تعریف:

نوعی عفونت انتقال یافته از راه جنسی، که عامل آن کلامیدیا تراکوماتیس¹ است.

اتیولوژی:

مقاربت جنسی با فرد آلوده، 50% ریسک انتقال دارد.

ریسک فاکتور‌ها:

افزایش تعداد شریک‌های جنسی، عوامل کاهش خطر، عبارتند از: استفاده از روش‌های محافظتی و جلوگیری کننده.

اپیدمیولوژی:

در حال حاضر، شایع‌ترین عفونت جنسی در انگلستان به شمار می رود. در حدود 50 درصد از موارد PID را شامل می شود. بر اساس نوع نژاد و جمعیت، در حدود 5/0 تا 15 درصد از زنان درگیر می شوند.

شرح حال:

می تواند به صورت عفونت حاد،PID حاد و یا مزمن تظاهر یابد.

عفونت حاد: در حدود 60 درصد موارد، بدون علامت است. علایم تحریک ولوو، دیس‌پارونی سطحی، سوزش ادرار و تکرر ادرار، ترشحات واژینال،PID .

معاینه بالینی:

عفونت حاد: بررسی و ارزیابی لگن: ترشحات فراوان واژینال، درد، سفتی، اسپکولوم: سرویسیت دیده می شود.

پاتولوژی:

باکتری گرم مثبت داخل سلولی، که دارای خصوصیات ویرال و باکتریال است. دارای انواع گونه‌های مختلف می باشد. انواع B تا K ایجاد عفونت می کنند، که در قسمت قبل توصیف شده و انواع L1 و L2 و L3، ایجاد لنفوگرانولوم می کنند (در انگلستان این عفونت نادر است). یک قسمت عفونی (جسم اولیه) و یک قسمت داخل سلولی (جسم مشبک) را شامل می شود. جسم اولیه، به سلول‌های اپی تلیال اورترا، سرویکس، لوله‌ء رحمی و ملتحمه متصل شده و به داخل سلول کشیده می شود. جسم مشبک، سپس از طریق شکافی دوتایی، همانند سازی شده و انکلوزیون‌های داخل سلولی را تشکیل می دهد. سپس، سلول پاره شده و اجسام اولیه عفونی را آزاد خواهد کرد. تشخیص، به کمک کشت سلول (کشت میکروارگانیسم داخل سلولی) و ELISA یا PCR صورت می گیرد.

ارزیابی:

در حال حاضر، برنامه‌ء روتین و استاندارد جهت غربالگری وجود ندارد، ولی با توجه به افزایش شیوع آن، احتمالا در آینده، این غربالگری به صورت روتین در خواهد آمد.

عفونت حاد: سواب اندوسرویکس (کشت و ELISA)، نمونه‌ء اول ادرار (PCR و یا LCR). غربالگری از نظر عفونت جنسی: HSV با (TV، BV، کاندیدا، گونوره)، نمونه‌ء خون (از نظر HIV، سیفیلیس، هپاتیت B).

PID حاد: FBC (افزایش میزان WCC) و ESR، CRP، U&E

PID  مزمن: لاپاراسکوپی، هیستروسالپنگوگرام، تست Dye (باز بودن لوله‌ء رحمی).

درمان:

عفونت حاد: داکسی سایکلین 200 میلی‌گرم Stat و سپس روزانه، 100 میلی‌گرم، تا مدت 1 هفته. اریترومایسین، برای مدت 1 هفته، در صورت وجود عفونت سیستمیک و یا، آزیترومایسین 1 گرم، تک دوز. سواب را پس از 4 هفته، دوباره تکرار کنید (نتایج سواب ممکن است تا مدت بیش از 4 هفته، مثبت باقی بمانند)، تا از عدم وجود عفونت اطمینان یابید.

توصیه: از انجام مقاربت، برای مدت 2 هفته خودداری شود.

عوارض: عفونت بالارو: PID حاد یا مزمن (آبسه، پریتونیت، ناباروری، حاملگی نابجا، درد مزمن لگنی)، سقط، زایمان زودرس، سندرم رایتر (شامل آرتریت، اولسراسیون مخاطی و کونژوکتیویت، که در زنان به ندرت دیده می شود)، سندرم Curtis-Hugh- Fitz(پری هپاتیت، که علایم آن عبارتند از: تب، درد RUQ، گاردینگ، تست‌های کبدی غیر طبیعی)، کونژوکتیویت.

عوارض در نوزاد:  افتالمیت، پنومونی.

پیش آگهی:

PID حاد، سبب اختلال در عملکرد لوله‌های رحمی، در 15 درصد از موارد به دنبال اولین اپیزود، 40 درصد به دنبال دومین اپیزود و 75 درصد به دنبال سومین اپیزود، می شود. درمان آنتی بیوتیکی اولیه، قبل از آسیب کامل بافتی، میتواند بسیار موثر باشد. بازگشت آسیب لوله‌های رحمی، حتی با وجود استفاده از تکنیک‌های جدید، نظیر ساپنگوپلاستی، اغلب امکان‌ناپذیر است. IVF، ممکن است در موارد ناباروری لوله‌ای، مورد نیاز باشد.


1- Chlamydia trachomatis

منبع:
  • کتاب: مروری سریع بر بیماری های زنان و مامایی

  • نوشته: میشا داتا، لوئیس رندال، نانومی هولمز

  • ترجمه: دکتر سارا آرین مهر

  • زیر نظر: دکتر فاطمه قائم مقامی (استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران)

درباره دُروانا

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا)
وبسایت دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.
از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.
با دروانا همراه شوید.

موضوعات ویژه