آنژین، سوزش سر دل یا حمله قلبی ممکن است احساس بسیار شبیه به یکدیگر را ایجاد کنند. در نتیجه به دلیل مشکل بودن تفکیک این شرایط از یکدیگر، آگاهی از تفاوت آن ها با یکدیگر و آشنایی با مراقبت های فوری در صورت رویارویی با این شرایط بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

دروانا:

 سوزش سر دل یا حمله قلبی؟

تفکیک سوزش سر دل شدید و حمله قلبی از یکدیگر بسیار مشکل است. آگاهی از تفاوت آن ها با یکدیگر و آشنایی با مراقبت های فوری در صورت رویارویی با این شرایط بسیار حایز اهمیت خواهد بود.

در مواقعی ممکن است شما با مصرف وعده غذایی سنگین احساس سوزش و درد در معده خود داشته باشید. اما در مواردی احتمال این که درد قفسه سینه در اثر کاهش جریان خون به قلب (آنژین) یا یک حمله قلبی واقعی ایجاد شده باشد، وجود دارد.

علائم سوزش سر دل و حمله قلبی تا چه حد مشابه هستند؟

سوزش سر دل، آنژین و حمله قلبی ممکن است علائم بسیار شبیه به یکدیگر را ایجاد کنند. در مواردی پزشکان با تجربه نیز نمی توانند از سابقه پزشکی و یک معاینه فیزیکی تشخیص دقیق برای شرایط موجود داشته باشند. به همین دلیل زمانی که شما با درد قفسه سینه به اورژانس منتقل می شوید بلافاصله تست هایی به منظور تشخیص حمله قلبی انجام می گیرد.

سوزش سر دل چیست؟

سوزش سر دل یک احساس ناراحتی یا درد است که در اثر حرکت اسید معده به داخل مری –اندام لوله ای که غذای بلعیده شده را به معده حمل می کند_ ایجاد می شود.

ویژگی های شایع سوزش سر دل شامل موارد زیر می شود:

  • احساس سوزش در بالای شکم آغاز می شود و این احساس تدریجا به بالا و به سمت سینه منتشر می شود.
  • سوزش سر دل معمولا بعد از غذا خوردن یا هنگام دراز کشیدن و خم شدن رخ می دهد.
  • سوزش سر دل ممکن است شما را از خواب بیدار کند خصوصا اگر دو ساعت قبل از خواب غذا خورده باشید.
  • درد و سوزش سر دل معمولا با مصرف آنتی اسید ها برطرف می شود.
  • این حالت ممکن است با احساس مزه ترش در دهان شما همراه شود خصوصا در حالت خوابیدن یا خم شدن.
  • سوزش سر دل ممکن است با بالا آمدن مقدار اندکی از محتویات معده شما تا پشت حلق همراه باشد.

چه نشانه ها و علائمی در حمله قلبی محتمل تر از سوزش سر دل هستند؟

علائم حمله قلبی شامل درد ناگهانی، درد قفسه سینه همراه با احساس فشار و به سختی نفس کشیدن که با اعمال زور همراه است، می شود. در حالی که بسیاری از حمله های قلبی با این علائم اتفاق نمی افتند. علائم و نشانه های حمله قلبی در افراد مختلف بسیار متفاوت است. سوزش سر دل خود می تواند با سایر نشانه های حمله قلبی همراه باشد.

علایم و نشانه های حمله های قلبی شامل موارد زیر می باشد:

  • احساس فشار، سفتی، درد یا تیر کشیدن در قفسه سینه یا بازوهای شما که ممکن است در گردن، فک یا پشت نیز منتشر شود.
  • تهوع، سوء هاضمه، سوزش سر دل یا درد شکمی
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • خستگی
  • سبک سری یا سرگیجه ناگهانی

شایع ترین علامت حمله قلبی در خانم ها و آقایان احساس ناراحتی یا درد در قفسه سینه است. اما احتمال تجربه سایر علائم حمله قلبی مانند فک درد یا پشت درد، تنگی نفس و تهوع یا استفراغ در خانم ها بیشتر از آقایان است. مشکلات قلبی در میان افرادی که به فشار خون بالا، دیابت یا کلسترول بالا مبتلا هستند شیوع بیشتری دارند. سیگار کشیدن و اضافه وزن از دیگر فاکتور های خطر هستند.

آیا سایر علائم گوارشی می توانند موجب درد قفسه سینه شوند؟

یک اسپاسم ماهیچه ای در مری فرد ممکن است موجب درد قفسه سینه مانند حالتی که در حمله قلبی اتفاق می افتد، شود. درد ناگهانی کیسه صفرا نیز ممکن است در قفسه سینه فرد منتشر شود. در بیماری کیسه صفرا، ممکن است تهوع و درد شدید و پایدار در نیمه فوقانی شکم یا بالا سمت راست شکم مخصوصا پس از یک وعده غذایی چرب مشاهده شود. درد ممکن است به شانه ها، گردن یا بازوها منتشر شود. اگر شما از علت درد مطمئن نیستید، سریعا به پزشک متخصص داخلی مراجعه کنید.

دکتر طوس کیانی متخصص داخلی به سوالات زیر پاسخ داده اند:

آیا علائم دیگری برای تشخیص سوزش سر دل از حمله قلبی وجود دارد؟

سابقه مصرف دارو - طعم و مزه دهان - رفع علائم با استفاده از نوشیدن مایعات و یا شربت های آلومینیوم ام جی اس

چه مواقعی در سوزش سر دل مراجعه به پزشک ضروری است؟

سوزش سر دل بخشی از بیماری GERD (ریفلاکس) می باشد و از آنجا که بیماری GERD می تواند باعث تغییر مخاطی و در نهایت پیدایش بدخیمی در مری گردد، برای سوزش سر دل مراجعه به پزشک توصیه می شود.

دکتر طوس کیانی

دکتر طوس کیانی

متخصص داخلی
دكتر طوس كياني متخصص داخلی و اندوسکوپی در همدان، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی همدان، دکتر طوس کیانی عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر طوس کیانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه