر و بستنی پاستوریزه نشده خودداری شود. در صورتی که به کشورهای دیگر سفر می کنید از مصرف هرگونه محصولات لبنی خام خودداری کنید.

گوشت را به صورت کامل بپزید: گوشت را به صورت کامل بپزید تا زمانی که دمای داخلی آن به 63 تا 74 درجه سانتی گراد برسد. پختن گوشت به صورت مناسب سبب از بین رفتن باکتری های مضر، مانند بروسلا و اشرشیا کلای، می شود.

استفاده از دستکش: در صورتی که به جهت شغل خود با حیوانات و دام سروکار دارید، هنگام کار با حیوانات مرده یا بیمار، حمل بافت های حیوانی و کمک به وضع حمل حیوانات یا دوشیدن شیر دام از دستکش استفاده کنید.

هنگام کار در محل های پرخطر موارد ایمنی را رعایت کنید. در صورتی که در آزمایشگاه کار می کنید هنگام حمل نمونه ها تمام موارد مربوط به بهداشت و ایمنی کار را رعایت کنید. کشتارگاه ها نیز موظف به رعایت اصول ایمنی مانند استفاده از لباس های محافظت کننده و جدا کردن محل کشتار دام از سایر فرآیندها هستند.

دکتر یلدا یزدان پناه

دکتر یلدا یزدان پناه

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر يلدا يزدان پناه متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، پزشک نمونه دانشگاه علوم پزشکی مشهد و عضو انجمن بیماری های عفونی آمریکا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر یلدا یزدان پناه
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی