تست تنفسی اوره از جمله تست های مورد استفاده برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری است. این یک عفونت شایع در میان تمام مردم جهان است که کامل کردن دوره درمان آن بسیار اهمیت دارد. در این مقاله تست تنفسی اوره برای تشخیص هلیکوباکتر پیلوری بررسی می شود.

دروانا:

هلیکوباکتر پیلوری چیست؟

هلیکوباکتر پیلوری یک باکتری گرم منفی میله ای است که به طور خاص می تواند در محیط بسیار اسیدی معده زنده بماند. هلیکوباکتر پیلوری برای زنده ماندن در محیط نامناسب و اسیدی معده آنزیمی به نام اورئاز تولید می کند که اوره را به آمونیاک تبدیل می کند. تولید آمونیاک در اطراف این باکتری اسیدیته معده را خنثی کرده و محیط را برای ادامه حیات باکتری هموارتر می سازد. علاوه بر این، شکل هلیکوباکتر پیلوری امکان نفوذ آن به لایه ماهیچه ای در لومن معده که اسیدیته کمتری دارد را فراهم می کند. این باکتری همچنین می تواند به سلول های پوشاننده سطح داخلی معده متصل شود.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری بسیار شایع است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری تخمین زده است که تقریبا دو سوم مردم جهان ناقل هلیکوباکتر پیلوری هستند که سرعت بروز عفونت در کشورهای در حال توسعه بیش از کشورهای توسعه یافته است.

در حالی که عفونت هلیکوباکتر پیلوری موجب بیماری در تمام افراد آلوده نمی شود، این عفونت یک فاکتور خطر مهم برای گاستریت مزمن، بیماری زخم گوارشی، سرطان معده و برخی از فرم های لنفوم معده است. تکثیر هلیکوباکتر پیلوری در معده به عنوان عاملی برای سرطان معده و لنفوم مخاط وابسته به بافت لنفوئیدی معده محسوب می شود.

تشخیص هلیکوباکتر پیلوری: تست های غیر تهاجمی

تست های غیر تهاجمی برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری با جمع آوری نمونه مدفوع، خون و تست تنفسی اوره انجام می شوند و نیازی به انجام آندوسکوپی ندارند.

تست تنفسی اوره از جمله تست های اولیه برای تشخیص این عفونت است؛ زیرا تست تنفسی اوره روشی غیر تهاجمی، دقیق و به صرفه است.

تست تنفسی اوره

تست تنفسی اوره به عنوان روش غیر تهاجمی برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری نمونه تنفس فرد را برای وجود هلیکوباکتر پیلوری در معده مورد ارزیابی قرار می دهد. تست تنفسی اوره شامل آنالیز نمونه های تنفسی قبل و بعد از بلعیدن کربن- اوره (کربن 13 غیر رادیواکتیو) نشان دار می باشد. استفاده از این ترکیب در تست تنفسی اوره برای نوزادان و کودکان ایمن بوده و خطری از آن گزارش نشده است. تست تنفسی اوره می تواند وجود پیوسته عفونت بعد از انجام درمان را مشخص کند. تست تنفس در مواردی انجام می شود که فرد با مشکل گوارشی مثل درد یا سوزش سر دل یا تهوع و استفراغ و نفخ شکم مراجعه کرده و سابقه کاهش وزن یا خونریزی گوارشی نداشته باشد.

تست تنفسی اوره بر اساس آمونیاک تولید شده توسط اورئاز هلیکوباکتری پیلوری، وجود این باکتری را شناسایی می کند. تست تنفسی اوره یک روش موثق و آسان برای تشخیص عفونت هلیکوباکتر در کودکان و بزرگسالان محسوب می شود. در تست تنفسی اوره، بیمار ناشتا مقدار کمی از کربن- اوره نشان دار (50-100 میلی گرم) را می بلعد. در صورت وجود باکتری، اورئاز اوره را می شکند و کربن دی اکسید نشان دار از طریق مخاط وارد جریان خون می گردد و در نهایت ظرف چند دقیقه در نمونه تنفسی شناسایی می شود. نمونه تنفسی در تست تنفسی اوره در زمان های مختلف بعد از هضم غذا جمع آوری می گردد. اختصاصی بودن تست تنفسی اوره 95-100 درصد و حساسیت آن 88-95 درصد محاسبه شده است. در صورت مصرف داروهایی چون مهار کننده های پمپ پروتونی، بیسموت یا آنتی بیوتیک ها و یا وجود زخم گوارشی خونریزی دهنده ممکن است نتیجه تست تنفسی اوره منفی کاذب گردد. تست تنفسی اوره علاوه بر تشخیص اولیه عفونت هلیکوباکتر پیلوری برای پیگیری درمان و اثرگذاری آن نیز به کار می رود.

تست تنفسی اوره برای هلیکوباکتر پیلوری در بیمارانی که غربالگری عفونت هلیکوباکتر پیلوری را انجام داده اند و علائم ثبت شده مجاری گوارشی فوقانی را ندارند، بیمارانی که در طول شش هفته اخیر آندوسکوپی فوقانی انجام داده اند و یا آن هایی که قصد انجام آندوسکوپی فوقانی را دارند، بیمارانی که علائم سوء هاضمه را ندارند و تست خونی هلیکوباکتر پیلوری در آن ها منفی است یا بیمارانی که بعد از درمان هلیکوباکتر پیلوری بدون علامت هستند، توصیه نمی شود.

دکتر میترا یزدانی

دکتر میترا یزدانی

فوق تخصص گوارش و کبد
سرکار خانم دکتر میترا یزدانی متخصص داخلی و فوق تخصص گوارش و کبد از دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای بورد تخصصی و 13 سال سابقه تخصصی پزشکی می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر میترا یزدانی
برگرفته از: وبسایت های
https://www.sciencedirect.com
https://www.uhcprovider.com

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه