سیاه زخم چیست؟ بیماری سیاه زخم ناشی از باکتری به نام Bacillus anthracis می باشد. سیاه زخم به انگلیسی Anthrax خوانده می شود. سیاه زخم به طور عمده بر دام تاثیر می گذارد. انسان ها از طریق تماس مستقیم یا غیر مستقیم با حیوانات بیمار به سیاه زخم دچار می شوند.
دیفتری، انواع دیفتری اعم از دیفتری پوستی همچنین پیشگیری از این بیماری با استفاده از واکسن دیفتری را در این مقاله مرور خواهیم کرد.
اندوکاردیت باکتریایی، علائم آن، تشخیص اندوکاردیت و درمان اندوکاردیت را در این مقاله مورد مطالعه قرار خواهیم داد.
در صورتی که باکتری های استافیلوکوکی که اغلب در سطح پوست زیست می کنند به بخش های عمیق تر بدن راه یابند، وارد جریان خون، مفاصل، استخوان ها، شش ها یا قلب شوند، عفونت های استافیلوکوکی می توانند مرگ بار باشند. عفونت های استافیلوکوکی از عفونت های پوستی تا عفونت های قلبی را شامل می شوند بنابراین علائم آن ها بسیار گوناگون خواهد بود. درمان عفونت های استافیلوکوکی به کمک آنتی بیوتیک ها و تخلیه ناحیه عفونی انجام می گیرد.
باکتری به نام ویبریو کلرا موجب بروز عفونت وبا می شود. وبا موجب اسهال شدید و دهیدراتاسیون می شود. آب آلوده مهم ترین منبع عفونت وبا محسوب می شود. در صورت عدم درمان وبا، این بیماری می تواند در طول چند ساعت حتی در افراد سالم کشنده باشد. تامین مایعات از دست رفته، مصرف آنتی بیوتیک ها و مکمل زینک از جمله راه های درمان وبا هستند.
بیماری کزاز یک عفونت باکتریایی خطرناک است که سیستم عصبی را درگیر کرده و موجب انقباضات دردناک ماهیچه ای خصوصا در ماهیچه های فک و گردن می گردد. با کشف واکسن کزاز، شیوع بیماری در آمریکا و سایر کشورها بسیار کاهش یافته است. نشانه ها و علائم کزاز ممکن است از چند روز تا چند هفته بعد از این که باکتری از راه یک زخم وارد بدن شده است، ظاهر شوند.در زیر به علائم، علت، عوارض کزاز و راه هایی برای تشخیص، پیشگیری و درمان کزاز می پردازیم.
بیماری تب تیفوئید از طریق آب و غذای آلوده یا از طریق تماس نزدیک با فرد مبتلا منتقل می شود. نشانه ها و علائم تب تیفوئید شامل تب بالا، سردرد، درد شکمی و اسهال یا یبوست می شود. بیماری تب تیفوئید در اثر یک باکتری سمی به نام سالمونلا تیفی ایجاد می شود. واکسن تب تیفوئید در دسترس است اما این واکسن تا حدی اثر گذار خواهد بود. در مقاله زیر می خواهیم علائم، علت تب تیفوئید، عوارض و راه های تشخیص، پیشگیری و درمان تب تیفوئید را مطالعه کنیم.

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه