انواع مختلف جراحی سرطان تیروئید شامل لوکتومی، تیروئیدکتومی و برداشت گره لنفاوی می باشد.

دروانا:

انواع جراحی سرطان تیروئید

جراحی سرطان تیروئید شامل روش های مختلفی است که پزشک بنا به شرایط بیمار تصمیم میگیرد از چه نوع جراحی استفاده کند.

لوبکتومی

لوبکتومی نوعی جراحی سرطان تیروئید است که لوب (بخشی از بافت تیروئید) درگیر سرطان به همراه بخشی از غده که به عنوان پل بین لوب های چپ و راست عمل می کند، برداشته می شوند. این روش جراحی سرطان تیروئید در برخی مواقع برای درمان سرطان تیروئید پاپیلاری و فولیکولار که کوچک هستند و علائمی در خارج از تیروئید نشان نمی دهند، انجام می گیرد. همچنین اگر نتیجه نمونه برداری اطلاعات کافی را برای تشخیص فراهم نکند، لوبکتومی می تواند برای تشخیص سرطان تیروئید به کار رود.

یک مزیت این جراحی این است که برخی بیماران بعد از آن نیازی به مصرف قرص های هورمون تیروئید ندارند؛ زیرا بخشی از غده باقی می ماند. اما باقی ماندن بخشی از غده در تست هایی که در آینده برای بررسی بازگشت سرطان انجام می گیرند اختلال ایجاد می کند؛ اسکن به کمک ید رادیواکتیو و تست های خونی تیروگلوبولین از جمله این تست ها هستند.

تیروئیدکتومی

تیروئیدکتومی جراحی است که در آن غده تیروئید برداشته می شود. این رایج ترین نوع جراحی سرطان تیروئید است. همانند لوبکتومی، این جراحی نیز از طریق ایجاد یک برش در عرض گردن انجام می گیرد. بعد از جراحی سرطان تیروئید، اسکار (جای زخم) کوچکی در جلوی گردن باقی می ماند که در طول زمان از بین می رود. اگر غده به صورت کامل برداشته شود تیروئیدکتومی توتال نام می گیرد. برخی مواقع جراح نمی تواند تمام تیروئید را بردارد و تقریبا تمام غده برداشته می شود که در این صورت تیروئیدکتومی نزدیک به توتال نامیده می شود.

بعد از این نوع جراحی سرطان تیروئید، بیمار باید روزانه قرص های هورمون تیروئید (لووتیروکسین) را مصرف کند. اما یک مزیت این جراحی نسبت به لوبکتومی این است که پزشک بعد از درمان می تواند بازگشت سرطان را به کمک اسکن های ید رادیواکتیو و آزمایش های خون تیروگلوبولین بررسی کند.

برداشت گره لنفاوی

اگر سرطان به گره های لنفاوی اطراف گردن راه یافته باشد، این گره ها نیز به همراه جراحی سرطان تیروئید برداشته می شوند. این روش خصوصا برای درمان سرطان تیروئید مدولاری و آناپلاستیک (انواعی از سرطان تیروئید) کاربرد دارد.

خطرات و عوارض جراحی سرطان تیروئید

جراحی سرطان تیروئید اصلی ترین درمان برای تقریبا تمام موارد سرطان تیروئید است. اگر سرطان تیروئید به کمک نمونه برداری تشخیص داده شود، معمولا جراحی برای برداشت تمام یا بخشی از غده تیروئید توصیه می شود. بیماران معمولا در روز بعد از جراحی سرطان تیروئید از بیمارستان ترخیص می شوند. از جمله عوارض جراحی سرطان تیروئید شامل موارد زیر می باشد:

  • خشونت صدا موقت یا دائمی. این حالت در مواقعی که حنجره در اثر لوله تنفسی که در طول جراحی به کار می رود آسیب دیده باشد، اتفاق می افتد. اگر اعصاب حنجره یا تارهای صوتی نیز در طول جراحی سرطان تیروئید آسیب ببینند خشونت صدا رخ می دهد. پزشک قبل از جراحی سرطان تیروئید، حرکت و وضعیت تارهای صوتی را مورد ارزیابی قرار می دهد.
  • آسیب به غده های پاراتیروئید (غده های کوچک پشت تیروئید که سطح کلسیم را تنظیم می کنند). این موجب افت سطح کلسیم خون، بروز اسپاسم های عضلانی (انقباضات ناگهانی) و احساس بی حسی و مور مور شدن می گردد.
  • خونریزی بیش از حد یا تشکیل لخته خونی بزرگ در گردن (هماتوم)
  • عفونت

دکتر حسن حسن زاده
دكتر حسن حسن زاده متخصص جراحی عمومی در مشهد، فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دکتر حسن حسن زاده دارای 19 سال سابقه تخصصی پزشکی در زمینه انجام جراحی های عمومی و لاپاراسكوپي می باشند.
 
تایید شده: توسط دکتر حسن حسن زاده
برگرفته از: وبسایت https://www.cancer.org

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه