جراحی مهم ترین راه درمان آپاندیسیت است. فاکتورهای خطر آپاندیسیت در این مقاله بررسی می شوند.

دروانا:

هنگام مراجعه به پزشک، معاینه فیزیکی بر روی بیمار انجام داده و سوالاتی پیرامون علائم از شما می پرسد. همچنین انجام تست هایی را توصیه می کند که تشخیص آپاندیسیت را قطعی نمایند. این تست ها شامل:

  • آزمایش های خون برای بررسی نشانه های وجود عفونت
  • آزمایش ادرار برای بررسی نشانه های عفونت مجاری ادراری و یا سنگ کلیه که گاهی علائم مشابه ایجاد می کنند.
  • سونوگرافی شکمی یا سی تی اسکن برای بررسی التهاب آپاندیس. گاهی ضرورت دارد که در صورت نیاز پزشک به شما توصیه خواهد کرد.

در هر مرحله ای که پزشک آپاندیسیت را تشخیص دهد، برای انجام جراحی فوری به منظور درمان آپاندیسیت تصمیم گیری می کند. بیمار باید است قبل از جراحی آپاندیس یک دوز آنتی بیوتیک دریافت کند. این داروها از بروز عفونت بعد از درمان آپاندیسیت پیشگیری می کنند. سپس جراح جراحی برداشت آپاندیس (آپاندکتومی) را انجام می دهد. این جراحی ممکن است به صورت آپاندکتومی باز یا آپاندکتومی لاپاراسکوپیک انجام گیرد.

آپاندکتومی باز

در این روش درمان آپاندیسیت، جراح یک برش در پایین سمت راست شکم ایجاد می کند. آپاندیس را برداشته و زخم را به کمک بخیه ها می بندد.

آپاندکتومی لاپاراسکوپیک

در این روش درمان آپاندیسیت جراح معمولا سه شکاف کوچک بر روی شکم ایجاد می کند. سپس یک دوربین را از طریق یکی از شکاف ها وارد می نماید. لاپاراسکوپ یک لوله بلند نازک مجهز به نور و دوربین است. دوربین تصاویری را بر روی صفحه نمایشگر نمایش می دهد و بدین ترتیب پزشک می تواند داخل شکم را ببیند و ابزار جراحی را به درستی هدایت کند. هنگامی که آپاندیس یافت می شود، آن را به کمک ابزار جراحی برمی دارند. حال جراح برش های ایجاد شده را تمیز کرده و می بندد و پانسمانی بر روی آن ها قرار می دهد. در صورت پاره شدن آپاندیس و وجود چرک در شکم، جراح می تواند با این روش داخل شکم را کاملا تمیز نماید.

بعد از درمان آپاندیسیت (جراحی)

بعد از جراحی، بیمار تا زمانی که درد تحت کنترل بوده و توانایی مصرف مایعات را داشته باشد در بیمارستان بستری خواهد بود. در صورت وجود آبسه و یا بروز عارضه، پزشک مصرف آنتی بیوتیک ها را برای یک یا دو روز بعد از جراحی نیز توصیه می کند. باید در نظر داشت که با این که احتمال بروز عوارض بعد از جراحی آپاندیس وجود دارد، بیشتر افراد بدون این که دچار عواقب شوند دوره ریکاوری بعد از درمان آپاندیسیت را سپری می کنند.

فاکتورهای خطر و پیشگیری از آپاندیسیت

آپاندیسیت شایع ترین علت درد شکمی است که منجر به جراحی می گردد. آپاندیسیت در هر سنی ممکن است بروز کند اما این التهاب عموما بین سنین 10 تا 30 سال ایجاد می گردد. آپاندیسیت در آقایان شیوع بیشتری در مقایسه با خانم ها دارد.

در نظر داشتن برخی اقدامات می تواند خطر بروز آپاندیسیت را کاهش دهد. داشتن رژیم غذایی با فیبر بالا خطر بروز آپاندیسیت را کاهش می دهد. شما می تواند مصرف فیبر خود را با داشتن رژیم غذایی سالم که حاوی مقدار زیادی میوه و سبزیجات می باشد، بالا ببرید. افزایش مقدار فیبر در رژیم غذایی می تواند از بروز یبوست و در نهایت تجمع مدفوع پیشگیری کند. تجمع مدفوع شایع ترین علت آپاندیسیت است. در صورت مشاهده علائم آپاندیسیت در خود یا اعضای خانواده خود، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

 

 دکتر شجاع شیری

دکتر شجاع شیری

جراح عمومی
دكتر شجاع شيري متخصص جراحی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر شجاع شیری دارای بورد تخصصی و همچنین 13 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر شجاع شیری
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه