روش ercp روشی برای معاینه پانکراس و مجرای صفرا می باشد. در این مقاله مروری بر روش  ercp خواهیم داشت.

دروانا:

 در روش ercp از لوله ای مجهز به نور به نام آندوسکوپ استفاده می شود که ضخامتی در حدود اندازه انگشت اشاره دارد. این دستگاه داخل دهان قرار داده شده و به سمت معده و بخش اول روده کوچک (دئودنوم) فرستاده می شود. در دئودنوم دهانه کوچکی به نام آمپولا شناسایی می شود، سپس لوله پلاستیکی کوچکی به نام کانولا از طریق آندوسکوپ به سمت این دهانه فرستاده می شود. در این روش ماده حاجب تزریق می گردد سپس با استفاده از اشعه ایکس مجرای پانکراس و کبد معاینه می شود.

روش ercp عمدتا برای تشخیص مشکلات مربوط به پانکراس یا مجرای صفرا همچنین در برخی موارد با اهداف درمانی استفاده می شود. همچنین از روش ercp برای ارزیابی علائمی استفاده می شود که نشان دهنده وجود احتمال بیماری در این ارگان ها می باشد. ممکن است روش ercp برای بررسی بیشتر نتایج غیر نرمال به دست آمده از آزمایش خون یا تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن انجام شود. متداول ترین دلایل انجام روش ercp بررسی علت دردهای شکمی، از دست رفتن وزن یا زردی است. همچنین اگر در سی تی اسکن وجود سنگ یا توده ای در این ارگان ها مشخص شود انجام روش ercp اهمیت خواهد یافت. روش ercp ممکن است قبل یا بعد از جراحی کیسه صفرا انجام شود تا جراح را حین انجام عمل جراحی یاری کند. سنگ های موجود در مجرای صفرا با استفاده از روش ercp تشخیص و برداشته می شوند. عوارض ناشی از جراحی کیسه صفرا نیز در برخی موارد ممکن است با استفاده از روش ercp تشخیص داده و درمان شود. در افراد مشکوک به بیماری پانکراس، انجامercp  ما را در تعیین نیاز برای جراحی و بهترین روش انجام جراحی هدایت می کند. در برخی موارد نیز سنگ های موجود در پانکراس با استفاده از ercp برداشته می شوند.  

قبل از انجام روش ercp معده باید خالی باشد بنابراین حدود 8 ساعت قبل از انجام این روش باید از خوردن و آشامیدن اجتناب کنید. قبل از انجام روش ercp مصرف برخی داروها باید تعدیل و یا قطع شود. اغلب داروها را می توانید با روال معمول استفاده کنید اما مصرف آسپرین، ویتامین ایی، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی، رقیق کننده های خونی و انسولین باید قبل از انجام این روش قطع گردد. در صورت وجود حساسیت دارویی یا حساسیت به ید پزشک متخصص خود را در جریان قرار دهید. ممکن است قبل از شروع انجام روش ercp به مصرف آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید. ممکن است در طول انجام روش ercp از داروهای خواب آور استفاده شود. قبل از آغاز روش ercp بی حسی موضعی در دهان اسپری می شود. برای ریلکس بودن بیمار نیز داروی وریدی تزریق می گردد. در حالی که شما روی تختی قرار دارید که در معرض تابش اشعه ایکس قرار خواهد گرفت، آندوسکوپ به آرامی از طریق دهان به سمت مری، معده و دئودنوم وارد می شود. انجام روش ercp معمولا یک ساعت به طول می انجامد. ورود آندوسکوپ تداخلی در تنفس کردن شما ایجاد نخواهد کرد. ممکن است به دلیل هوایی که وارد دئودنوم گردیده است بعد از انجام روش ercp کمی احساس نفخ داشته باشید. به هنگام تزریق ماده حاجب ممکن است احساس نامطلوبی داشته باشید.

بعد از انجام روش ercp به 1 تا 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت تا تاثیرات داروی خواب آور از بین رود. ممکن است در گلوی خود به مدت 1 تا 2 روز احساس زخم داشته باشید. بعد از انجام روش ercp اگر محدودیتی تعریف نشده باشد می توانید به رژیم غذایی معمول خود بازگردید. روش ercp روش نسبتا کم خطری است که توسط متخصصین آموزش دیده انجام می شود و احتمال بروز عوارض به دنبال انجام این روش اندک می باشد. اگر روش ercp با اهداف درمانی انجام شود در آن صورت ممکن است احتمال بروز خونریزی و سوراخ شدگی مطرح شود.

برگرفته از: وبسایت https://www.sages.org
برچسب‌ها

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه