واکسن هپاتیت سی مسئله ای است که دراین مقابله می خواهیم به آن بپردازیم. هپاتیت سی یک عفونت ویروسی است که موجب التهاب کبدی و عوارض جدی ناشی از آن می گردد. واکسن راهکاری است که برای پیشگیری از بسیاری از بیماری های عفونی به کار می رود. دکتر حمید قربانی متخصص بیماری های عفونی اظهار می دارند که بهترین راه جلوگیری از هپاتیت سی، پرهیز از رفتار های پر خطر و غربالگری و درمان بیماران در جامعه می باشد. 

دروانا:

عفونت هپاتیت سی یک عفونت ویروسی است که موجب التهاب کبدی و گاها بروز آسیب کبدی جدی می گردد.دکتر حمید قربانی متخصص بیماری های عفونی عنوان می کنند که شیوع هپاتیت سی طبق آمار سازمان جهانی در سال 2005، 2.8 درصد جمعیت عمومی جهان می باشد. ویروس هپاتیت سی از طریق تزریق خون و فراورده های خونی آلوده، سوزن مشترک در معتادان تزریقی، تماس جنسی و از مادر به کودک منتقل می گردد. هپاتیت سی مزمن اغلب به کمک مصرف روزانه داروهای خوراکی برای مدت دو تا شش ماه، قابل درمان است. هنوز حدود نیمی از افراد مبتلا به عفونت هپاتیت سی از بیماری خود اطلاع ندارند؛ دلیل عمده این وضعیت عدم بروز علائم هپاتیت سی در این افراد است که گاها به چند دهه زمان نیاز دارد. به همین دلیل مرکز کنترل و پیشگیری بیماری انجام آزمایش خون غربالگری هپاتیت سی را به افرادی که در معرض خطر ابتلا به عفونت هپاتیت سی قرار دارند توصیه می کند

واکسن هپاتیت سی: آیا هپاتیت سی واکسن دارد؟

خیر هپاتیت سی واکسن ندارد. تلاش های انجام شده برای تولید واکسن هپاتیت سی بیش از 25 سال پیش آغاز شد؛ زمانی که ویروس هپاتیت سی شناخته شد. از آن زمان به بعد، محققین بیش از 20 واکسن هپاتیت سی را بر روی حیوانات مورد مطالعه قرار دادند. تعداد کمی از این واکسن ها در دهه گذشته توسعه یافته اند و هنوز تست های محدودی به کمک آن ها بر روی افراد صورت گرفته است. در حال حاضر دو آزمایش بالینی در حال انجام است تا بررسی شود که آیا واکسن هپاتیت سی که اخیرا به صورت آزمایشگاهی توسعه یافته برای افراد ایمن و موثر هستند یا خیر.

آزمایش واکسن هپاتیت سی درمانی. شرکت کنندگان در این آزمایش شامل افرادی هستند که به هپاتیت سی مبتلا شده اند. هدف از این آزمایش پاسخ به این سوال است که آیا هر واکسن هپاتیت سی می تواند در کاهش نشانه ها هپاتیت سی در خون فرد ایمن و موثر باشد.

آزمایش واکسن هپاتیت سی پیشگیری کننده. این آزمایش بر روی افرادی انجام می شود که در معرض خطر بالای ابتلا به عفونت هپاتیت سی قرار دارند. هدف از این آزمایش تعیین ایمنی دو واکسن هپاتیت سی و فهم این که آیا احتمال ابتلا به هپاتیت سی در شرکت کنندگان دریافت کننده واکسن هپاتیت سی در مقایسه با افرادی که واکسن غیر فعال دریافت کرده اند کمتر است. این آزمایش در حال حاضر بر روی تعداد زیادی از شرکت کنندگان در حال انجام است. اگر این آزمایشات بالینی نتایج خوبی حاصل کنند، آزمایش های وسیع تری برای بررسی این اثر نیاز است و بهترین راه برای گسترش تزریق واکسن هپاتیت سی را تعیین می کند. با این حال پیشرفت در زمینه کشف واکسن هپاتیت سی بنا به دلایل زیر بسیار کند است:

ویژگی های منحصر به فرد ویروس هپاتیت سی

ویروس هپاتیت سی بسیار متفاوت از سایر ویروس هایی است که موجب هپاتیت بی و هپاتیت آ می شوند. ویروس هپاتیت سی حداقل در شش فرم ژنتیکی متفاوت (ژنوتیپ) با گونه های مختلف یافت می شود. حدود 50 گونه از ویروس هپاتیت سی شناخته شده است. ژنوتیپ های گوناگون ویروس هپاتیت سی عامل بیشتر عفونت ها در بخش های مختلف جهان هستند. یک واکسن هپاتیت سی که در سراسر جهان قابل استفاده باشد باید ایمنی را علیه همه انواع ویروس هپاتیت سی ایجاد کند.

مدل های حیوانی محدود برای عفونت هپاتیت سی

ویروس هپاتیت سی می تواند شامپانزه ها را آلوده کند و عفونت هپاتیت سی در شامپانزه ها مشابه عفونتی است که در انسان ها ظاهر می شود. با این حال، مسائل اخلاقی و اقتصادی تحقیقات انجام شده بر روی این حیوانات برای کشف واکسن هپاتیت سی را محدود کرده اند. 

واکسن هپتیت سی: آیا تزریق واکسن هپاتیت ب و آ تاثیری بر روی پیشگیری از ابتلا به عفونت هپاتیت سی دارد؟

طبق نظر دکتر حمید قربانی متخصص بیماری های عفونی واکسن های موجود برای هپاتیت آ و بی بر روی ویروس هپاتیت سی موثر نیستند. زیرا این ویروس از دسته دیگری نسبت به آنها می باشد و تفاوتهای عمده با آنها دارد.در مورد واکسن هپاتیت سی باید گفت هپاتیت سی واکسن ندارد و راه پیشگیری آن پرهیز از رفتار های پر خطر  و غربالگری و درمان بیماران در جامعه است.

دکتر حمید قربانی

دکتر حمید قربانی

متخصص بیماری های عفونی و تب دار
دكتر حميد قرباني متخصص بیماری های عفونی داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد دارای بیش از 19 سال سابقه پزشکی و عضو کلینیک هپاتیت جهاد دانشگاهی مشهد می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حمید قربانی
برگرفته از: وبسایت https://www.mayoclinic.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه