جراحی تیروئیدکتومی به منظور برداشت تمام یا بخشی از تیروئید که دچار مشکل شده است انجام می گیرد.

دروانا:

جراحی تیروئیدکتومی چیست؟

جراحی تیروئیدکتومی برداشت تمام یا بخشی از غده تیروئید است. این غده مهم که در پایین و جلوی گردن قرار گرفته است، هورمون های تیروئید را تولید می کند که تولید انرژی در بدن را تنظیم می کنند. یک غده تیروئید سالم شکلی شبیه به پروانه دارد که در آن لوب های چپ و راست با یک پل به هم متصل شده اند. بسته به علت انجام عمل جراحی تیروئیدکتومی، تمام یا بخشی از غده تیروئید برداشته می شود. انواع جراحی تیروئیدکتومی شامل موارد زیر هستند:

  • لوبکتومی بخشی تیروئید (روش نادر): در این نوع جراحی تیروئیدکتومی تنها بخشی از یک لوب تیروئید برداشته می شود.
  • لوبکتومی تیروئید. در این نوع عمل جراحی تیروئیدکتومی تمام یک لوب تیروئید برداشته می شود.
  • لوبکتومی تیروئید با ایسموسکتومی. تمام یک لوب تیروئید به همراه بخش بین لوب ها برداشته می شود.
  • تیروئیدکتومی ساب توتال. در این نوع جراحی تیروئیدکتومی یک لوب تیروئید، بخش میان لوب ها و بخشی از لوب دوم برداشته می شود.
  • تیروئیدکتومی توتال. جراحی تیروئیدکتومی توتال شامل برداشت کامل غده تیروئید است.

جراحی تیروئیدکتومی ممکن است با استفاده از رویکرد معمول جراحی یا روش جدید آندوسکوپیک از طریق ایجاد شکاف های کوچک انجام شود.

جراحی تیروئیدکتومی: موارد استفاده

جراحی تیروئیدکتومی معمول به دلایل زیر انجام می گیرد:

  • برداشت تومورهای بدخیم تیروئیدی
  • درمان بحران تیروئیدی؛ شرایطی که در آن غده تیروئید بیش فعال سطح زیادی از هورمون های تیروئیدی را تولید می کند که به آسانی قابل کنترل نیست.
  • برداشت تمام یا بخشی از گواتر (بزرگ شدن غده تیروئید) که ساختارهای مجاور در گردن را تحت فشار قرار داده است خصوصا اگر این فشار بلع یا تنفس را با شکل روبه رو کرده باشد.
  • برداشت و ارزیابی ندول تیروئید با بیوپسی

در برخی افراد به جای جراحی تیروئیدکتومی معمول، جراحی تیروئیدکتومی اندوسکوپیک انجام می گیرد که به کمک آن کیست های تیروئیدی کوچک یا ندول های تیروئیدی خوش خیم برداشته می شوند. جراحی تیروئیدکتومی اندوسکوپیک برای درمان ندول های چندگانه تیروئیدی، سرطان تیروئید و بحران تیروئیدی انجام می گیرد.

جراحی تیروئیدکتومی: آمادگی

قبل از جراحی تیروئیدکتومی، جراح قصد دارد خطر خونریزی را کاهش دهد. در حالت ایده آل، شما باید از مصرف آسپیرین یا سایر رقیق کننده های خون برای یک هفته قبل از جراحی تیروئیدکتومی بپرهیزید. با این حال، بسته به علت مصرف دارو پزشک و جراح ممکن است جایگزینی را پیشنهاد دهند.

برای کاهش خطر استفراغ در طول عمل جراحی تیروئیدکتومی، از شما خواسته می شود که از خوردن و آشامیدن در شب قبل از جراحی تیروئیدکتومی بپرهیزید. به عنوان بخشی از آمادگی کلی برای جراحی، پزشک آلرژی ها و سابقه جراحی و دارویی را در شما بررسی می کند. اگر احتمال بارداری در شما وجود دارد، باید قبل از جراحی تیروئیدکتومی پزشک را مطلع سازید. از آن جایی که جراحی تیروئیدکتومی در ناحیه ای بالای شانه ها انجام می شود، قبل از رفتن به اتاق عمل باید زیور آلات خود را خارج کنید.

جراحی تیروئیدکتومی: روش انجام

هر دو نوع جراحی تیروئیدکتومی معمولا تحت بیهوشی عمومی انجام می شوند. با این حال، اگر بیهوشی عمومی برای بیمار خطرناک باشد، بیهوشی نقطه ای برای انجام جراحی تیروئیدکتومی صورت می گیرد که در طول جراحی بیمار به هوش است. یک سرم برای انتقال داروها و مایعات به یکی از وریدهای بیمار متصل می شود.

  • جراحی تیروئیدکتومی معمول. در جراحی تیروئیدکتومی معمول، برش کوچکی در پوست گردن ایجاد می شود (بخش پایینی و جلویی گردن بالای استخوان قفسه سینه). مرحله بعدی در جراحی تیروئیدکتومی ایجاد برش عرضی در ماهیچه های زیر پوست ناحیه مورد نظر است؛ این ماهیچه ها کنار زده می شوند تا امکان دسترسی به غده تیروئید و سایر ساختارهای عمیق تر وجود داشته باشد. سپس بخشی یا تمام غده تیروئید از بافت های اطراف جدا شده و برداشته می شود. زمانی که جراحی تیروئیدکتومی توتال انجام می گیرد، جراح موقعیت غدد پاراتیروئید را در نظر دارد و در صورت امکان آن ها را حفظ می کند. بعد از اتمام عمل جراحی تیروئیدکتومی، چند بخیه برای به هم متصل کردن ماهیچه های گردن زده می شود. یک کاتتر کوچک برای تخلیه خون تجمع یافته در داخل گردن در نزدیکی محل برش قرار می گیرد. بعد از جراحی تیروئیدکتومی به اتاق ریکاوری منتقل می شوید؛ جایی که وضعیت شما برای چند ساعت تحت نظر است. بیشتر بیماران دو روز بعد از جراحی تیروئیدکتومی به منزل بازمی گردند.
  • جراحی تیروئیدکتومی اندوسکوپیک. وسیله ای به نام اندوسکوپ و ابزار کوچک جراحی از طریق سه یا چهار شکاف کوچک وارد گردن می شوند. هر برش در حدود سه تا پنج میلی متر طول دارد. سپس جراحی از دوربین موجود در اندوسکوپ برای هدایت ابزار جراحی استفده می کند و جراحی تیروئیدکتومی را انجام می دهد. در پایان جراحی تیروئیدکتومی، شکاف ها به کمک بخیه های کوچک یا چسب جراحی بسته می شوند.

جراحی تیروئیدکتومی: عوارض

عمل جراحی تیروئیدکتومی عموما یک روش جراحی ایمن است. با این حال، برخی افراد دچار عوارض خفیف یا شدید می شوند. عوارض جراحی تیروئیدکتومی شامل موارد زیر می باشد:

  • خونریزی در زیر زخم گردن. در صورت بروز خونریزی به دنبال جراحی تیروئیدکتومی، زخم باز شده و گردن متورم می شود بدین ترتیب ساختارهای داخلی گردن تحت فشار قرار گرفته و تنفس با مشکل روبه رو می گردد. این یک وضعیت اورژانسی است.
  • بحران تیروئید. اگر جراحی تیروئیدکتومی برای درمان بیش فعالی غده انجام گیرد، موجی از هورمون های تیروئیدی وارد جریان خون می شوند. این یک عارضه نادر است؛ زیرا داروهایی قبل از جراحی تیروئیدکتومی تجویز می شوند که از بروز این مشکل پیشگیری کنند.
  • آسیب به عصب حنجره. از آن جایی که این عصب مربوط به تارهای صوتی است، آسیب به آن می تواند موجب فلج تارهای صوتی و بروز خشونت صدا در کوتاه یا بلند مدت شود.
  • آسیب به بخشی از عصب حنجره. در صورت بروز این عارضه بعد از جراحی تیروئیدکتومی، افرادی که آواز می خوانند ممکن است قادر به اجرای نت های بالا نباشند.
  • عفونت زخم
  • هیپوپاراتیروئیدیسم. اگر غدد پاراتیروئید حفظ نشوند یا در طول جراحی تیروئیدکتومی آسیب ببینند، فرد ممکن است قادر به تولید مقدار کافی هورمون پاراتیروئید نباشد. هورمون پاراتیروئید در حفظ سطح نرمال کلسیم خون کمک کننده است. سطح پایین این هورمون موجب افت سطح کلسیم خون می گردد.
دکتر امید نامداری
دكتر اميد نامداري متخصص جراحی عمومی و زیبایی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارای 8 سال سابقه تخصصی پزشکی در حوزه جراحی عمومی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر امید نامداری
برگرفته از: وبسایت https://www.drugs.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه