جراحی تیروئید به منظور برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید به علت وجود ندول، التهاب یا تورم انجام می گیرد. در این مقاله می خواهیم علل، انواع و نحوه جراحی تیروئید را بررسی نماییم.

دروانا:

جراحی تیروئید چیست؟

تیروئید یک غده کوچک پروانه ای شکل است. این غده در بخش پایینی و جلوی گردن درست در زیر حنجره قرار گرفته است. تیروئید هورمون هایی را تولید می کند که توسط خون به تمام قسمت های بدن حمل می شوند. این غده در تنظیم متابولیسم (فرآیندی که به کمک آن بدن غذا را به انرژی تبدیل می کند) نقش دارد. غده تیروئید همچنین نقش مهمی در حفظ عملکرد مناسب اندام ها و دمای مناسب بدن ایفا می کند.

برخی مواقع تیروئید هورمون زیادی تولید می کند و یا دچار مشکلات ساختاری مانند تورم یا رشد کیست ها و ندول ها می شود. انجام جراحی تیروئید در صورت بروز این مشکلات ضروری خواهد بود. جراحی تیروئید شامل برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید است. پزشک جراح، جراحی تیروئید را در بیمارستان و در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است انجام می دهد.

جراحی تیروئید: علل

شایع ترین علل جراحی تیروئید وجود ندول ها یا تومورهایی در غده تیروئید است. بیشتر ندول ها خوش خیم هستند اما بعضی از آن ها ممکن است سرطانی یا پیش سرطانی بشوند. حتی ندول های خوش خیم تیروئید اگر تا حدی رشد کنند که گلو را مسدود سازند یا موجب تحریک تولید بیشتر هورمون های تیروئیدی شوند (هایپرتیروئیدیسم)، می توانند خطرناک باشند.

جراحی تیروئید می تواند به رفع هایپرتیروئیدیسم کمک کند. این مشکل اغلب به دنبال یک اختلال خودایمنی به نام بیماری گریو ایجاد می شود. بیماری گریو موجب می شود که بدن غده تیروئید را به اشتباه یک جسم خارجی در نظر بگیرد و آنتی بادی هایی برای حمله به آن تولید کند. این آنتی بادی ها موجب التهاب در غده و فعالیت بیش از حد آن می شوند. از دیگر علل جراحی تیروئید تورم یا بزرگ شدن غده تیروئید است. این حالت گواتر نامیده می شود. همانند ندول های بزرگ، گواتر نیز گلو را مسدود کرده و در خوردن، صحبت کردن و تنفس اختلال ایجاد می کند؛ در این صورت فرد کاندید انجام عمل جراحی تیروئید خواهد بود.

جراحی تیروئید: انواع

انواع جراحی تیروئید شامل موارد زیر هستند. شایع ترین انواع جراحی تیروئید لوبکتومی، تیروئیدکتومی ساب توتال و تیروئیدکتومی توتال هستند.

جراحی تیروئید: لوبکتومی

در مواقعی که ندول، التهاب یا تورم تنها نیمی از غده تیروئید را تحت تاثیر قرار می دهد، متخصص جراح طی جراحی تیروئید لوبکتومی تنها یک یا دو لوب از غده را برمی دارد. بخش باقی مانده از غده بعد از این نوع جراحی تیروئید، باید تمام عملکرد غده را انجام دهد.

جراحی تیروئید: تیروئیدکتومی ساب توتال

در این نوع جراحی تیروئید، غده تیروئید برداشته می شود اما بخش کوچکی از بافت تیروئید باقی می ماند. در این نوع عمل جراحی تیروئید، برخی از عملکردهای غده حفظ می شود. برخی از افرادی که تیروئیدکتومی ساب توتال را انجام می دهند دچار هیپوتیروئیدیسم می گردند؛ شرایطی که در آن تیروئید نمی تواند هورمون کافی تولید کند.

جراحی تیروئید: تیروئیدکتومی توتال

در این نوع از عمل جراحی تیروئید، غده و بافت آن به طور کامل برداشته می شود. این جراحی تیروئید زمانی که ندول، تورم یا التهاب تمام غده را تحت تاثیر قرار داشته است و یا سرطان وجود دارد، مناسب خواهد بود.

جراحی تیروئید: مراقبت بعد از جراحی تیروئید

شما در روز بعد از جراحی تیروئید می توانید به فعالیت های طبیعی خود بازگردید. در هر حال، برای انجام فعالیت های سنگین باید چند روز بعد از انجام عمل جراحی تیروئید صبر کنید. شما ممکن است تا چند روز بعد از جراحی تیروئید احساس درد در گلوی خود داشته باشید. در این صورت می توانید از داروهای ضد درد غیر نسخه ای برای رفع درد استفاده کنید. اگر این داروها در رفع درد ناشی از جراحی تیروئید موثر نباشند، پزشک داروهای مسکن مخدری را تجویز می کند. بعد از جراحی تیروئید، شما ممکن است دچار هیپوتیروئیدیسم شوید. در این صورت، پزشک داروی لووتیروکسین را برای کمک به متعادل ساختن سطح هورمون ها تجویز می کند. برای یافتن دوز مناسب از این دارو، آزمایش خون انجام می گیرند.

دکتر حسن حسن زاده
دكتر حسن حسن زاده متخصص جراحی عمومی در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسن حسن زاده دارای 19 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه انجام جراحی های عمومی و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حسن حسن زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه