اسفنکتروتومی یک روش جراحی برای درمان فیشرهای مقعدی است که در آن شکافی بر روی اسفنکتر داخلی مقعد ایجاد می شود که با کاهش فشار وارده بر آن امکان درمان فیشر مقعدی فراهم آید. در ادامه می خواهیم نکاتی را پیرامون جراحی اسفنکتروتومی بررسی کنیم.

دروانا:

اسفنکتروتومی

جراحی اسفنکتروتومی یک جراحی ساده است که در آن اسفنکتر بریده و یا کشیده می شود. اسفنکتر گروهی از ماهیچه های حلقوی در اطراف مقعد است که مسئول کنترل حرکات روده می باشد. جراحی اسفنکتروتومی برای درمان افرادی که از فیشرهای مقعدی رنج می برند انجام می شود. فیشرهای مقعدی شکاف هایی در پوست کانال مقعدی هستند. اسفنکتروتومی به عنوان گزینه آخر درمان فیشرهای مقعدی در نظر گرفته می شود و به افراد مبتلا به این مشکل مصرف مواد غذایی با فیبر بالا، نرم کننده های مدفوع یا تزریق بوتاکس توصیه می شود. اگر علائم فیشرهای مقعدی شدید باشند و یا به این درمان ها پاسخ ندهند، اسفنکتروتومی توصیه می شود.

روش های دیگری نیز وجود دارند که به همراه جراحی اسفنکتروتومی انجام می شوند. این روش ها شامل هموروئیدکتومی، فیشرکتومی و فیستولوتومی هستند. پزشک باید وضعیت شما را به دقت بررسی کرده و روش جراحی مناسب را برای شما انتخاب نماید.

اسفنکتروتومی: روش انجام

در طول جراحی اسفنکتروتومی، جراح یک برش کوچک در اسفنکتر داخلی مقعد ایجاد می کند. هدف از ایجاد این برش آزادسازی کشش اسفنکتر است. زمانی که فشار بسیار بالا است، امکان بهبودی فیشرهای مقعدی وجود ندارد. عمل اسفنکتروتومی تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام می گیرد و شما در همان روز اسفنکتروتومی می توانید به منزل بازگردید.

اسفنکتروتومی: ریکاوری

بهبودی کامل اسفنکتروتومی به حدود شش هفته زمانی نیاز دارد اما بیشتر افراد در طول یک تا دو هفته بعد از عمل اسفنکتروتومی می توانند به فعالیت های نرمال همانند محل کار خود بازگردند. در بیشتر افراد، درد ناشی از فیشرهای مقعدی که قبل از جراحی وجود داشته است، چند روز بعد از اسفنکتروتومی برطرف می گردد. بعد از جراحی اسفتکتروتومی، بسیاری از افراد نگران دفع مدفوع خود هستند با این حال درد کمتر از حالتی است که قبل ار جراحی تجربه می شده است. در چند هفته اول بعد از جراحی اسفنکتروتومی، امکان مشاهده خون بر روی دستمال توالت حین دفع مدفوع وجود دارد. اقدامات زیر در کمک به بهبودی بعد از اسفنکتروتومی نقش مهمی دارند:

  • استراحت زیاد
  • پیاده روی کم در طول روز
  • پیگیری دستورالعمل های پزشک پیرامون زمان مناسب برای رانندگی
  • حمام کردن طبق عادت طبیعی فرد و خشک کردن ناحیه مقعد بعد از آن
  • مصرف مقدار زیادی مایعات
  • مصرف رژیم غذایی با فیبر بالا
  • اگر دچار یبوست شده اید، برای مصرف مسهل های ملایم یا نرم کننده های مدفوع با پزشک مشورت نمایید.
  • مصرف داروهای ضد درد طبق دستور پزشک
  • نشستن در آب گرم سه بار در روز و دفع مدفوع به دنبال آن تا زمانی که درد در ناحیه مقعد برطرف شود.
  • بعد از اسفنکتروتومی استفاده از دستمال مرطوب به جای دستمال توالت
  • خودداری از مصرف صابون های دارای رائحه

اسفنکتروتومی: عوارض جانبی و خطرات

جراحی اسفنکتروتومی یک روش ساده و پرکاربرد است و اثرگذاری بالایی در درمان فیشرهای مقعدی دارد. بروز عوارض اسفنکتروتومی شیوع چندانی ندارد اما در مواردی برخی در آن ها ممکن است بروز کنند. بروز بی اختیاری مدفوع خفیف و مشکل در کنترل باد شکم در چند هفته بعد از جراحی اسفتکتروتومی طبیعی است. این عوارض اسفنکتروتومی معمولا با بهبودی مقعد به خودی خود برطرف می شوند اما در موارد ممکن است به طور مداوم وجود داشته باشند.

امکان خونریزی در طول جراحی اسفنکتروتومی وجود دارد که در این از بخیه استفاده می شود. احتمال بروز آبسه در اطراف مقعد نیز بعد از اسفنکتروتومی وجود دارد اما این حالت اغلب در اثر فیستول مقعدی ایجاد می شود.

اسفنکتروتومی یک روش ساده است که برای درمان موفقیت آمیز فیشرهای مقعدی به تایید رسیده است. در ابتدا ممکن است روش های دیگر برای درمان فیشرهای مقعدی توصیه شوند اما اگر این روش ها کارایی لازم را نداشته باشند، پزشک انجام جراحی اسفنکتروتومی را توصیه می کند. دوره ریکاوری بعد از اسفنکتروتومی کوتاه خواهد بود. 

دکتر محمد یرانی

دکتر محمد یرانی

جراح عمومی
دكتر محمد يراني متخصص جراحی عمومی در کرج، دکتر محمد یرانی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دارای بورد تخصصی جراحی عمومی و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر محمد یرانی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه