آپاندیسیت التهاب و در ادامه متلاشی شدن آپاندیس است که می خواهیم علائم آن را مطالعه کنیم.

دروانا:

  • درد شکمی، تب خفیف، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، یبوست، اسهال، مشکل در دفع گاز

تمام افراد مبتلا به آپاندیسیت علائم یکسانی را ظاهر نمی کنند اما مراجعه سریع به پزشک بسیار حائز اهمیت است. آپاندیس می تواند ظرف 48 تا 72 ساعت بعد از آغاز علائم آپاندیسیت متلاشی شود. در صورت تجربه هریک از علائم آپاندیسیت سریعا به بیمارستان مراجعه نمایید.

درد شکمی

آپاندیسیت معمولا با درد در ناحیه سر دل شروع شده و به تدریج با درد کرامپی یا خفیف در سراسر شکم همراه می شود. همچنان که آپاندیس متورم تر و ملتهب تر می گردد، به دیواره شکمی به نام پریتونئوم آسیب می رساند. این موجب درد تیر کشنده نقطه ای در سمت راست و پایین شکم می شود. درد شدید تر و مداوم تر از درد خفیفی که در آغاز علائم بروز کرده بود، خواهد شد. با این حال، در برخی افراد آپاندیس ممکن است در پشت کولون (روده بزرگ) قرار گرفته باشد. آپاندیسیت در این افراد می تواند موجب درد پایین پشت و یا درد لگن یا درد در ناحیه پشت بدن گردد.

تب خفیف

از دیگر علائم آپاندیسیت تب خفیف بین 37.2 تا 38 درجه سانتی گراد می باشد. فرد همچنین ممکن است دچار لرز شود. اگر آپاندیس متلاشی گردد، عفونت ایجاد شده می تواند موجب بالا رفتن تب بیمار شود. تب بالای 38.3 درجه سانتی گراد و افزایش ضربان قلب نشانه هایی از متلاشی شدن آپاندیس هستند.

ناراحتی گوارشی

تهوع و استفراغ نیز از علائم آپاندیسیت محسوب می شوند. بیمار ممکن است اشتهای خود از دست بدهد و احساس کند توانایی خوردن ندارد. احتمال بروز یبوست و یا اسهال شدید نیز در آپاندیسیت وجود دارد. اگر بیمار در دفع گاز دچار مشکل شده است، این می تواند نشانه ای از انسداد بخشی و یا تمام روده باشد. برخی مواقع علت زمینه ای این وضعیت آپاندیسیت است.

علائم آپاندیسیت در کودکان

در صورت مشکوک شدن به آپاندیسیت در کودک خود، فورا او را به بیمارستان برسانید. در همه مواقع کودکان نمی توانند احساس خود را توصیف کنند. آن ها همچنین در مشخص کردن محل دقیق درد دچار مشکل می شوند و تنها ممکن است اظهار دارند که درد در شکم آن ها است. به همین دلیل تعیین این که علت شکم درد کودک آپاندیسیت است، دشوار خواهد بود. والدین ممکن است به راحتی علائم آپاندیسیت در کودکان را با عفونت مجاری ادراری یا ناراحتی معده اشتباه بگیرند. ترکیدن آپاندیس برای هر فردی خطرناک خواهد بود اما خطر مرگ ناشی از آن در نوزدان و کودکان بسیار بالا است. علائم آپاندیسیت در کودکان دو ساله و کوچک تر اغلب شامل موارد زیر می باشد:

  • استفراغ
  • نفخ یا تورم شکمی
  • حساسیت به درد در شکم
  • بی اشتهایی

کودکان بزرگ تر بیشتر علائم زیر را به عنوان علائم آپاندیسیت تجربه می کنند:

  • تهوع/ استفراغ
  • درد در سمت راست پایین شکم
  • بی اشتهایی

دکتر مریم آزادپور جراح عمومی عنوان می دارند آپاندیسیت اغلب اوقات با علاماتی که گفته شد بروز می کند. اما این بیماری گاهی بسیار مرموز نمود پیدا می کند و تبحر و تجربه جراح و پزشکی که معاینه می نماید در تشخیص این موارد بسیار اهمیت دارد.

دکتر مریم آزادپور
دكتر مريم آزادپور متخصص جراحی عمومی در کرج، دکتر مریم آزادپور فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دارای 18 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه انجام انواع جراحی های عمومی و درمانی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر مریم آزادپور
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه