سوزاک یک بیماری مقاربتی است که تست سوزاک به منظور تشخیص آن در مردان و زنان انجام میگیرد.

دروانا:

تست سوزاک

سوزاک یکی از شایع ترین عفونت های منتقله از راه جنسی است. این بیماری یک عفونت باکتریایی است که از طریق تماس جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی با فرد مبتلا انتقال می یابد. سوزاک همچنین می تواند از مادر بیمار به نوزاد او منتقل شود. این عفونت هم مردان و هم زنان را درگیر می کند و سوزاک عموما افراد جوان بین سنین 15 تا 24 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. بسیاری از افراد مبتلا به سوزاک از بیماری خود مطلع نیستند بنابراین ممکن است آن را به دیگران منتقل کنند. مردان مبتلا به این عفونت ممکن است علائمی داشته باشند اما زنان مبتلا اغلب علائمی ظاهر نمی سازند و یا علائم سوزاک را با عفونت واژینال یا مثانه اشتباه می گیرند. تست سوزاک به منظور بررسی وجود باکتری های سوزاک در بدن فرد انجام می گیرد. بیماری با آنتی بیوتیک ها قابل درمان است اما در صورت عدم درمان، سوزاک می تواند موجب ناباروری و سایر مشکلات جدی شود. در خانم ها، این عفونت می تواند موجب بیماری التهابی لگن و بارداری اکتوپیک گردد؛ بارداری اکتوپیک بارداری است که در آن جنین در خارج از رحم تشکیل می شود جایی که نمی تواند زنده بماند. این نوع بارداری می تواند برای مادر مرگبار باشد. در آقایان، سوزاک می تواند موجب درد حین ادرار کردن و بروز زخم در مجرای ادرار شود؛ مجرای ادرار لوله ای است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن می برد و همچنین منی را حمل می کند.

موارد استفاده تست سوزاک

تست سوزاک برای تشخیص این که فرد به عفونت سوزاک مبتلا است یا خیر انجام می گیرد. این تست برخی مواقع به همراه تست کلامیدیا (نوع دیگری از عفونت های مقاربتی) انجام می شود. سوزاک و کلامیدیا علائم مشابهی دارند و هر دو اغلب هم زمان فرد را درگیر می کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می کند که تمام خانم های زیر 25 سال که فعالیت جنسی دارند باید سالانه تست سوزاک را انجام دهند. انجام این تست همچنین برای آقایان با سن بالاتر که فعالیت جنسی داشته و برخی فاکتورهای خطر را دارا هستند، توصیه می گردد. از جمله فاکتورهای خطر عفونت سوزاک عبارتند از: داشتن چندین شریک جنسی، سابقه عفونت سوزاک، ابتلا به سایر بیماری های منتقله جنسی، داشتن شریک جنسی مبتلا به بیماری های مقاربتی و عدم استفاده مرتب از کاندوم. در صورت مشاهده علائم، مردان و زنان باید تحت آزمایش سوزاک قرار گیرند.

  • علائم سوزاک در زنان: ترشح واژن، درد حین مقاربت، خونریزی بین قاعدگی ها، درد حین ادرار کردن و درد شکمی (شایعترین علائم در بین بیماران است)
  • علائم سوزاک در مردان: درد یا حساسیت به درد در بیضه ها، تورم کیسه بیضه، درد حین ادرار کردن و ترشح زرد، سبز یا سفید از آلت تناسلی.

اگر فرد باردار است، باید در اوایل بارداری تست سوزاک را انجام دهد. خانم باردار مبتلا به سوزاک می تواند عفونت را در طول زایمان به نوزاد خود منتقل کند. این بیماری موجب نابینایی و سایر عواقب خطرناک و مهلک در نوزاد می شود. اگر فرد بیمار باردار است، تحت درمان با آنتی بیوتیک های ایمن برای نوزاد قرار می گیرد.

روش انجام تست سوزاک

در خانم ها، نمونه ای از دهانه رحم گرفته می شود. در این روش، فرد به پشت بر روی تخت معاینه دراز می کشد و زانوها را خم می کند. پزشک از یک وسیله پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن استفاده می کند بنابراین دهانه رحم قابل مشاهده خواهد بود. سپس به کمک یک براش نرم نمونه ای از این ناحیه برمی دارد. در آقایان، پزشک به کمک یک سواب مجرای ادرار را باز کرده و نمونه ای تهیه می کند. در مردان و زنان، نمونه ای از نواحی مشکوک به عفونت همانند دهان یا رکتوم نیز گرفته می شود. آزمایش ادرار هم در خانم ها و هم آقایان انجام می گیرد. برخی تست های سوزاک به کمک کیت های بیماری های مقاربتی در منزل انجام می شوند؛ اگر پزشک این روش را برای تست سوزاک توصیه کند، فرد باید طبق دستورهای او عمل نماید. پزشک ممکن است تست های سایر بیماری های مقاربتی را به همراه تست سوزاک توصیه کند. این تست های شامل کلامیدیا، سیفیلیس و اچ آی وی هستند.


دکتر سوسن رضایی پژند

دکتر سوسن رضایی پژند

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر سوسن رضايي پژند متخصص بیماری های عفونی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد هستند. دکتر سوسن رضایی در حوزه تشخیص و درمان بیماری های عفونی در مشهد مشغول به فعالیت می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر سوسن رضایی پژند
برگرفته از: وبسایت https://medlineplus.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه

لیست بهترین متخصصین بیماری های عفونی