جراحی قفسه سینه به منظور جراحی و درمان شرایطی که اندام های داخل قفسه سینه را درگیر می کنند، انجام می گیرد. در این مقاله مواردی پیرامون انواع جراحی قفسه سینه و موارد استفاده آن بررسی می شود. 

دروانا:

جراحی قفسه سینه به جراحی هایی گفته می شود که بر روی اندام های موجود در قفسه سینه انجام می گیرند مانند قلب، ریه ها و مری. نمونه هایی از جراحی قفسه سینه شامل جراحی بای پس کرونری قلب، پیوند قلب، پیوند ریه و برداشتن بخش هایی از ریه درگیر سرطان می باشد. جراحانی که جراحی قفسه سینه را انجام می دهند سرطان ریه و مری را درمان می کنند در حالی که جراحان متخصص قلب جراحی قفسه سینه را برای درمان مشکلات قلبی انجام می دهند. جراحان قفسه سینه مهارت های لازم را برای انجام انواع جراحی قفسه سینه با اهداف مختلف کسب کرده اند:

  • جراحی قفسه سینه برای ترمیم آسیب های وارده به قفسه سینه
  • درمان آسیب ناشی از بیماری ها
  • جراحی قفسه سینه برای درمان سرطان های نادر اطراف قلب

جراحی قفسه سینه غالبا برای ارزیابی یا ترمیم ریه های درگیر سرطان و تروما یا بیماری ریوی به کار می رود. برای سرطان ریه، جراح طی جراحی قفسه سینه، ندول ها، تومورها و گره های لنفاوی را برای تشخیص، تعیین مرحله و درمان بیماری برمی دارد. جراحی قفسه سینه برای درمان سرطان ریه ممکن است با استفاده از یکی از روش های زیر انجام شود:

  • برداشتن تومور و بافت احاطه کننده سرطان
  • برداشتن تومور، عروق خونی و گره های لنفاوی و بخشی از ریه که تومور در آن قرار گرفته است.
  • برداشتن لوب کامل ریه درگیر سرطان به همراه گره های لنفاوی طی جراحی قفسه سینه (لوبکتومی)
  • برداشتن تمام ریه به همراه گره های لنفاوی (منومونکتومی)
  • برداشتن پوشش داخلی حفره قفسه سینه طی جراحی قفسه سینه (پلورکتومی)

روش های جراحی قفسه سینه ممکن است به کمک تکنیک های با تهاجم کمتر یا روش های جراحی باز انجام گیرد. از جمله روش های کم تهاجم که در جراحی قفسه سینه به کار گرفته می شوند شامل موارد زیر هستند:

جراحی قفسه سینه به کمک دوربین. در این روش از جراحی قفسه سینه جراح یک لوله باریک و بلند که دارای دوربین است از طریق یک شکاف کوچک در قفسه سینه وارد می کند. این وسیله توراکوسکوپ نام دارد. ابزارهای خاص دیگری که برای جراحی قفسه سینه مورد نیاز هستند نیز از طریق شکاف های کوچک وارد قفسه سینه می شوند. جراح در حالی جراحی قفسه سینه را انجام می دهد که تصاویر به دست آمده به کمک توراتوسکوپ را در مانیتورهای با وضوح بالا در اتاق عمل مشاهده می کند.

جراحی قفسه سینه رباتیک. همانند روش قبلی برای جراحی قفسه سینه، در این روش جراح می تواند ناحیه تحت جراحی قفسه سینه را مشاهده کند؛ زیرا در این روش جراحی قفسه سینه نیز یک دوربین وارد محل جراحی می شود. جراحی با استفاده از کنترل هایی که حرکات دست، مچ دست و انگشتان را به حرکات ابزارهای وارد شده به داخل قفسه سینه تبدیل می کنند جراحی قفسه سینه را انجام می دهند.

زمانی که جراحی باز برای انجام جراحی قفسه سینه انتخاب می شود، جراحی بدین ترتیب انجام می گیرد:

توراکوتومی: این روش از جراحی قفسه سینه یا همان جراحی باز (توراکوتومی) زمانی انتخاب می شود که ضرورتی برای مشاهده بخش های زیادی از ریه یا داخل حفره قفسه سینه وجود دارد. این نوع از جراحی قفسه سینه شامل برداشتن کامل ریه (نومونکتومی) یا بخشی از ریه (لوبکتومی) می باشد. این برداشتن کامل یا بخشی از ریه ممکن است در روش های دیگر جراحی قفسه سینه نیز انجام گیرد.

جراحی قفسه سینه برای سرطان هایی غیر از سرطان ریه

جراحان قفسه سینه ممکن است جراحی قفسه سینه را برای درمان سرطان هایی غیر از سرطان ریه انجام دهند که شامل موارد زیر هستند:

  • تومورهای مدیاستینال که توده هایی هستند که در ناحیه ای که ریه ها از هم جدا می شوند ایجاد می گردند. این توده ها بسیار نادر هستند. جراحی قفسه سینه برای تشخیص و درمان این سرطان انجام می گیرد. در بسیاری از موارد می توان یک نمونه از تومور یا به طور کامل آن را از طریق شکاف های کوچکی برداشت. اخیرا برای برداشتن تومورهای بزرگ نیز از همین روش جراحی قفسه سینه استفاده می شود.
  • سرطان غده تیموس نیز نادر است و جراحی قفسه سینه رایج ترین راه درمان آن است. تیموس یک اندام کوچک در بالای قفسه سینه زیر استخوان پستان است.

جراحی قفسه سینه برای شرایطی غیر از سرطان

جراحی قفسه سینه ممکن است برای درمان شرایطی که در اثر تصادفات و بیماری ها به کار گرفته شود. این شرایط شامل موارد زیر هستند:

  • کلاپس ریوی
  • تعریق بیش از حد یا هایپرهیدروزیس
  • میاستنیا گراویس؛ شرایطی که ماهیچه های سر را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب بروز مشکلاتی در حرکت چشم، حالات صورت و بلع می شود.
  • عفونت قفسه سینه
  • تصادفاتی که موجب آسیب به دیواره قفسه سینه شده اند.
  • ناهنجاری مادرزادی در قفسه سینه

دکتر امیر هژبر کلالی متخصص جراحی عمومی عنوان می دارند که علاوه بر آن یکسری از اعمال جراحی ترمیمی و زیبایی که شامل جراحی های پستان نیز می باشد در دسته اعمال جراحی قفسه سینه گنجانیده می شود.

دکتر امیر هژبر کلالی
دكتر امير هژبر كلالي متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر امیر هژبر کلالی دارای فلوشیپ فوق تخصصی قفسه سینه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر هژبر کلالی
برگرفته از: وبسایت های
https://www.cancercenter.com
https://www.rexthoracic.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه