جراحی بای پس عروق کرونر به منظور رفع شرایط ایجاد شده در اثر انسداد سرخرگ های تغذیه کننده قلب انجام می شود. 

دروانا:

جراحی بای پس عروق کرونر چیست؟

جراحی بای پس عروق کرونر خون را به اطراف بخشی از سرخرگ در قلب که بطور کامل یا جزئی مسدود شده است هدایت می کند تا جریان خون به ماهیچه قلب بهبود یابد. جراحی بای پس عروق کرونر شامل گرفتن یک رگ خونی سالم از پا، بازو یا قفسه سینه و متصل کردن آن به پشت سرخرگ های مسدود شده در قلب است.

در حالی که جراحی بای پس عروق کرونر بیماری قلبی ناشی از انسداد را درمان نمی کند (آترواسکلروزیس یا بیماری سرخرگ کرونری)، این جراحی می تواند علائمی مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را برطرف سازد. در برخی افراد، عمل جراحی بای پس عروق کرونر می تواند عملکرد قلب را بهبود بخشیده و خطر مرگ در اثر بیماری را کاهش دهد.

جراحی بای پس عروق کرونر: علت انجام

جراحی بای پس عروق کرونر یک گزینه برای رفع انسداد سرخرگ قلبی است. پزشک در شرایط زیر انجام عمل جراحی بای پس عروق کرونر را توصیه می کند:

  • شما در اثر تنگ شدن سرخرگ های تغذیه کننده ماهیچه قلب دچار درد قفسه سینه شدید شده باشید که در این صورت ماهیچه قلب در هنگام فعالیت و حتی استراحت خون کافی را دریافت نمی کند.
  • بیش از یک رگ کرونری درگیر بیماری شده است و اتاقک پمپ کننده خون قلب به خوبی عمل نمی کند.
  • رگ کرونری بزرگ سمت چپ به شدت تنگ یا مسدود شده است. این سرخرگ بیشتر خون را به بطن چپ می رساند.
  • شما دچار انسداد سرخرگی شده اید که وارد کردن بالن کوچک برای باز کردن سرخرگ (آنژیوپلاستی) برای باز کردن آن کافی نیست، شما در گذشته آنژیوپلاستی انجام داده اید یا برای باز نگه داشتن سرخرگ داخل آن استنت قرار داده اید که موفقیت آمیز نبوده است.

جراحی بای پس عروق کرونر همچنین در موقعیت های اورژانسی مانند حمله قلب انجام می شود اگر به سایر درمان ها پاسخ ندهید. حتی با انجام عمل جراحی بای پس عروق کرونر شما بعد از جراحی به تغییراتی در شیوه زندگی نیاز دارید. بعد از جراحی بای پس عروق کرونر داروهایی برای پایین آوردن کلسترول خون، کاهش خطر ایجاد لخته خونی و کمک به بهبود عملکرد قلب تجویز می شوند.

جراحی بای پس عروق کرونر: خطرات

از آن جایی که عمل جراحی بای پس عروق کرونر یک جراحی قلب باز است، شما ممکن است در طول یا بعد از جراحی دچار مشکلاتی شوید. عواقب احتمالی جراحی بای پس عروق کرونر شامل:

  • خونریزی
  • بی نظمی های ضربان قلب
  • عفونت زخم قفسه سینه
  • از دست دادن حافظه یا مشکل در تفکر به صورت واضح که اغلب در طول شش تا دوازده ماه رفع می گردد.
  • مشکلات کلیوی
  • سکته مغزی
  • حمله قلبی اگر لخته خونی اندکی بعد از جراحی جدا شود.

خطر بروز عوارض جراحی بای پس عروق کرونر کم است اما به وضعیت سلامتی شما قبل از جراحی بستگی دارد. اگر جراحی به صورت اورژانسی انجام شود یا شما به بیماری دیگری دچار باشید مانند آمفیزم، بیماری کلیوی، دیابت یا مسدود شدن سرخرگ ها در پاها، احتمال بروز عوارض جراحی بای پس عروق کرونر بیشتر می گردد.

جراحی بای پس عروق کرونر: قبل از جراحی

اگر عمل جراحی بای پس عروق کرونر غیر اورژانسی انجام شود، شما صبح روز جراحی در بیمارستان بستری می شوید.

جراحی بای پس عروق کرونر: در طول جراحی

عمل جراحی بای پس عروق کرونر به سه تا شش ساعت زمان نیاز دارد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. تعداد بای پس هایی که شما در طول جراحی بای پس عروق کرونر نیاز دارید به محل انسداد در قلب و شدت آن بستگی دارد. برای بیهوشی عمومی، لوله تنفس از طریق دهان وارد می شود. این لوله به یک دستگاه تهویه متصل است که در طول جراحی بای پس عروق کرونر و بلافاصله بعد از آن تنفس را انجام می دهد.

در بیشتر موارد عمل جراحی بای پس عروق کرونر از طریق ایجاد یک برش بزرگ در قفسه سینه انجام می شود؛ در حالی که یک دستگاه قلبی ریوی تنفس و جریان خون را در طول جراحی حفظ می کند. جراح برای جراحی بای پی عروق کرونر پایین مرکز قفسه سینه در امتداد استخوان سینه را برش می دهد. سپس با باز کردن دنده ها به قلب دسترسی پیدا می کند. بعد از باز شدن قفسه سینه، تپش قلب به طور موقت توسط داروها متوقف شده و دستگاه قلبی ریوی در این مدت جریان یافتن خون در سراسر بدن را حفظ می کند.

در جراحی بای پس عروق کرونر، جراح بخشی از رگ خونی سالم را می گیرد (اغلب از ساق پا یا دیواره قفسه سینه) و آن را به انتهای بالا و پایین سرخرگ مسدود شده متصل می کند به گونه ای که جریان خون به سمت اطراف بخش مسدود شده هدایت شود. سایر تکنیک هایی که ممکن است برای عمل جراحی بای پس عروق کرونر به کار گرفته شوند شامل:

جراحی بای پس عروق کرونر با قلب ضربان دار. در این روش جراحی در حالتی که ضربان قلب وجود دارد به کمک یک وسیله مخصوص برای پایدار ساختن محلی که جراحی بر روی آن کار می کند، انجام می شود. این نوع از جراحی بای پس عروق کرونر چالش برانگیز است؛ زیرا قلب هنوز در حرکت است.

جراحی با تهاجم کمتر. در این نوع از جراحی بای پس عروق کرونری، جراح از طریق ایجاد شکاف های کوچکی در قفسه سینه اغلب با استفاده از تصاویر ویدئویی جراحی را انجام می دهد؛ این تصاویر انجام جرای بای پس عروق کرونر را برای جراح آسان تر می سازند.

بعد از اتمام جراحی بای پس عروق کرونر، پزشک مجددا ضربان قلب را برقرار می کند، دستگاه قلبی ریوی را قطع کرده و از سیم برای بستن قفسه سینه استفاده می کند. 

دکتر عنایت اله کریمیان

دکتر عنایت اله کریمیان

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
دكتر عنايت اله كريميان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عنایت اله کریمیان عضو انجمن جراحان قلب اروپا می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر عنایت اله کریمیان
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه