پولیپ روده (پولیپ کولون و رکتوم) توده هایی هستند که در ناحیه کولون و رکتوم ایجاد می شوند. در این مقاله مروری بر عوامل خطر ایجاد پولیپ روده و تشخیص پولیپ روده خواهیم داشت.

دروانا:

ممکن است فرد به بیش از یک پولیپ روده دچار باشد. سرطان کولون و رکتوم که با نام سرطان کولورکتال خوانده می شود در اغلب موارد از پولیپ روده آغاز می گردد. خیلی از موارد پولیپ روده سرطانی نیستند اما برخی از آن ها در طول زمان به سرطان تبدیل می گردند. برداشت پولیپ روده مانع از ایجاد سرطان کولورکتال می شود. سرطان کولورکتال یکی از سرطان های مرگ بار به شمار می رود. 15 تا 40 درصد افراد بالغ به پولیپ روده (پولیپ کولون) دچار می شوند. شیوع پولیپ روده از نوع پولیپ کولون در مردان شایع تر از زنان می باشد. همه افراد در خطر ابتلا به پولیپ روده (کولون) هستند اما فاکتورهای خطر زیر احتمال بروز پولیپ روده را افزایش می دهد:

  • سنین بالای 50 سال
  • سابقه خانوادگی در ابتلا به پولیپ
  • ابتلا به بیماری التهابی روده مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون
  • چاقی
  • مصرف سیگار

غربالگری به تست هایی اشاره دارد که به منظور پیشگیری از وقوع بیماری های مهلک انجام می شود. شناسایی و برداشت پولیپ روده گام مهمی در پیشگیری از ابتلا به سرطان کولورکتال محسوب می شود. انجام غربالگری سرطان کولورکتال در سن 50 سالگی آغاز می شود. اگر احتمال ابتلا به سرطان کولورکتال در فرد زیاد باشد در آن صورت ممکن است غربالگری در سنین پایین تری نیز انجام شود. در مورد افراد بالای 75 سال لزوم انجام غربالگری سرطان کولورکتال باید توسط پزشک معالج تعیین شود. تشخیص پولیپ روده (پولیپ کولون) معمولا با استفاده از کولونوسکوپی انجام می گردد. پیش از انجام کولونوسکوپی سابقه خانوادگی فرد در نظر گرفته شده و معاینه فیزیکی نیز انجام می گیرد. به طور کلی تست هایی که برای تشخیص پولیپ روده انجام می شود عبارت است از:

  • سیگموئیدوسکوپی منعطف: در این روش از وسیله ای به نام سیگموئیدوسکوپ که لوله ای نازک، مجهز به نور و دوربین می باشد استفاده می گردد تا داخل رکتوم و کولون معاینه گردد. در این روش وجود بافت های متورم، زخم ها، پولیپ روده و سرطان مشخص می گردد.
  • کولونوسکوپی: در طول انجام کولونوسکوپی از لوله ای نازک، منعطف و دراز که مجهز به نور و دوربین می باشد برای معاینه داخل رکتوم و کولون استفاده می شود. کولونوسکوپی نیز هر گونه بافت متورم، پولیپ روده و سرطانی را نشان می دهد.
  • کولونوسکوپی مجازی: در این روش از اشعه ایکس و کامپیوتر برای ایجاد تصاویری از کولون در خارج از بدن استفاده می شود. در طول انجام این روش وجود هر گونه پولیپ روده و زخم مشخص می گردد اما در این روش پزشک نمی تواند اقدام به خارج کردن پولیپ کند.
  • انما باریم: در این روش از اشعه ایکس و مایع گچی به نام باریم برای مشاهده روده بزرگ استفاده می شود. استفاده از باریم سبب می شود تصویر واضح تری به دست آید.

در اغلب موارد پزشک متخصص حین انجام کولونوسکوپی یا سیگموئیدوسکوپی منعطف می تواند اقدام به برداشت پولیپ روده کند. بعد از آن که پولیپ روده خارج شد نمونه برای بررسی احتمال سرطان به آزمایشگاه فرستاده می شود. اگر پولیپ روده سرطانی باشد در آن صورت باید به طور منظم تست هایی انجام گیرد زیرا در این شرایط احتمال تبدیل شدن پولیپ روده به سرطان بسیار زیاد می باشد. اگر به دنبال برداشت پولیپ روده دچار علائمی مانند درد شدید در شکم، تب، دفع خون، خونریزی از ناحیه مقعد، گیجی یا ضعف شدید فورا با متخصص خود تماس حاصل کنید. متاسفانه راهی برای پیشگیری از ابتلا به پولیپ روده وجود ندارد اما به نظر می رسد مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات همچنین داشتن فعالیت فیزیکی منظم و یا عدم مصرف سیگار می تواند گامی موثر محسوب شود. 

دکتر احمد مرامی متخصص داخلی عنوان می دارند با توجه به شیوع بالای پولیپ های کولون بخصوص در سیگموئید رکتوم و بروز سرطان های روده بزرگ که اغلب از یک پولیپ شروع می شود و شیوع سرطانهای روده بزرگ در میانسالی نسبت به سایر سرطانهای گوارش و با حذف توده پولیپ احتمال خطر بروز سرطان کاهش چشمگیری پیدا می کند، بررسی رکتوسیگموئیدوسکوپی در تمام افراد بالای 50 سال و همچنین بیمارانی با خونریزی مقعدی توصیه می شود.

دکتر احمد مرامی

دکتر احمد مرامی

متخصص داخلی
دكتر احمد مرامي متخصص بیماری های داخلی از دانشگاه علوم پزشکی مشهد،دکتر احمد مرامی عضو انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر احمد مرامی
برگرفته از: وبسایت https://www.niddk.nih.gov

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه