فتق کشاله ران یک شکاف داخلی در این ناحیه است که در صورت بروز درد، تحت جراحی قرار می گیرد.

دروانا:

فتق کشاله ران زمانی ایجاد می شود که بافتی همانند بخشی از روده از نقطه ضعیفی در ماهیچه های شکمی بیرون می زند. برآمدگی حاصل می تواند دردناک باشد خصوصا زمانی که فرد سرفه می کند، خم می شود و یا اجسام سنگین را بلند می کند. فتق کشاله ران لزوما خطرناک نیست. با این حال، این مشکل به خودی خود بهبود نمی یابد و می تواند عواقب مهلکی به دنبال داشته باشد. پزشک ممکن است جراحی را برای رفع فتق کشاله ران بزرگ شده یا دردناک توصیه کند. ترمیم فتق کشاله ران یک روش جراحی رایج است.

در همه موارد معاینه فیزیکی برای تشخیص فتق کشاله ران انجام می گیرد. پزشک وجود برآمدگی را در ناحیه کشاله ران بررسی می کند. از آن جایی که ایستادن و سرفه کردن فتق را تشدید می کنند، از بیمار خواسته می شود که سرفه کند، بایستد و یا زور بزند. اگر تشخیص فتق کشاله ران به راحتی انجام نگیرد، پزشک انجام یک تست تصویربرداری همانند سونوگرافی شکمی، سی تی اسکن یا ام آر آی را توصیه می کند.

درمان فتق کشاله ران

اگر فتق کشاله ران کوچک باشد و بیمار را آزاد ندهد، پزشک صبر و عدم اقدام برای درمان را توصیه می کند. برخی مواقع، پوشیدن یک شکم بند ممکن است در رفع علائم کمک کننده باشد اما بیمار باید در ابتدا با پزشک مشورت نماید؛ زیرا مناسب بودن شکم بند اهمیت دارد. در کودکان، پزشک اعمال فشار دستی را برای کاهش برآمدگی قبل از اقدام به جراحی توصیه می کند. بزرگ شدن یا فتق کشاله ران دردناک معمولا به جراحی نیاز دارد تا ناراحتی برطرف شده و از عواقب جدی ناشی از آن پیشگیری شود. دو روش کلی برای جراحی فتق کشاله ران وجود دارد که شامل ترمیم فتق باز و ترمیم لاپاراسکوپیک می شوند.

ترمیم فتق باز

در این روش برای درمان فتق کشاله ران که به کمک بیهوشی نقطه ای و داروی آرام بخش و یا بیهوشی عمومی انجام می گیرد، جراح شکافی در کشاله ران بیمار ایجاد می کند و بافت بیرون زده را با فشار به محل خود در شکم بازمی گرداند. سپس جراح ناحیه تضعیف شده را می دوزد و آن را به کمک یک صفحه مشبک تقویت می کند (هرنیوپلاستی). سپس شکاف ایجاد شده به کمک بخیه یا چسب جراحی بسته می شود. بعد از جراحی برای درمان فتق کشاله ران، از بیمار خواسته می شود هر چه سریع تر حرکت را آغاز کند اما این کار ممکن است چند هفته قبل از بازگشت به فعالیت های نرمال باشد.

لاپاراسکوپی

در این روش کم تهاجم که به اعمال بیهوشی عمومی نیاز دارد، جراح جراحی را از طریق چندین برش کوچک بر روی شکم انجام می دهد. برای این روش درمان، گاز به داخل شکم پمپ می شود تا شکم را باز کرده و مشاهده اندام های داخل شکم راحت تر باشد. یک میله کوچک مجهز به دوربین از طریق یکی از برش ها وارد می شود. به کمک این دوربین جراح ابزار جراحی کوچک را از طریق سایر برش ها وارد کرده و فتق را به کمک صفحه مشبک ترمیم کند. افرادی که برای فتق کشاله ران تحت جراحی لاپاراسکوپیک قرار می گیرند بعد از جراحی احساس ناراحتی کمتری می کنند و اسکار کمتری نیز باقی می ماند؛ بدین ترتیب بیمار سریع تر می تواند به فعالیت های نرمال خود بازگردد. با این حال، احتمال بازگشت فتق کشاله ران در جراحی لاپاراسکوپیک بیش از درمان فتق جراحی باز است. انجام این نوع جراحی توسط جراح با تجربه این احتمال را کاهش می دهد.

 لاپاراسکوپی این امکان را به جراحی می دهد تا از بروز بافت اسکار در اولین جراحی ترمیم فتق پیشگیری کند بنابراین این روش درمان فتق کشاله ران برای افرادی که فتق در آن ها بعد از جراحی بازگشت کرده است، انتخاب مناسبی خواهد بود. این روش همچنین برای افرادی که در دو طرف بدن خود دچار فتق شده اند مناسب است. همانند جراحی باز، بازگشت بیمار به فعالیت های معمول به چند هفته زمان نیاز دارد.

دکتر الهه فروتن

دکتر الهه فروتن

جراح عمومی
دکتر الهه فروتن متخصص جراحی عمومی، زیبایی و پلاستیک از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر الهه فروتن دارای 5 سال سابقه تخصصی پزشکی در جراحی های عمومی و زیبایی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر الهه فروتن
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه