نمونه برداری از معده یا بیوپسی یک روش تشخیصی است که با برداشت نمونه هایی از بافت معده امکان بررسی وجود عفونت یا سرطان در معده را فراهم می کند. در ادامه با جزئیاتی پیرامون آزمایش نمونه برداری از معده آشنا می شویم.

دروانا:

نمونه برداری از معده چیست؟

نمونه برداری از معده تست آزمایشگاهی است که بافت معده را مورد آزمایش قرار می دهد. نمونه برداری از معده عموما برای تعیین علت زخم معده یا سایر علائم ناراحت کننده معده انجام می شود. نمونه برداری از معده اصطلاحی است که برای ارزیابی بافت برداشته شده از معده به کار می رود. برای کشت بافت معده، بافت در یک ظرف آزمایشگاهی مخصوص قرار می گیرد و وجود باکتری ها و سایر میکروب ها در آن بررسی می شود.

آزمایش نمونه برداری از معده طی یک تست آندوسکوپیک انجام می شود. در این روش برای نمونه برداری از معده، یک لوله بلند و منعطف مجهز به دوربین کوچک (آندوسکوپ) از طریق گلو و مری شما پایین رفته و به معده و بالای روده کوچک وارد می شود. پزشک به کمک این وسیله می تواند ناهنجاری های موجود در معده را مشاهده کرده و نمونه برداری از معده را انجام دهد. نمونه های به دست آمده در نمونه برداری از معده برای وجود عفونت ها یا سلول های سرطانی و علائم التهاب بررسی می شوند.

نمونه برداری از معده: علت انجام

در صورتی که شما علائم زیر را تجربه می کنید پزشک انجام نمونه برداری از معده را توصیه می کند:

  • درد در بالای معده
  • تهوع یا استفراغ
  • بی اشتهایی
  • کاهش وزن بدون دلیل مشخص
  • مدفوع تیره

نمونه برداری از معده می تواند در تشخیص سرطان و عفونت ها شامل عفونت هلیکوباکتر پیلوری که موجب بروز زخم معده می گردد، کمک کننده باشد.

هلیکوباکتر پیلوری

باکتری های هلیکوباکتر پیلوری می توانند معده را آلوده کنند. خطر ابتلا به عفونت هلیکوباکتر پیلوری در افرادی که در شرایط غیر بهداشتی زندگی می کنند بیشتر است. این عفونت علت شایع زخم های گوارشی است. حدود نیمی از مردم جهان ناقل برخی از باکتری های هلیکوباکتر پیلوری هستند اما بیشتر آن ها علائمی ظاهر نمی کنند. علائم عفونت هلیکوباکتر پیلوری که به کمک روش نمونه برداری از معده قابل تشخیص است شامل:

  • تهوع
  • استفراغ
  • نفخ
  • کاهش وزن
  • درد شکمی
  • آروغ زدن

عواقب عفونت هلیکوباکتر پیلوری شامل زخم های گوارشی، التهاب پوشش معده و روده کوچک و سرطان معده می باشد. درمان عفونت هلیکوباکتر پیلوری که با نمونه برداری از معده قابل تشخیص است شامل آنتی بیوتیک ها و داروهای مهار کننده اسید معده است. انجام تست های بعدی می تواند در اطمینان از این که عفونت از بین رفته است کمک کننده باشد.

نمونه برداری از معده: نحوه انجام

بهترین راه برای نمونه برداری از معده روشی به نام ازوفاژوگاسترودئودنوسکوپی است. این روش برای نمونه برداری از معده عموما تحت عنوان آندوسکوپی شناخته می شود. این روش معمولا به صورت یک روش سرپایی انجام می گیرد.

آمادگی برای نمونه برداری از معده

برای نمونه برداری از معده به کمک آندوسکوپی از شما خواسته می شود که برای حدود 6 تا 12 ساعت قبل از نمونه برداری از معده خوردن و آشامیدن را متوقف سازید. قبل از آزمایش نمونه برداری از معده، همچنین به شما توصیه می شود که مصرف داروهای رقیق کننده خون را متوقف کنید. برای نمونه برداری از معده به کمک آندوسکوپی، باید دستورات پزشک را طبق وضعیت پزشکی خود دنبال نمایید.

چگونگی نمونه برداری از معده

برای انجام نمونه برداری از معده دندان های مصنوعی باید برداشته شوند. پرستار یک سرم درون رگی را برای دریافت داروها به رگ شما وصل می کند. سپس داروهای آرام بخش، مسکن و بی حسی موضعی را به صورت خوراکی دریافت می کنید تا از سرفه و بسته شدن دهان حین آزمایش نمونه برداری از معده پیشگیری شود.

در طول نمونه برداری از معده، شما به سمت چپ خود دراز می کشید. پزشک آندوسکوپ را از طریق گلو و مری پایین برده و وارد معده و قسمت بالایی روده کوچک می کند. در نمونه برداری از معده، هوا به داخل آندوسکوپ پمپ می شود تا به مشاهده واضح تر ساختارهای داخلی توسط پزشک کمک کند. سپس پزشک معاینه بصری را انجام داده و نمونه برداری از معده صورت می گیرد.

روش نمونه برداری از معده به حدود 5 تا 20 دقیقه زمان نیاز دارد و نمونه های گرفته شده برای آنالیز به آزمایشگاه ارسال می شوند. نتایج نمونه برداری از معده ظرف چند روز آینده آماده می گردند.

نمونه برداری از معده: بعد از نمونه برداری

بعد از نمونه برداری از معده، شما باید تا زمانی که رفلکس دهان شما به وضعیت عادی بازگردد از خوردن و آشامیدن بپرهیزید. بعد از نمونه برداری از معده ممکن است در گلوی خود اندکی احساس درد داشته باشید و در اثر هوای پمپ شده از طریق آندوسکوپ دچار نفخ شوید. این عوارض جانبی نمونه برداری از معده ظرف مدت کوتاهی برطرف می شوند و شما همان روز می توانید به منزل بازگردید.

نمونه برداری از معده: خطرات و عوارض

بیشتر افراد برخی از عوارض نمونه برداری از معده را تجربه می کنند اما نمونه برداری از معده خطرات اندکی دارد. عوارض نمونه برداری از معده عبارتند از ایجاد سوراخ در معده، قسمت بالایی روده کوچک یا مری و خونریزی در محلی که نمونه برداری از آن جا انجام می گیرد. در نمونه برداری از معده همچنین احتمال واکنش به دارو (آرام بخش، مسکن یا بی حسی) وجود دارد که علائم آن عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • تعریق بیش از حد
  • افت فشار خون
  • کندی ضربان قلب
  • اسپاسم در حلق

اگر در نمونه برداری از معده دچار علائم بالا شدید، سریعا پزشک را مطلع سازید.

دکتر غلامرضا مقیمی

دکتر غلامرضا مقیمی

فوق تخصص گوارش و کبد
دكتر غلامرضا مقيمي فوق تخصص گوارش و کبد در فردیس کرج و دارای مدرک فوق تخصص گوارش و کبد از بیمارستان بقیه الله می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر غلامرضا مقیمی
برگرفته از: وبسایت https://www.healthline.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه