این مقاله با هدف ارتقا سطح دانش و آگاهی بیماران پیرامون انواع و روش های جراحی سرطان ریه تهیه شده است.

دروانا:

انواع جراحی سرطان ریه به منظور درمان سرطان ریه شامل موارد زیر می باشد:

  • لوبکتومی. در این نوع جراحی سرطان ریه یک یا چندین بخش بزرگ از ریه به نام لوب برداشته می شود. اگر سرطان تنها در یک بخش از یک ریه باشد، پزشک انجام این روش جراحی را توصیه می کند.
  • نومونکتومی. در این نوع جراحی سرطان ریه تمام ریه برداشته می شود. این نوع جراحی در مواقعی که سرطان در وسط ریه قرار دارد یا در سراسر آن پراکنده شده است انجام می گیرد.
  • برداشتن حاشیه یا سگمنتکتومی. در این روش برای درمان سرطان ریه یک بخش کوچکی از ریه برداشته می شود. این روش تنها برای جمعیت کمی از بیماران مناسب است و در مواقعی که بافت سرطانی کوچک است و محدود به یک ناحیه از ریه می شود، انجام می گیرد. 

بعد از جراحی سرطان ریه بیماران اغلب از این که با برداشتن بخش یا تمامی ریه نتوانند به خوبی نفس بکشند، نگران هستند اما امکان تنفس طبیعی با یک ریه وجود دارد. با این حال، اگر شما قبل از جراحی سرطان ریه مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس داشته باشید، این علائم اغلب بعد از جراحی سرطان ریه ادامه می یابند.

تست های قبل از جراحی سرطان ریه

قبل از جراحی سرطان ریه شما باید تست هایی را به منظور بررسی وضعیت کلی سلامتی و عملکرد ریه های خود انجام دهید. این تست ها شامل:

  • الکتروکاردیوگرام. از الکترودها برای به تصویر کشیدن فعالیت الکتریکی قلب استفاده می شود.
  • اسپیرومتری (تست تنفسی). بیمار به داخل یک دستگاه به نام اسپیرومتر تنفس می کند که میزان هوایی که ریه ها می توانند داخل و خارج کنند را اندازه گیری می کند.

روش انجام جراحی سرطان ریه

جراحی سرطان ریه اغلب با ایجاد یک برش بر روی قفسه سینه و برداشت بخش یا تمام ریه درگیر بیماری انجام می گیرد. اگر بررسی های پزشک نشان دهند که سرطان به گره های لنفاوی اطراف انتشار یافته است، این گره ها نیز طی جراحی سرطان ریه برداشته می شوند.

در مواردی یک روش جایگزین که نوعی لاپاراسکوپی محسوب می شود، برای جراحی سرطان ریه وجود دارد. در این روش چندین برش کوچک بر روی قفسه سینه ایجاد می شوند. یک دوربین کوچک فیبر نوری از طریق یکی از برش ها وارد قفسه سینه بیمار می شود؛ بدین ترتیب جراح می تواند تصاویری را از داخل قفسه سینه بر روی صفحه نمایشگر مشاهده کند. 

دکتر امیر هژبر کلالی
دكتر امير هژبر كلالي متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر امیر هژبر کلالی دارای فلوشیپ فوق تخصصی قفسه سینه می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امیر هژبر کلالی
برگرفته از: وبسایت https://www.nhs.uk

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه