دکتر عنایت اله کریمیان فوق تخصص جراحی قلب و عروق در این مقاله به ارتباط کبد چرب و تنگی عروق قلب پرداخته و توضیحاتی ارائه می نمایند.

دروانا:

ارتباط کبد چرب و تنگی عروق قلب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک اصطلاح مورد استفاده برای توصیف تجمع چربی در کبد است. با افزایش شیوع دیابت نوع 2 و چاقی، کبد چرب بوجود می آید. سبک زندگی بی تحرک یکی از بزرگترین علت  بیماری کبد است.معمولا با ورزش منظم هضم آسان می شود و کبد تقویت می شود.

تنگی عروق قلب اولین علت مرگ و میر در بین زنان و مردان آمریکایی است. تقریباً 80 میلیون آمریکایی به یک یا چند بیماری عروقی قلب مبتلا هستند. همچنین شایعترین بیماری کبدی در آمریکا، کبد چرب غیرالکلی است که در زنان بیش از مردان شیوع دارد و در همه گروه‌های سنی حتی درکودکان دیده می‌شود.

در حالیکه کبد چرب در اثر ساخت چربی اضافی در کبد ایجاد می‌شود، یکی از دلایل آن انباشته شدن چربی در رگ‌های خونی خارج از کبد است. چون بیماری کبد چرب می‌تواند در اثر کلسترول و تری ‌گلسیرید بالا ایجاد شود، کارشناسان بر این باورند که این بیماری ضمیمه بیماری قلبی عروقی است.

شباهت بین بیماری تنگی عروق قلب و کبد چرب اتفاقی نیست. شباهت بین دو بیماری نه تنها به این معنی است که درمان آنها شبیه به هم است بلکه نشان می ‌دهد به دلایل یکسانی پدید می ‌آیند. همچنین به این معنی است که شخصی با بیماری تنگی عروق قلب باید مراقب سلامتی کبد خود باشد و برعکس. لازم به ذکر است که حدود 25 درصد آمریکایی‌ ها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند.

بیماری‌های قلبی- عروقی یک اصطلاح کلی است که به تمام بیماری‌ های قلب یا رگ‌ های قلب اطلاق می‌شود.

باید بدانید که ارتباط دو بیماری کبد چرب و بیماری قلبی عروقی سبب می‌شود که فردی که در خطر ابتلا به یکی ازاین بیماری هاست به همان اندازه در خطر ابتلا به بیماری دیگر نیز باشد. سه عامل که خطر ابتلا کبد چرب غیرالکلی و بیماری قلبی عروقی را افزایش می‌ دهد عبارتند از:

  • اضافه وزن و چاقی : با هر کیلو اضافه وزن خطر ابتلا به این بیماری‌ها نیز افزایش می ‌یابد. بیش از 70 درصد مبتلایان به کبد چرب غیرالکلی، چاق هستند. اگر شاخص توده‌ بدنی فرد بین 24 تا 30 باشد اضافه وزن دارد و اگر بیشتر از 30 باشد مبتلا به چاقی است.
  • دیابت : هنگامی که مقاومت به انسولین ایجاد می ‌شود، لوزالمعده نمی‌تواند برای حفظ سطح طبیعی قند خون،  به اندازه‌ کافی انسولین تولید کند، و این به اعضای داخلی بدن از جمله کبد آسیب می ‌رساند. 75 درصد افراد مبتلا به کبد چرب به دیابت مبتلا هستند.
  • هایپرلپیدمی (چربی خون بالا) : حدود 80 درصد کسانی که به کبد چرب غیرالکلی مبتلا هستند دارای سطح کلسترول و تری ‌گلسیرید بالاتر از حد طبیعی هستند.

پیشگیری و درمان کبد چرب

کارشناسان، کاهش وزن، ورزش، کنترل دیابت، پرهیز از مواد سمی و داروهای مکمل برای حفظ سطح طبیعی  کلسترول را پیشنهاد می‌ کنند. در عین حال بهترین راه برای مقابله با این بیماری‌ های حفظ وزن طبیعی، حفظ و کنترل سطح قند خون و کلسترول، و استفاده از مکمل ‌های گیاهی است.

بنا بر نظر مرکز ملی درمان‌ های غیردارویی و جایگزین، گیاه «خار مریم» اثرات حفاظتی بر کبد دارد و عملکرد آن را بهبود می ‌بخشد. همچنین باعث کاهش سطح کلسترول و کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت و سیروز کبدی می‌ شود. همچنین از آسیب دیدن کبد پیشگیری می ‌کند و به بازسازی بافت آن کمک می‌ کند. با افزایش بیماری‌ های متابولیک از قبیل چاقی، دیابت، کبد چرب و بیماری قلبی عروقی، پیشگیری در اولویت است. بهترین راه از نظر کارشناسان حفظ وزن طبیعی بدن، حفظ سطح طبیعی تری گلیسیرید خون و استفاده از مکمل‌ های گیاهی است.

دکتر عنایت اله کریمیان

دکتر عنایت اله کریمیان

فوق تخصص جراحی قلب و عروق
دكتر عنايت اله كريميان متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی قلب و عروق از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر عنایت اله کریمیان عضو انجمن جراحان قلب اروپا می باشند.
 

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه